راهکارهایی برای افزایش عملکرد مفاصل
حفظ سلامت مفاصل بسیار مهم است و باید با رعایت برخی نکات به افزایش عملکرد این عضو کمک کنید

برای افزایش عملکرد مفاصل بدن چه کنیم؟

با افزایش سن، مراقبت از مفاصل اهمیت بیشتری پیدا می کند. مفاصل ما به ‌گونه ‌ای تکامل یافته‌ اند که سخت بوده و به خوبی محافظت می ‌شوند، اما باید بدانیم که آسیب ‌پذیر هستند.

در صورت قرار دادن مفاصل در معرض فشار بیش از حد، آن ها سریع‌ تر از سایر قسمت‌های بدن فرسوده می ‌شوند. اگرچه ممکن است با افزایش سن نتوانید به طور کامل از درد و آسیب مفاصل جلوگیری کنید اما در ادامه شش نکته کلیدی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت مفاصل خود از آنها استفاده کنید.

کنترل کردن وزن

مفاصل به ویژه زمانی که اضافه وزن یا چاقی داریم در معرض آسیب هستند. حمل وزن اضافی فشار زیادی را به مفاصل ما وارد می کند، که می تواند به مرور زمان آنها را فرسوده کرده و منجر به درد و سایر مشکلات مفصلی شود. دچار اضافه وزن هستید، با پزشک خود در مورد راه هایی که می توانید به روشی سالم وزن کم کنید صحبت کنید.

از سوی دیگر، اگر وزن شما در محدوده سالم قرار دارد، اما مفاصل ضعیف تری دارید، ممکن است بخواهید بیشتر مراقب آن باشید و مطمئن شوید که وزن خود را همیشه تحت کنترل دارید. هرچه فشار کمتری به مفاصل خود وارد کنید، سلامت بیشتری خواهند داشت. با این اوصاف، توجه داشته باشید که کمبود وزن نیز می تواند به مفاصل شما آسیب برساند.

 ورزش کردن

ورزش یکی دیگر از راه های مهم برای حفظ سلامت مفاصل است. وقتی ورزش می کنیم، به مفاصل خود فشار وارد می کنیم، اما این فشار در واقع مفید است، زیرا به قوی و سالم نگه داشتن آنها کمک می کند.

در واقع، ورزش یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بروز درد و آسیب مفاصل در وهله اول است. اگر نگران آسیب رساندن به مفاصل خود هستید، با ورزش های کم ضربه مانند شنا یا پیاده روی شروع کرده و به تدریج شدت آن را افزایش دهید. همچنین مهم است که در طول روز فعال بمانید. اگر شغلی دارید که مستلزم آن است که برای مدت طولانی بی تحرک باشید، حتما هر یک ساعت از جای خود بلند شده و حرکت کنید. 

استفاده کردن از مکمل های مناسب

یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت مفاصل، مصرف مکمل های مفید برای مفاصل است. داشتن یک برنامه تغذیه علمی که شامل یک مکمل جامع سلامت مفصل باشد، مهم است. یک مکمل خوب برای سلامت مفاصل می تواند به روان نگه داشتن مفاصل و کاهش التهاب کمک کند. در حالی که مکمل ها دارو نیستند، اما آنها یک راه عالی برای ارتقای سلامتی و جلوگیری از درد مفاصل و آسیب ها به شمار می روند.

داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم یکی دیگر از بخش های مهم حفظ سلامت مفاصل است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد، به بدن شما مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت مفاصل را می دهد. گوشت، به ویژه گوشت گاو، برای مفاصل شما نیز مفید است، زیرا حاوی کلاژن است که به حفظ سلامت مفاصل کمک می کند.

 سایر غذاهای غنی از کلاژن عبارتند از تخم مرغ، محصولات لبنی و نودل. از خوردن غذاهایی که دارای چربی اشباع شده و قند بالایی هستند خودداری کنید، زیرا به مرور زمان به مفاصل شما آسیب می رساند. نکته کلیدی در اینجا این است که از غذاهایی که می توانند باعث افزایش وزن ناخواسته و مضر شوند اجتناب کنید.

حفظ کردن سبک زندگی سالم

در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، حفظ یک سبک زندگی سالم به طور کلی مهم است. این به معنای خواب کافی، اجتناب از استرس تا حد امکان و عدم استعمال دخانیات است. همه این موارد می تواند بر مفاصل شما تأثیر بگذارد و منجر به درد و سایر مشکلات مفصلی شود. اگر نمی توانید به طور کامل از استرس اجتناب کنید، راه هایی برای مدیریت آن پیدا کنید که برای شما مفید است. این می تواند به معنای تمرین یوگا یا مدیتیشن، یا صحبت با یک درمانگر باشد. و اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. سیگار نه تنها به طور کلی برای سلامتی شما مضر است، بلکه می تواند به مفاصل شما نیز آسیب برساند.

 آب بنوشید

سیراب ماندن کلید دیگری برای حفظ سلامت مفاصل است. هنگامی که بدن ما کم آب است، اعضای بدن برای انجام وظایف اساسی باید سخت ‌تر کار کنند و این استرس اضافی می ‌تواند به مفاصل ما آسیب برساند. حتما در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید و اگر احساس خستگی می کنید، ممکن است نشانه این باشد که مایعات کافی دریافت نمی کنید.

 اگر برای نوشیدن آب کافی مشکل دارید، سعی کنید یک تکه لیمو به آن اضافه کرده یا چای گیاهی بنوشید. این موارد می تواند به لذت بردن از نوشیدن آب کمک کند. در اینجا مهم است که توجه داشته باشید که نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه نباید به عنوان بخشی از آب مصرفی روزانه شما در نظر گرفته شوند، زیرا در واقع می توانند شما را کم آب کنند.

بیشتر بدانید : بهبود نرمی مفاصل با این ورزش

بیشتر بدانید : درد مفصل شما می تواند نشانه یکی از این بیماری ها باشد!!

بیشتر بدانید : اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید

بیشتر بدانید : مراحل پیری مفاصل+ پیشگیری از پیر شدن مفاصل

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir