روزهای خوش آب و هوا به ما اجازه می‌دهند که از خانه خارج شویم، احساس راحتی داشته باشیم و شاد باشیم... اما برخی اوقات با مشکلاتی نظیر سنگینی پاها روبه‌رو می‌شویم، که روزمان را خراب می‌کنند!

 
به کمک چند حرکت ساده پاهای تان را استراحت دهید و آرامش تان را بازیابید!

سرما برای مقابله با سنگینی پاها
این یک اصل اساسی است: پاهای سنگین باید از منابع مستقیم گرما دور نگه داشته شوند. حمام گرم را فراموش کنید: یک دوش آب خنک همیشه برای رفع خستگی پاها مفید خواهد بود.
خیلی خوب است که پاهای تان را از قوزک تا ران به طور مستقیم زیر دوش آب سرد بگیرید، به این ترتیب از آثار آب سرد در تنگ کنندگی و منقبض کنندگی عروق  بهره مند خواهید شد.
در تابستان، از بیش از حد ماندن در معرض آفتاب خودداری کنید.
همچنین از اپیلاسیون بدن توسط موم داغ صرف نظر کنید، این کار دشمن پاهای شماست و آنها را سنگین می‌کند.

از حمام های گرم و سونا که حرارت طاقت فرسایی دارند، اجتناب ورزید: از لحاظ گردش خون، یک شیرجه در آب خنک برای سلامت شما بسیار مفیدتر خواهد بود.

تغذیه ای متعادل برای مبارزه با سنگینی پاها
تغذیه نقشی اساسی در مبارزه با سنگینی پاها بازی می‌کند. تغذیۀ سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، عروقی قوی و محکم را برای شما تضمین می‌کنند.
ضمناً تغذیه تان باید به میزان کافی، فیبر داشته باشد تا بتواند با احتباس آب و یبوست مبارزه کند و مانع از منعقد شدن خون شود.
بر روی میوه ها و سبزیجات تمرکز بیشتری داشته باشید و میزان چربی ها را کم کنید.
به میزان کافی و به طور مرتب آب بنوشید، چای سبز که سرشار از آنتی اکسیدان است، را هم در گروه نوشیدنی های تان قرار دهید.
در عوض مصرف قهوه تان را کم و الکل را حذف کنید، این نوشیدنی ها می‌توانند به سیستم گردش خون شما آسیب برسانند.
از سوی دیگر این رژیم متعادل به شما اجازه می‌دهد تا تناسب اندام تان را حفظ کنید، همان طور که می‌دانید اضافه وزن یکی از موانع اصلی در داشتن یک گردش خون سالم است.

برای جلوگیری از سنگینی پاها، لباس راحت بپوشید
در روزهای خوش آب و هوا لباس های گشاد و راحت بپوشید. دامن های آزاد و شلوارهای بزرگ!
در واقع، شلوارهای سنگین و تنگ مانند شلوارهای جین و همچنین دامن های تنگ یا لباس های دیگری که برای تان کوچک هستند، به پاهای شما فشار می‌آورند.

راحتی لباس ها شامل راحتی کفش هم می‌شود، کفش شما نه باید خیلی تخت باشد نه خیلی پاشنه بلند: یک پاشنۀ سه یا چهار سانتی متری به شما امکان گردشی طولانی و لذت بخش را می‌دهد.

حرکاتی که سنگینی پا را تسکین می‌دهند
یک ترفند ساده وجود دارد: در تختخواب هستید یا کاناپه فرقی ندارد، یکی دو تا کوسن زیر پاهای تان بگذارید تا کمی پاهای تان بالا بیایند و باعث بازگشت مجدد خون به عروق شوند.
ضمناً، افرادی که از سنگینی پا رنج می‌برند، باید از بی حرکت ماندن اجتناب کنند، این افراد نباید مدتی طولانی در وضعیت نشسته یا ایستاده بمانند.

عادت نامناسب روی هم انداختن پاهای تان را ترک کنید، یک توپ کوچک تنیس هم در دفتر کارتان داشته باشید، با پای برهنه این توپ را بچرخانید... حتماً تسکین خواهید یافت!
به طور کلی، برای مبارزه با سنگینی پاها، سعی کنید تا حد ممکن تحرک داشته باشید، پیاده روی سریع و بالا رفتن از پله ها نسبت به فعالیت های دیگر، در الویت قرار دارند.

ماساژهای تحریک کننده برای برطرف شدن سنگینی پاها
در حال حاضر فرآرده های متعدد و ویژه ای (ژل ها، کرم ها، اسپری ها و...) برای پاهای سنگین وجود دارند.
اثر "خنک کنندگی" آنها اغلب فوراً آرام بخش است... اما این آرام بخشی موقت خواهد بود.
به هر حال، هر کاری باید بر اساس شیوۀ خودش انجام شود: مقدار کمی کرم را با حرکات دایره وار بر بالای پای تان بمالید، این فرآورده ها به شما امکان ماساژهای اندک را می‌دهند، این ماساژها به گردش خون آنی کمک می‌کنند، خصوصاً بعد از یک روز طولانی و خسته کننده.

از سوی دیگر، جوشانده ها و مکمل های غذایی بسیار زیادی وجود دارند. اگر آنها نتوانند مشکلات پاهای سنگین شما را حل کنند، به مراقبت از آنها کمک خواهند کرد.
در مواردی که علی رغم تصحیح عادات نادرست و پیگیری رفتارهای صحیح، درد و ناراحتی ادامه داشت، حتماً با پزشک تان صحبت کنید: ممکن است مشکلات گردش خون دلایل متعددی داشته باشند بنابراین به هیچ وجه نباید زمان را برای مراجعه به پزشک از دست بدهید.  
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
راز سلامتی در کف پا
درد كف و پاشنه پا
تعیین جنسیت با استفاده از استخوان قوزک پا
آیا درد شدیدی در کف پا دارید؟
زخم و مشکلات پا در افراد دیابتی