استفاده مكرر از گوش پاك‌كن علاوه بر مستعد كردن گوش به عفونت‌های میكروبی و قارچی، سبب خارش مزمن گوش می‌شود و به دنبال خاراندن مداوم....
 

گرچه بسیاری از افراد عادت به استفاده از گوش پاک‌کن دارند اما بهتر است قبل از ادامه به این کار مقاله ذیل را مطالعه نمایند:

استفاده مكرر از گوش پاك‌كن علاوه بر مستعد كردن گوش به عفونت‌های میكروبی و قارچی، سبب خارش مزمن گوش می‌شود و به دنبال خاراندن مداوم گوش، مجرای گوش زخم و دچار درد و التهاب می‌شود. لذا بعد از استحمام نباید از گوش پاك‌كن استفاده شود و برای خشك كردن گوش بعد از استحمام باد ملایم و گرم سشوار را به مدت دو دقیقه از فاصله نیم‌متری به سمت گوش جریان دهید تا گوش خشك شود.

همچنین درصورتی كه جرم گوش سفت شده‌باشد استفاده از گوش پاك‌كن سبب فشرده‌تر‌شدن جرم در مجرا می‌شود و ممكن است آسیب مجرا و پرده گوش و یا درد را به دنبال داشته‌باشد.

اما اگر علی‌رغم همه موارد فوق باز هم مایل به استفاه از گوش پاک‌کن هستید آن را به میزان كمی‌ وارد مجرای گوش نمایید و سعی کنید تا فواصل استفاده از گوش پاك‌كن حداكثر هر دو هفته یك بار باشد.

لازم به توضیح است که جرم گوش بخشی از سیستم دفاعی بدن است كه از رشد اغلب میكروبها و قارچ‌ها در مجرای گوش خارجی جلوگیری می‌كند و با خاصیت چسبندگی كه دارد گرد و غبار و ذرات معلق را به خود می‌گیرد كه با خارج شدن جرم از مجرا این ذرات نیز خارج می‌شوند.

وجود جرم و تولید آن كه توسط غدد مجرای گوش ایجاد می‌شود برای سلامت گوش لازم است اما گاهی تجمع جرم سبب انسداد مجرا شده و شنوایی را كاهش می‌دهد كه در این زمان شستشو و جرم‌گیری گوش لازم است که حتماً توسط پزشک انجام پذیرد لذا از ورود عمدی آب و به خصوص مواد شوینده مانند كف صابون یا شامپو به داخل مجرای گوش جهت شستشو باید خودداری شود.

گردآوری: گروه  سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health