برخی داروها با برخی خوراکی ها سازگار نیستند. اگر خواندن بروشور و توضیحات مصرف برای فهمیدن تأثیرات و تداخل دارو و غدا کافیست، در خواندن آنها تعلل نکنید...
 
تأثیر متقابل بین برخی داروها و برخی خوارکی ها ممکن است آثار متفاوتی به دنبال داشته باشد، برخی خوراکی ها با افزایش یا کاهش اثر دارو، عوارض جانبی آن را بالا می‌برند.

چه خوارکی هایی نباید همزمان با چه داروهایی مصرف شوند؟
از خوردن همزمان آب گریپ فروت با برخی داروها که برای مبارزه با کلسترول بالا تجویز می‌شوند، باید خودداری شود زیرا این آبمیوه جذب روده ای دارو را افزایش می‌دهد، همین افزایش جذب روده ای عاملی می‌شود برای شدت یافتن عوارض جانبی دارو.

این افزایش جذب مربوط می‌شود به سیمواستاتین و در مقادیر جزیی آتورواستاتین. برای مثال، مصرف آب گریپ فروت همزمان با درمان به وسیلۀ سموواستاتین جذب را 15 برابر می‌کند و باعث عوارض عضلانی شدید می‌شود. همین پدیده در مورد سرکوب کننده های سیستم ایمنی بدن (داروهایی نظیر تاکرولیموس و سیکلوسپورین) که برای مقابله با رد پیوند تجویز می‌شوند، نیز روی می‌دهد.

بنابراین توصیه می‌شود که دو ساعت قبل از خوردن این داروها، از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کرده و مصرف این آبمیوه را تا یک چهارم لیتر در روز کاهش دهید. باید یادآور شد که آب پرتقال، آب لیموترش و آب سیب چنین تداخلاتی با داروها ایجاد نمی‌کنند. مواد غذایی سرشار از ویتامین K (کلم، بروکلی، اسفناج، آووکادو، جعفری، کاهو و غذاهایی مثل دل و جگر، کله پاچه، سیراب شیردان و...) نیز هنگام درمان با داروهای ضد انعقاد که باعث سیال شدن خون می‌شوند، باید با رعایت تعادل مصرف شوند. این خوراکی ها (حاوی ویتامین K) اثر بخشی درمان را کم می‌کنند و خطر انسداد شراین (تشکیل لختۀ خون) را افزایش می‌دهند. بنابراین، توصیه می‌شود که بیش از یک واحد از این سبزیجات در روز استفاده نکنید.

از نوشیدن الکل همراه با تمام داروهایی که هوشیاری را کاهش می‌دهند، باید خودداری کرد، در غیر این صورت احتمال سستی و خواب آلودگی و خطر تصادف و سانحه افزایش می‌یابد. داروهایی که هوشیاری را پایین می‌آورند، عبارتند از: آرام بخش ها، بی حس کننده ها، ضد سرفه هایی که بر پایۀ کودئین یا ترامادول تهیه شده اند، نرولپتیک ها، برخی ضد افسردگی ها، برخی ضد حساسیت ها و ... . از نوشیدن الکل همراه با ضد التهاب ها (نوع ایبو پروفن) یا آسپرین هم باید اجتناب کرد، زیرا مصرف همزمان آنها خطر سوزش معده و رفلاکس اسیدها را افزایش می‌دهد.

مرکبات (لیموترش، گریپ فروت، پرتقال) سازگاری خوبی با ضد التهاب ها یا آسپرین از خود نشان می‌دهند و می‌توانند فرد را از شر سوزش معده و رفلاکس اسیدهای معده رها کنند. ضمناً توصیه می‌شود که ضد التهاب ها یا آسپرین را در وسط غذا بخورید تا این عوارض شان محدود شوند. کافئین خطر افزایش دُز آنتی بیوتیک ها (انوکساسین، سیپروفلاکسین، نورفلاکسین) خصوصاً آنتی بیوتیک هایی که برای درمان التهاب مثانه، تئوفیلین و ضد آسم تجویز می‌شوند را بالا می‌برند.

برای اجتناب از برانگیختگی، تپش قلب، لرزش، تعرق و حتی توهم، بهتر است که از مصرف قهوه، چای و سودا در طول درمان خودداری کنید. و از آنجایی که شیرین بیان، فشار عروق را افزایش می‌دهد، اگر دچار پرفشاری خون هستید، مصرف آن را برای خودتان ممنوع کنید. در نتیجه، مصرف دارو به هیچ وجه بی خطر نیست. بنابراین، برای رعایت احتیاط، قبل از شروع مصرف دارو برای هر نوع درمانی، حتماً توضیحات و یادداشت های مربوط به آن دارو را با دقت بخوانید. 

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!
آیا داروهای ضد جوش واقعاً خطرناک اند؟
داروی برای رفع سیاهی دور چشم!!
داروی طول عمر و آرامش اعصاب
بهترين دارو برای زخم معده و سرماخوردگی