استرس باعث تجمع هورمون های كورتیزول و نورپینفرین در جریان خون می شود كه فشار خون را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می كند....
  درآخرین شماره این مقاله رازهای جوان ماندن را به پایان می بریم به امید این که شما عزیزان همیشه شاد و جوان بمانید :

21. یك نفس عمیق بكشید

 نزاع در سر كار ،‌ترافیك ،‌گزارش عملكرد بچه ها در مدرسه :

 استرس باعث تجمع هورمون های كورتیزول و نورپینفرین در جریان خون می شود كه فشار خون را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می كند . استرس شدید، ترمیم زخم ها را به تأخیر می اندازد ، تصلب شرایین را افزایش می دهد و احتمالاً قسمت هایی از مغز كه مربوط به یادگیری ، حافظه و حالِ افراد می شود را كوچك می كند.

دكتر بروس رابین ، راهنمای پزشكی برنامة زندگی سالم در دانشگاه پیتزبرگ می گوید: " راه حل این مسئله كاهش سطح هورمون های استرس است ". او یك برنامة تحقیقاتی را مشاوره می كند كه درصدد مسدود كردن جریان این هورمون هاست و شامل مدیتیشن ، تنفس عمیق ، نگارش ، آواز خوانی و تصورات هدایت شده است .

تنفس عمیق مهم ترین توصیة مشاورسلامتی ،‌اندرو ویل است : او برای این كار حداقل دوبار در روز زمان می گذارد . او می گوید " این كار فقط دو دقیقه وقت می گیرد ". " من آن را صبح ها ، عصر ها وقتی كه خوابم می گیرد و هر موقع كه ناراحت باشم ، انجام می دهم " .

به شدت هوا را از دهانتان بیرون دهید ، در حالی كه صدایی شبیه صدای سوت تولید می كنید .بی صدا ،هوا را با 4 شماره از طریق بینی وارد كنید . با 7 شماره نفس خود را نگه دارید؛ سپس با 8 شماره با صدای سوت هوا را از دهانتان خارج كنید . این سیكل را سه بار دیگر تكرار كنید .

22. اون صدارو كمش كن !

قرار گرفتن در معرض سرو صدای زیاد به سلول های ظریف مویی در گوش داخلی آسیب می زند . پس وقتی صدای بلندی در اطرافتان پخش می شود ، گوشی بگذارید – نوع ارزان آن را می توانید از داروخانه ها تهیه كنید – و یا انواع گران تر كه گوش را در مقابل آسیب های ناشی از صدای بلند بهتر محافظت می كنند . اندی وِرمیگلیو، متخصص شنوایی سنجی در انجمنِ خانة گوشِ لوس آنجلس ، در نمایشگاه محصولات صدا ، به مهندسین صدا ، به صورت رایگان آزمایش های شنوایی سنجی را پیشنهاد می كند .او همیشه می تواند بگوید كدام مهندس 40 ساله در مورد محافظت از گوش هایش ، حساس و كدامیك بی دقت است – دومی معمولاً شنوایی اش در حد یك مرد 70 ساله است .

23. بیشتر بخوابید

بعضی از مشكلاتِ مربوط به خواب خطر فشار خون بالا ،‌بیماری های قلبی و دیابت و شاید هم چاقی را افزایش می دهند. نیاز به خواب در افراد مختلف ، متفاوت است، متخصصین خواب پیشنهاد می كنند برای اینكه تشخیص دهید نیاز شما به خواب چقدر است ، ساعت بگذارید و بعد از اینكه به اندازة‌ كافی استراحت كردید ببینید كه چقدر به طور طبیعی می خوابید .( اكثر مردم به هفت الی هشت ساعت خواب احتیاج دارند .)

از همسرتان بپرسید كه آیا به هنگام خواب خروپف می كنید ؟خروپف كردن در شب نشانه اینست كه شما در خواب دچار وقفه های تنفسی می شوید و این موجب می شود حداقل 5 بار در هر ساعت نفس نكشید كه این امر خطر سكتة مغزی را افزایش می دهد .بنیاد ملی خواب گزارش داده است كه حدود 18 میلیون آمریكایی به این مشكل دچار هستند ، اما بسیاری از ‌آنها چیزی در مورد این مسئله نمی دانند . ژوزف كاپلان معاون مركز اختلالات خواب ِ‌مایو در جكسون ویل می گوید : پزشكان معمولاً كمتر با وقفه های تنفسی خواب در خانم ها مواجه می شوند و خانم ها هم احتمالاً مایل نیستند به این عادت غیر خانمانة خود اشاره كنند .این مشکل را خیلی خانمانه و با كلاس با پزشكتان در میان بگذارید .

24- معضل كربو هیدرات ها را خاتمه دهید

غذاهایی با كربوهیدرات های سریع الهضم می توانند باعث بالا رفتن قند خون شده و به پرخوری و افزایش خطر دیابت كمك كند ، كه این موارد پیری را سرعت می بخشند.

ویلت می گوید :‌ما نیاز به تغییرات جدید ذائقه ای داریم كه بتوانیم جوان تر به نظر برسیم ، پس چه چیزی را برای همیشه فراموش كنیم ؟!نوشیدنی های شیرین .

 سیب زمینی بیشترین میزان گلوكز را در بین سبزیجات داراست و مستقیماً باعث افزایش قند خون می شود . تیمِ تحقیقاتی ویلت در هاروارد ، اخیراً دریافته اند كه طی یك دورة بیست ساله ، خانم هایی كه غلات بیشتر و سیب زمینی كمتری مصرف كردند ،‌20 تا 30% خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در خود كاهش دادند .مواد غذایی كربوهیدرات دار در شامِ خود ویلت : برنج سبوس دار ، نان جو و گاهی هم پاستای(ماکارونی) غنی شده است.

25. عینك خوش بینی تان را بزنید

 دكتر بِكا لِوی ، استاد یار رشتة روانشناسی و امراض مسری در دانشگاه یل می گوید : "پذیرفتن بعضی از جنبه های مثبت بالا رفتن سن بسیار مفید است " .او دریافته است افرادی كه برخوردی مثبت با مسئلة افزایش سن دارند 7 سال یا بیشتر در مقایسه با افرادی كه برخوردی منفی دارند ، عمر خواهند كرد .

اگر شما انسان بد خلقی هستید ،‌شاید لازم باشد برخوردتان را در مورد چیزهای دیگر هم عوض كنید . رابرت باتلر ، رئیس مركز طول عمر در نیویورك می گوید : " كسانی كه در زندگی هدفی دارند ،یك تعلق خاطر ، یك آرزو ،‌یك دید مثبت و همچنین شوخ طبعی ، طولانی تر عمر خواند كرد" .

زندگی و آمدن پیری را بپذیرید این چیزی است كه برای همة ما پیش می آید ، البته اگر خوش شانس باشیم .

ودر آخردر ذیل بطورخلاصه هفت قدم اصلی كه شما می توانید برای جوان ماندن بردارید ، آورده شده است :

1.    تند راه بروید

2. كمرتان را باریك نگه دارید

3. مقدار زیادی از انواع مختلف سبزیجات و میوه ها میل كنید

4. چند بار در هفته تمرینات قدرتی انجام دهید

5. به اندازة كافی بخوابید( اكثر مردم به 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند .)

6. استرس خود را مدیریت كنید

7.دیدی مثبت داشته باشید
 
تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health
 
مطالب مرتبط :
 
ده سال جوانتر بمانید(1)!!
آیاراز جوانی را می دانید(2)
همانندگلی باطراوت جوان بمانید!(3)
بشر در آرزوی عمر جاودانه(4)