تاثیر یائسگی بر زوال عقل
به گفته محققان عوامل گوناگونی روی ابتلا به زوال عقل تاثیر دارد یکی از آنها می تواند یائسگی باشد

آیا یائسگی تاثیری روی بروز زوال عقل دارد؟

بر اساس یافته های مطالعات اخیر، زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، ممکن است بیش از زنان یا مردان دیگر در سنین قبل از یائسگی، دارای یک نشانگر زیستی مغزی به نام افزایش شدت ماده سفید باشند.

 شدت ماده سفید ضایعات ریز قابل مشاهده در اسکن مغز است که با افزایش سن یا فشار خون بالا شایع تر می شود و با افزایش خطر سکته مغزی، بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط است.

این مطالعه شامل ۳۴۱۰ نفر با میانگین سنی ۵۴ سال بود که اسکن مغزی ام آر آی روی همه آنها انجام شد. پس از تنظیم سن و عوامل خطر عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت، محققان دریافتند که زنان یائسه در مقایسه با مردان در سن مشابه، میزان ماده سفید بیشتری دارند.

در افراد ۴۵ ساله و بالاتر، زنان یائسه دارای میانگین حجم کل ماده سفید ۰.۹۴ میلی لیتر در مقایسه با ۰.۷۲ میلی لیتر در مردان بودند. محققان همچنین دریافتند که افزایش بیومارکرهای مغزی با افزایش سن و با سرعت بیشتری در زنان نسبت به مردان افزایش می ‌یابد.

محققان دریافتند که در شرکت کنندگان ۴۵ تا ۵۹ ساله، زنان یائسه دارای میانگین حجم کل ماده سفید ۰.۵۱ میلی لیتر در مقایسه با ۰.۳۳ میلی لیتر برای زنان قبل از دوران یائسگی هستند. گفتنی است که هیچ تفاوتی بین زنان یائسه که از هورمون درمانی استفاده می کردند، وجود نداشت که نشان می دهد چنین درمانی ممکن است اثر محافظتی بر روی مغز نداشته باشد. 

دکتر مونیک ام بی برتلر (Monique MB Breteler) پژوهشگر ارشد این مطالعات از مرکز تحقیقات آلمان گفت: نتایج پژوهش های ما نشان می دهد که شدت ماده سفید برای مردان و زنان متفاوت است، مخصوصا عواملی مانند یائسگی یا تغییرات در روند پیری و بیماری های عصبی عوامل تعیین کننده ای در ابتلا به زوال عقل هستند. 

 نتایج مطالعه ما نشان می دهد که تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه چگونه یائسگی ممکن است با سلامت عروقی مغز مرتبط باشد، مورد نیاز است. این پژوهش نشان داد عوامل تولید مثل و هورمونی ممکن است در خطر زوال عقل زنان دخیل باشند. پس از کنترل سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی و سایر عناصر، برخی رویدادها مانند یائسگی با افزایش خطر زوال عقل همراه هستند.

 محققان در انتها گفتند ارتباط بین تعداد فرزندان و خطر زوال عقل مشاهده شده برای زنان و مردان نشان می دهد که تنوع خطر در زنان ممکن است بیشتر به عوامل اجتماعی و رفتاری در دوران بارداری مرتبط باشد تا عوامل بیولوژیکی که در فرزندآوری نقش دارند.

بیشتر بدانید : داشتن رابطه جنسی بیشتر یائسگی دیرتر

بیشتر بدانید : علایم یائسگی را با این چند قدم کنترل کنید

بیشتر بدانید : بیماریهای پس از یائسگی

بیشتر بدانید : یائسگی یعنی پایان زنانگی؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir