فرد مبتلا به وبا دچار اسهال، دل پیچه، تهوع، استفراغ و کم آبی بدن است. 5 درصد افراد مبتلا دچار نوع حاد این بیماری شده و این افراد بعلت از دست رفتن.....
 

وبا یک بیماری حاد اسهالی است که به علت عفونت روده‌ها با میکروبی به نام(ویبریوکلرا) به وجود می‌آید.

وبا میکروبی خمیده شکل و مقاوم است که  از طریق مدفوع انسانی، خوردن سبزیجات، آب و مواد غذائی آلوده بین انسانها سرایت می‌کند. فرد مبتلا به وبا دچار اسهال، دل پیچه، تهوع، استفراغ و کم آبی بدن است. 5 درصد افراد مبتلا دچار نوع حاد این بیماری شده که با اسهال آبکی شدید، استفراغ و گرفتگی عضلات ساق پا همراه است. این افراد بعلت از دست رفتن سریع مایعات بدنی دچار کم‌آبی شدید و شوک می‌شوند که در صورت عدم درمان مرگ در طول چند ساعت رخ می‌دهد.
درمان وبا در مرحله اول با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و جایگزینی آب و املاح از دست رفته بدن به علت اسهال شدید است، در صورت افت شدید فشار خون به صورتی که فرد مبتلا نتواند چیزی بنوشد باید جایگزینی به صورت تزریق سرم‌های وریدی در بدن فرد انجام گیرد. واکسن این بیماری نیز موجود است ولی به دلیل جهش دائمی‌این میکروب واکسن آن نیز باید به صورت مداوم تغییر کند به همین دلیل این واکسن فقط در هنگام مسافرت به کشورهای مستعد در واگیر وبا مانند هند به افراد تزریق می‌شود که تاثیر آن چند ماه بیشتر نیست. وبا در صورتی که توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم به راحتی قابل پیشگیری است .

10 توصیه برای پیشگیری از وبا

1- مهمترین نکته، استفاده از آب آشامیدنی سالم است. از آشامیدن آب از منبع‌هایی که بطور دستی(کلمن ) یا از یخهای قالبی پر می‌شود خودداری کنید.

2- اگر دسترسی شما به منابع آبی غیر لوله‌کشی یا تصفیه نشده است، حتماً قبل از مصرف آنرا بجوشانید یا کلرزنی کنید.

3- فراموش نکنید که این میکروب در یخچال و یخ باقی می‌ماند. پس حتماً قبل از گذاشتن آب در یخچال و یا یخ زدن آنرا جوشانده یا کلرینه کنید.

4- دستها را پس از رفتن به توالت و پیش از خوردن غذا و میوه با آب و صابون بشویید.

5- هنگام سفر آب و غذای سالم به همراه داشته‌باشید ودر صورت لزوم از مواد با بسته‌بندی بهداشتی و با تاریخ استفاده نمایید.

6- سبزی، کاهو، کلم و میوه‌ها را بادقت بشویید. سبزیجات را ابتدا با آب و سپس با مایع ظرفشویی و نهایتاً با کلر یا ضدعفونی کننده‌های سبزیجات که در داروخانه‌ها وجود دارد شستشو دهید.

7- از خرید مواد غذایی از دستفروش‌ها خودداری نمایید.

8-  از مصرف بستنی سنتی و آب میوه و معجون، بستنی و ساندویچ خودداری نمایید.

9- به طور معمول دوره نهفتگی این بیماری چند ساعت تا سه الی پنج روز است و راه انتقال بیماری مدفوعی دهانی است و از آنجا که حدود یک میلیون ارگانیسم برای ایجاد بیماری لازم است، انتقال از طریق آب یا غذای بسیار آلوده امکان‌پذیر است و از طریق فرد به فرد کمتر رخ می‌دهد.

10- در صورت ابتلاء به بیماری از خوددرمانی پرهیز نمایید وبه پزشک مراجعه نماییدو دستورات او را با دقت انجام دهید.

 
تهیه وتدوین :گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health