احتمال بروز افسردگی با داشتن بیماری قلبی
به گفته محققان ارتباطی میان بیماری های قلبی و بروز افسردگی در افراد وجود دارد

آیا بیماری قلبی می تواند خطر بروز افسردگی را افزایش دهد؟

دانشمندان مدت‌هاست در حال بررسی ارتباط بین سلامت روانی و جسمی هستند. یکی از این موارد، ارتباط بین افسردگی و بیماری قلبی است.تحقیقات نشان داده که افسردگی در بین افراد مبتلا به بیماری قلبی در مقایسه با  بقیه افراد شایع تر است.ما همچنین می دانیم که در افراد مبتلا به بیماری حاد قلبی (مثلاً آن‌ها که یک حمله قلبی داشته‌اند)، ابتلا به افسردگی با افزایش خطر حملات قلبی بیشتر است.با این حال، مطالعات کمتری بررسی کرده اند که آیا این  ارتباطات به صورت معکوس هم وجود دارد؟آیا کسانی که دچار افسردگی هستند با احتمال بالاتری نسبت به بقیه افراد دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند؟ یک مطالعه جدید که در مجله PLOS ONE منتشر شده، به  بررسی این موضوع پرداخته ‌است.

 خطر بیماری قلبی و افسردگی در خانم ها

دکتر ساندرا مارتین  از دانشگاه گرانادا در اسپانیا و همکارانش در تحقیقی به  ارتباط بین  افسردگی و بیماری قلبی پرداختند.بیش از 6500 شرکت‌کننده بین 55-75 سال در  این مطالعه شرکت کردند که شرایط  بیش از 4500 نفر آن ها تا دو سال بعد پیگیری شد.ابتدا علایم افسردگی شرکت کنندگان، با استفاده از پرسش‌نامه  و بعد از دو سال این علایم دوباره مورد بررسی قرار گرفت.در ابتدا دانشمندان در کمال تعجب، هیچ ارتباط معنا‌داری بین خطر بیماری های قلبی عروقی و افسردگی پیدا نکردند.اما آن‌ها گفتند:« ما از تحقیقات دیگر می‌دانیم که زنان مبتلا به بیماری قلبی، نسبت به مردان مبتلا به بیماری قلبی دارای سطوح بالاتر افسردگی هستند.» همچنین ثابت شده که به‌طور کلی، میزان افسردگی زنان بیشتر از مردان است.بنابراین ممکن است بین خطر بیماری قلبی و افسردگی فقط در زنان ارتباط وجود داشته باشد.

روش درمان افسردگی در افراد مبتلا به بیماری قلبی

 محققان معتقدند: «اگرچه نمی‌توانیم از این مطالعه نتیجه بگیریم که خطر بیماری قلبی با خطر بیشتر ابتلا به افسردگی مرتبط است، اما  ارتباط بین بیماری قلبی و افسردگی در این تحقیق نشان داده شد.»برخی از عوامل، رفتاری و بیولوژیکی، این رابطه را توضیح می‌دهند. این عوامل بیولوژیکی مشترک در افسردگی و خطر بیماری قلبی عبارت اند از:

  •  افزایش التهاب

  •  اختلال عملکرد اندوتلیال (انقباض عروق خونی در قلب)

  •  تغییر فعالیت سیستم عصبی

  •  اختلال عملکرد پلاکت خون

سبک زندگی سالم وتاثیرات آن

عوامل سبک زندگی سالم، مانند انجام فعالیت بدنی، سیگار نکشیدن و رژیم غذایی درست  در برابر بیماری های قلبی و افسردگی از فرد محافظت می‌کنند.عکس این موضوع هم صادق است یعنی عوامل سبک زندگی ناسالم با افزایش خطر بیماری قلبی و افسردگی مرتبط است.متأسفانه، افسردگی تغییر این نوع عادات را دشوارتر می‌کند. برای مثال ترک سیگار برای فرد افسرده سخت‌تر است.بنابراین جالب‌ترین یافته در مطالعه جدید، این است که سطح افسردگی در گروهی از افراد که به سمت سبک زندگی سالم‌ رفتند،( رژیم غذایی سالم داشتند و فعالیت بدنی‌شان را افزایش دادند)به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و این نشان می دهد ورزش یک درمان بسیار موثر برای افسردگی در افراد مبتلا به بیماری قلبی است.

بیشتر بدانید : بیماران قلبی بخوانند

بیشتر بدانید : روشهای تشخیص بیماری قلبی(1)

بیشتر بدانید : بیماری قلبی که باعث سکته مغزی می شود

بیشتر بدانید : نشانه های عجیب بیماری قلبی

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com