آیا دخانیات می‌تواند باعث بروز بیماری آلزایمر شود؟
شاید با مطرح کردن این موضوع بتوان مردان را برای توقف استعمال دخانیات، تحریک کرد. در واقع، دخانیات در بروز زوال شناختی سهیم هستند، و بیماری آلزایمر هم یکی از این موارد زوال شناختی است.

زوال شناختی در مردان سیگاری سریع تر است

این مطالعه بر روی 7000 نفر از مردان، مردانی با متوسط سنی 56 سال انجام شده است. نتیجۀ آزمایش های کلینیکی و تست های ارزیابی شناختی ثابت می‌کند مردان سیگاری سریع تر از مردانی که هرگز سیگار نکشیده اند، نقصی در توانایی های فکری شان نشان داده اند.

 

ترک سیگار و دخانیات برای مغز نیز مفید است

خبر خوب این است که در جمع بندی زوال شناختی در میان سیگاری ها و غیر سیگاری ها، سیگاری های سابق را شامل نمی شود.به بیان دیگر، توقف استعمال دخانیات مفید است، و امکان مبارزه با سرعت یافتن زوال شناختی را می‌دهد. بعد از یک دورۀ طولانی ترک سیگار، از ده سال به بالا، ارزیابی توانایی های فکری سیگاری های سابق، آن طور نشان می‌دهد که انگار این فرد به هیچ وجه در طول زندگی اش سیگار نکشیده است.
بنابراین درمی‌یابیم که سیگار کشیدن نه تنها برای سیستم تنفسی و سیستم قلبی عروقی ما مضر است، بلکه برای مغز و عملکردهای فکری نیز زیان بخش است.
در نهایت باید بدانیم که بیماری های از بین برندۀ نورون های مغزی، از جمله آلزایمر، به شدت در حال پیشرفت هستند (بنابر گزارش جهانی آلزایمر، تعداد موارد جدید ابتلا به این بیماری هر 20 سال، دو برابر می‌شود)، و در این میان دخانیات به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطرزا مطرح می‌شود که هر چه سریع تر برای ترک آن باید اقدام نمود...


 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ