آلرژی یكی از بدقلق‌ترین بیماری‌هایی است كه بسختی ریشه‌كن می‌شود و از نظر فرد مبتلا، بدترین درد است.


اغلب آلرژی‌ها بر اثر گرده‌افشانی گل‌ها، مایت‌ها، كرك و پرز حیوانات و پرندگان، گرد و خاك، قارچ‌های آلرژی‌زای موجود درچمن‌ها، چوب‌های در حال پوسیدگی و... به وجود می‌آید و باعث ایجاد آبریزش بینی، احتقان تنفسی، چشم‌های اشك‌آلود، بثورات جلدی و عطسه‌های مكرر می‌شود.

 معمولا آلرژی وراثتی بوده و تغییرات هورمونی در دوره بلوغ می‌تواند باعث تخفیف آلرژی در یك فرد یا تشدید این نشانه‌ها برای دیگری باشد.

اقدامات اولیه

ـ در روزهایی كه باد شدیدی می‌وزد از خانه خارج نشوید و در و پنجره‌ها را خوب ببندید.

ـ از چمن‌هایی كه بتازگی زده شده و آب‌های ساكن فاصله بگیرید.

ـ در روزهای ابری، مرطوب و بارانی به طور مرتب هوای داخل اتاق را تهویه كنید و در داخل سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌ها از مواد رطوبت‌زدا استفاده كنید. مكان‌های مرطوب محیط مناسبی برای رشد انواع قارچ‌های آلرژی‌زاست.

ـ اگر كودك شما هنگام بازی با كودهای گیاهی، گل‌های بهاری یا علف‌های خشك‌شده تماس داشته، از او بخواهید كه دست‌هایش را با آب ولرم و صابون بشوید و لباس‌هایش را تعویض كند.

ـ در فصل بهار از رفتن به پارك و محیط‌های پردرخت دوری كنید و از بوییدن گل‌ها و گیاهان دارویی بپرهیزید.

ـ اگر در خانه از وسایل چوبی طبیعی (رنگ‌نخورده) یا الوارهای جنگلی استفاده می‌كنید، آنها را با پوششی مناسب بپوشانید. بافت چوب یكی ازمحیط‌های مناسب برای رشد انواع محرك‌های آلرژی‌زا ست.

ـ از محرك‌های شیمیایی مانند انواع شوینده‌ها، رنگ‌ها، اسپری دفع حشرات موذی و... دوری كنید.

ـ اگر در محیط بسته ماشین قرار دارید، تهویه مطبوع را روشن كنید. سیستم تهویه مطبوع بخش عمده‌ای از قارچ‌ها و گردهایی را كه به داخل ماشین راه‌یافته حذف می‌كند.

ـ فرش‌های پرز بلند، بالش‌ها، ملحفه‌ها، پتوها، عروسك‌های پولیشی، موها و حتی مژه‌ها و ابروهای شما محل مناسبی برای رشد مایت‌ها هستند. مایت‌ها موجوداتی میكروسكوپی و از خانواده عنكبوتیان و به گروه كنه‌ها تعلق دارند. اجزای بدن و پروتئین مدفوع مایت‌ها سبب بروز واكنش‌های آلرژیك یا شعله‌ورشدن علائم آسم می‌شود. بر این اساس این وسایل را به صورت مرتب و با آب داغ بشویید.

ـ از بالش‌هایی كه با مواد متفرقه و حساسیت‌زا پر شده ‌است استفاده نكنید. در این بالش‌ها علاوه بر مایت‌ها، قارچ‌هایی زندگی می‌كند كه عوارض آلرژی را تشدید می‌كند. این قارچ‌ برای رشد و تكثیر از پوست بدن و مدفوع مایت‌ها تغذیه می‌كند.

ـ از ورود گربه، سگ، جوجه مرغ و اردك، همستر، خرگوش و... به داخل خانه اجتناب كنید. بر اثر راه رفتن این حیوانات در فضای خانه، محرك‌های آلرژن موجود در پوست و موی آنها 20 تا 30 دقیقه در هوا معلق خواهد ماند.

 

ـ برای زدایش گرد و غبار از سطح فرش‌ها به جای جاروبرقی از یك تكه پارچه مرطوب استفاده كنید. معمولا نشانه ‌های آلرژی فصلی ظرف 4 تا 10 هفته ناپدید شده و هر سال در یك موقع معین عود می‌كند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:

آلرژی یا حساسیت چیست؟
درمان آلرژی و سرماخوردگی

با دو خوراکی به جنگ آلرژی بروید!!

هشت عارضه عجیب داروهای ضد آلرژی !!

ممکن است به آفتاب هم آلرژی داشته باشید؟