با زدن واکسن از بروز سرطان رحم پیشگیری کنید
محققان می گویند تزریق واکسن HPV می تواند تاثیر زیادی روی پیشگیری از بروز سرطان رحم داشته باشد

برای دوری از سرطان رحم واکسن بزنید

واکسن دو دوزی HPV (واکسن ضد ویروس سرطان دهانه رحم) از 20 سال پیش در دنیا در دسترس است و اکنون اولین بار است که سازمان جهانی بهداشت یک دوز واکسن آن را برای یک گروه سنی به اندازه کافی موثر می‌داند. تزریق این واکسن در ایران اجباری نیست و به همین دلیل اغلب از وجود این واکسن و درجه تاثیر آن بی‌خبرند.

خبر خوب برای افراد زیر 21 سال

سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرده که تزریق یک دوز از واکسن ضد ویروس پاپیلوم انسانی (یکی از عوامل به وجود آمدن سرطان رحم) برای محافظت از افراد ۹ تا ۱۴ سال و همچنین ۱۵ تا ۲۰ سال کافی است. در حالی که پیش از این، دو مرحله تزریق این واکسن برای اثربخشی آن لازم دانسته شده بود.

توصیه جدید باعث می‌شود دختران و زنان بیشتری واکسینه شوند در حالی که همان سطح محافظت قبلی برای آن‌ها برقرار خواهد بود. این سازمان همچنین طبق روال گذشته، برای زنان بالای ۲۱ سال دو دوز واکسن را با فاصله شش ماه توصیه کرده است. بهترین سن تزریق در دختران 9 تا 13 سالگی دانسته شده، با این حال بهتر است که همه افراد تا 26 سالگی واکسینه شوند.

تزریق یک دوز

بیش از ۳۴۰ هزار زن در جهان در سال ۲۰۲۰ بر اثر سرطان دهانه رحم جان خود را از دست دادند. همین آمار نشان می‌دهد که تزریق واکسن در پیشگیری و کاهش آمار ابتلا به این سرطان چقدر می‌تواند موثر باشد. تک‌دوز شدن واکسن ضد ویروس سرطان دهانه رحم ظرفیت این را دارد که واکسینه شدن ۹۰ درصد از دختران ۱۵ سال را تا سال ۲۰۳۰ محقق کند.

ضمن این که تزریق تک دوز واکسن کم‌هزینه‌تر خواهد بود، به منابع کمتری نیاز خواهد داشت و توزیع آن به مراتب آسان‌تر است. دکتر سیمللا دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت امیدوار است و می‌گوید: «با این روند جهان به سمت ریشه‌کن کردن سرطان رحم در زنان می‌رود.»

علت کند بودن تزریق واکسن HPV؟

واکسن HPV در دسته واکسن‌های گران قرار دارد و این یکی از دلایلی‌ است که سرعت پوشش و تزریق این واکسن در دنیا آهسته‌تر از آن چیزی است که باید باشد. در سال ۲۰۲۰ پوشش جهانی برنامه واکسیناسیون دو دوز تنها ۱۳ درصد بود. دلیل دیگر مشکلات مربوط به تجویز دو دوز برای نوجوانان است زیرا بیشتر کشورها دختران بالای ۱۵ سال را در رده سنی برنامه‌های بهداشتی ویژه کودکان لحاظ نمی‌کنند و به همین دلیل برای تزریق به این رده سنی بلاتکلیف‌اند. تزریق این واکسن تا حدود زیادی از بروز زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند اما ممنوعیت‌هایی هم دارد مثلا تزریق واکسن به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود و برای افراد تب‌دار با درجه بالا تا زمان بهبودی کامل ممنوع است.

بیشتر بدانید : از سرطان دهانه رحم با آی یو دی پیشگیری کنید

بیشتر بدانید : علائم سرطان دهانه رحم چیست؟

بیشتر بدانید : سرطان رحم و آنچه باید درمورد سرطان رحم بدانید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com