خیلی از مردم بر این باور هستند که عادات بد شیوه زندگی مثل سیگار کشیدن و نوشیدن نوشابه های الکلی به صورت افراطی، از عوامل مهم....

 

 

 

 خیلی از مردم بر این باور هستند که عادات بد شیوه زندگی مثل سیگار کشیدن و نوشیدن نوشابه های الکلی به صورت افراطی، از عوامل مهم پیری زودرس می‌باشند.   اما شما راجع به استرسهای مکرر و سوء تغذیه که ناشی از زندگی در جوامع امروز می‌باشد چه نظری دارید؟ مطالب زیر را بخوانید تا به عوامل پیری زودرس پی ببرید.   

 1) رژیم نادرست:

آنچه که شما می‌خورید بیشتر از هر چیز دیگری بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد.    آنچه که شما از غذاهای چرب، فرآورده شده و سرخ شده می‌خورید، به خاطر وجود مواد افزودنی شیمیایی و محروم کردن بدن از مواد مغزی اصلی، تأثیرسویی بر بدن می‌گذارد و سبب پیری زودرس می‌شود.   وقتی غذاهای حیات بخش میل می‌کنید از خیلی بیماریها و سوء عملکرد اعضاء بدن جلوگیری می‌کنید.   

به طور معمول در رژیم غذایی هر فرد باید رنگهای متنوع و تعادل منابع پروتیین کم چرب، کربو هیدراتهای پیچیده، حبوبات، بقولات، آجیل، میوه جات و سبزیجات حفظ شود.   تحقیقات بی شماری بیانگر این مطلب هستند که رنگدانه های متفاوت در پوست میوه ها و سیزیجات آنتی اکسیدان های قوی برای سلامتی بدن می‌باشند که از سرطان جلوگیری می‌کنند.   و از بدن در برابر سموم محیطی حفاظت و مراقبت می‌کنند.  

 از خوردن غذاهای خیلی چرب، فرآورده و سرخ شده اجتناب کنید.   در خوردن لبنیات اعتدال بورزید، چراکه لبنیات سرشار از چربی اشباع شده می‌باشند.   کلوچه، شکر، نوشابه های غیر الکلی و قندهای ساده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.   شکر اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود و سبب افزایش وزن خواهد شد.   همچنین باعث ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت می‌شود.   بنابراین درست تغذیه کنید.  

 2) ناراحتی و افسردگی:

 ناراحتی و غمگینی نه تنها بر خلق وخوی بلکه بر سلامتی بدن تأثیر منفی می‌گذارد.   ناراحتی های قلبی در افراد افسرده و غمگین دوبرابر بیشتر است.   این نظریه ثابت شده است که افراد با شخصیت نوع C – کسانی که گرایش به مالیخولیا، افسردگی و نگرانی های بیش از حد دارند- مستعد ابتلا به سرطان می‌باشند.   ذهن خود را دست کم نگیرید.   تجربه شما به توسط انرژی است که در بدن موجود می‌باشند.   ذهن خود را دست کم نگیرید.   تجربه شما به توسط انرژی است که در بدن موجود می‌باشد.   مقابله شما با مشکلات در زندگی بسته به نگرش مثبت و منفی شماست.  

 من سالها پیش تجربه کار با عموزاده نرمانی (منطقه ای در شمال فرانسه) خود را داشتم. تحقیق ایشان نشان داد که ذهن بر عملکرد های فیزیولوژیکی بدن، از جمله سیستم ایمنی تاثیر قوی دارد .  وی متوجه شد که حمله به سلول های سرطانی در بیمارانی که به مدت 12 هفته روزی 30 دقیقه با صدای بلند قاه قاه می‌خندیدند، افزایش پیدا می‌کند، بلند خندیدن سبب آزاد سازی اندروفین (ترکیباتی که به انسان احساس خوشی می‌دهند )می‌شود. بدون شک، افراد شاد و سر حال سالم می‌باشند و عمرطولانی تری خواهند داشت.  

 3) فعالیت نداشتن:

 من تا حالا هیچ فرد سالم ویا صد ساله ای را ندیده ام که که عمری بدون فعالیت بدنی زیسته باشد. برای متابولیسم سالم، جریان انرژی صحیح ودفع پسماند های سلولی، ورزش و فعالیت بدنی خیلی ضروری می‌باشد. چاقی و فعالیت نداشتن دو عمل اساسی پیری زودرس و خیلی از بیماری ها هستند. فعالیت های قلبی و عروقی به متابولیسم بدن سرعت می‌بخشند، کالری زیادی می‌سوزانند و با چاقی مبارزه می‌کنند. پیاده روی تند و سریع، تند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و از پله ها بالا رفتن ورزشهای مفیدی برای سلامتی قلب می‌باشند. ورزش کردن عامل مهمی‌برای جلوگیری از دیابت نوع دوم خواهد بود.   بیماری که امروزه در جوامع بشری به سرعت رشد کرده است.   

 با تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی می‌توانید از پیری ماهیچه ها، مفاصل وزرد پی ها جلوگیری کنید. چرا که ورزش دامنه جنب و جوش را بالا می‌برد. در این زمینه ورزشی مثل یوگا مثمر ثمر است. فعالیت های ملایم برای قدرت ماهیچه ها و تراکم استخوانها ضروری می‌باشند، قبل از انجام هر ورزشی بدن خود را گرم کنید تا از آسیب های جدی جلوگیری کنید.  

 4)استرس :

استرس پیامد اصلی زندگی های پر مشغله می‌باشد و عوارض وخیمی‌برای سلامتی بدن در پی خواهد داشت. در هنگام داشتن استرس، حالتی به وجود می‌آید که بدن نیاز به انرژی دارد. بنابراین آدرنالین از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود و به بدن دستور می‌دهد که قند ذخیره شده در کبد را به گلوکز تبدیل کند. از این جهت در این زمان احتیاجات انرژی بدن افزایش پیدا می‌کند .  

 متاسفانه این واکنش تا آخر ایستادگی نمی‌کند و قند خون اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود و موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد.  از همه بدتر اینکه، همه این استرس ها به طور مداوم باعث تحلیل رفتن منابع انرژی بدن می‌شود تا جایی که بدن زیر این بار چروکیده می‌شود، غده فوق کلیوی فرسوده و سیستم ایمنی بدن دچار سوء عملکرد خواهد شد.

برای داشتن زندگی بدون استرس، هر روز عمیقاً تنفس بکشید. یک استراحت کوتاه داشته باشید. بدانید که شما انسان هستید نه یک ماشین .  بعد از نهار 15 دقیقه چرت بزنید. اگر فقط 5 دقیقه وقت دارید، چشمانتان را ببندید. می‌توانید مدیتیشن کنید تا استرس را از بین ببرد.

 5 )نداشتن خواب کافی :

هر فرد بالغی روزانه به 7 یا 8 ساعت خواب نیاز دارد. اگر در شب سه ساعت کمتر بخوابید، سیستم ایمنی بدن 60 درصد افت خواهد داشت. بنابراین نداشتن خواب کافی بدن را از پای در می‌آورد و سبب خیلی از بیماری ها خواهد شد.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
ده سال جوانتر بمانید(1)!!
آیا تمرینات بدنی برای زنان چاق کافی است؟
چند سوال رایج پوستی
پنج عادت مهم برای سلامتی پوست
بوتاکس; راز زیبایی هالیوودیها
تاثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن
10 نكته برای بهتر خوابیدن
خسته‌اید; این غذاها را نخورید!!