گواتر باعث اختلال درتکلم ، اختلالات روانی، کاهش ضریب هوشی و رشد قدی در کودکی و نوجوانی ، کاهش رشد مغزی و جسمی در جنین ،...


مدیرنظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حرارات موجب تخریب ید موجود در نمک می شود، بنابراین نمک یددار را باید به هنگام سرو غذا به آن اضافه کرد.

 دکتر مسعود فیروز کوهی در این باره اظهار داشت: نمکی که در هنگام جوش آمدن آب برای دم کردن برنج یا ماکارونی بکار می رود یا درآب گوشت ریخته شده و می جوشد دیگر نمک ید دار نیست زیرا با جوشاندن و گرما، ید آن را از بین برده ایم و تنها نمک آن باقی مانده است.

وی با بیان اینكه ید علاوه بر نمک درلبنیات ، تخم مرغ ، سبزیجات وجود دارد، افزود: این عنصر از طریق غده تیروئید جذب شده و در ساخته شدن هورمون های تیروکسین نقش آفرینی می کند.

وی از گواتر، اختلال درتکلم ، اختلالات روانی، کاهش ضریب هوشی و رشد قدی در کودکی و نوجوانی ، کاهش رشد مغزی و جسمی در جنین ، عقب ماندگی رشد مغزی در نوزاد به عنوان اختلالات ناشی از کمبود ید در بدن یاد و تاکید کرد: ید دار کردن نمک طعام و استفاده از آن به هنگام سرو غذا راه حلی کم هزینه برای پیشگیری از این معضل است .

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir

مطالب پیشنهادی :
افسردگی بر روی چه نقاطی از بدن تاثیر می گذارد؟
تاثیر روزه بر افسردگی
آیا رنگ مشکی با افسردگی در ارتباط است؟
خوراکی های مفید برای مقابله با افسردگی
نشانه های افسردگی را کاهش دهید