علت بالا بودن قند خون ناشتا چیست؟
قند خون در ساعات مختلف روز و متناسب با تغذیه شما ممکن است تغییر کند، اما قند خون ناشتا باید کمترین میزان را داشته باشد که در این مطلب به علت بالا بودن قند خون در صبح اشاره می کنیم

چرا قند خون ناشتا بالاتر از قند خون در شب است؟

من پیش دیابت دارم و اکنون حداقل کربوهیدرات و شکر مصرف می کنم. دکترم به من گفت که سطح قندم را صبح (ناشتا) و شب کنترل کنم. در شب، دو ساعت بعد از غذا، سطح قند من بین 112 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر (6.2 تا 7.2 میلی مول در لیتر) است. اما در صبح سطح قند ناشتا من همیشه از عدد شب بیشتر است. چرا اینطور است؟ من چه کار کنم؟

چند دلیل وجود دارد که باعث می شود قند خون شما در صبح افزایش یابد. اول، درک این نکته مهم است که برخی تغییرات هورمونی که در طول شب رخ می دهند ممکن است منجر به افزایش سطح قند خون (هایپرگلیسمی) در صبح شود.

بیشتر بدانید : قند خون خود را به این روش ها کنترل کنید

بیشتر بدانید : 4 علامتی که نشان می دهد قند خونتان بالاست

پدیده سپیده دم

پدیده سپیده دم به تغییرات هورمونی اطلاق می شود که باعث افزایش قند خون شما در ساعات اولیه صبح قبل از خوردن صبحانه می شود. بدن شما قند خون اضافی (گلوکز) تولید می کند تا از دوره های قند خون پایین (هایپوگلیسمی) در هنگام خواب جلوگیری کند و انرژی لازم برای بلند شدن از رختخواب را به شما بدهد.

در افراد بدون دیابت، انسولین - هورمونی که قند خون را تنظیم می کند - نیز برای ثابت نگه داشتن قند خون افزایش می یابد. با این حال، در افراد مبتلا به دیابت که به اثرات انسولین مقاوم هستند یا انسولین کافی تولید نمی کنند، ممکن است قند خون در صبح به طور چشمگیری افزایش یابد.

اگرچه پدیده سپیده دم در افراد مبتلا به دیابت شایع تر است، اما می تواند در افرادی که پیش دیابت دارند نیز رخ دهد.به غیر از پدیده سپیده دم ، چند دلیل دیگر وجود دارد که باعث می شود قند خون شما در صبح بالا باشد.

رژیم غذایی

مهم است بدانید که انتخاب وعده های غذایی شبانه شما می تواند بر سطح قند خون صبحگاهی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، خوردن وعده‌های غذایی پر کربوهیدرات یا خوردن میان وعده‌های شیرین قبل از خواب می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون صبحگاهی شود.

برای ثابت نگه داشتن قند خون در طول شب، شامی سرشار از پروتئین، چربی های سالم و فیبر و کربوهیدرات های پیچیده متوسط بخورید. از مصرف کربوهیدرات هایی که باعث افزایش قند خون می شوند، مانند نان سفید و ماکارونی خودداری کنید.

اگر می خواهید یک میان وعده در شب بخورید، گزینه ای با فیبر بالا و متعادل با پروتئین یا چربی سالم را انتخاب کنید، مانند یک سیب کوچک با یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی طبیعی که می تواند قند خون شما را در هنگام خواب ثابت نگه دارد.
 

داروها

اگر پزشک شما داروهای قند خون را برای شما تجویز کرده است، مطمئن شوید که دوز و توصیه های زمان بندی را دنبال می کنید.مصرف دوز اشتباه یا مصرف داروها در زمان نامناسب می تواند باعث نوسانات قند خون شود و منجر به افزایش سطح قند خون صبحگاهی شود.

سبک زندگی

ورزش و کاهش وزن - در صورت نیاز - از بهترین راه‌ها برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به پیش دیابت است.

پیاده روی بعد از غذا می تواند سطح قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد که می تواند کنترل کلی قند خون را بهبود بخشد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که پیاده روی به مدت 15 تا 20 دقیقه بعد از غذا می تواند به طور قابل توجهی سطح قند خون را در یک دوره 24 ساعته در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت کاهش دهد .

انتخاب غذاهای مناسب، مصرف داروها طبق دستور، کاهش وزن در صورت لزوم، و ورزش همه راه هایی برای افزایش کنترل کلی قند خون و کاهش شانس شما برای تجربه سطح قند خون بالا در صبح هستند.

اگر بعد از ایجاد این تغییرات همچنان سطح قند خون صبحگاهی شما بالاست، برای مشاوره با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید :  دیابتی ها چطور می توانند قند خون صبحگاهی خود را کنترل کنند؟

بیشتر بدانید :  5نوشیدنی طبیعی برای کنترل قند خون

بیشتر بدانید : کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی در مبتلایان به دیابت و خطرات آن

بیشتر بدانید : قند خون شما چند است؟

بیشتر بدانید : نشانه های قند خون پایین را می شناسید؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com