این بیماران مراقب پای خود باشند
این بیماران انگشتان پای خود را مرتب حرکت دهند و به هیچ وجه در وضعیت بی‌حرکت به مدت چند ساعت قرار ندهند.
یک متخصص پوست با اشاره به عوارض پوستی در دیابتی‌ها، توصیه کرد: این افراد مصرف صابون‌های قلیایی و پاک کننده‌های بسیارقوی را کاهش دهند و همچنین از شنا در استخرهای کلردار کمتر استفاده کنند. از طرف دیگر همیشه مراقب بهداشت مناطقی از بدن باشند که کمتر در معرض هوا قرار می‌گیرند.

نصرت پورسینا افزود: به عنوان مثال چین‌های کشاله ران، زیربغل، ناحیه زیرپستان‌ها در خانم‌ها، لای انگشتان و سوراخ ناف از مهم‌ترین نقاطی است که انواع قارچ و میکروب می‌تواند رشد کند.
این متخصص پوست گفت: دیابت یکی از بیماریهای است که بر روی همه ارگانهای (اعضای بدن) اثر می‌کند. وی با بیان اینکه دیابت منشا ژنتیکی، وراثتی و خود ایمنی دارد، افزود: البته فاکتورهای تغذیه‌ای و شرایط زندگی بر روی این بیماری اثر مستقیم دارد. پورسینا عنوان کرد: مهم‌ترین ارگانهایی که تحت تاثیر عوارض دیابت قرار می‌گیرند عبارتند از؛ چشم، مغز، قلب، کلیه و پوست.
این متخصص پوست تاکید کرد: در بیماری دیابت پیشگیری و کنترل مهم‌ترین رکن در جلوگیری از عوارض دیابت می‌باشد، به عبارت دیگر، فردی که در یک خانواده دیابتی متولد می‌شود از ابتدا باید مواظب کنترل وزن خود باشد.
وی توصیه اکید کرد: این افراد باید ورزش مرتب روزانه داشته باشند و از مصرف غذاهای قندی بپرهیزنند و همچنین سالی یک مرتبه قندخون ناشتا و ۲ ساعت بعد از ناشتا را کنترل کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: چنانچه فردی مبتلا به دیابت شد باید بطور مرتب تحت نظر متخصصان داخلی، چشم، قلب و عروق، کلیه و پوست و همچنین یک فوق تخصص غدد داخلی باشد.

پورسینا با اشاره به پدیده «زخم پای دیابتی» اظهارکرد: از آنجایی که پا و به خصوص انگشتان پا از نظر خون گیری و تغذیه در افراد دیابتی دچار مشکل می‌شود این پدیده در بین این بیماران شایع است.
وی همچنین عنوان کرد: باتوجه به اینکه دیابت اعصاب محیطی بدن را نیز تحت تاثیر قرارمی دهد بنابراین باید به مراقبت بیش از حد از انگشتان پا در این بیماران اهمیت داده شود. پورسینا با تاکید بر انجام ورزش‌های ملایم مخصوص پای دیابتی‌ها توصیه کرد: این بیماران انگشتان پای خود را مرتب حرکت دهند و به هیچ وجه در وضعیت بی‌حرکت به مدت چند ساعت قرار ندهند.

این متخصص پوست با تاکید بر شستشوی روزانه پا، انگشتان پا و همچنین کنترل فضاهای بین انگشتی پا در این بیماران متذکر شد: چنانچه عفونت‌هایی مثل کاندیدا و عفونت‌های باکتریایی در پا وجود داشته باشد یک فرد دیابتی باید به محض مشاهده اولین تغییر در انگشت‌های پا و فضاهای بین انگشتی به متخصص پوست مراجعه کند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه خشکی بیش از حد پوست را از دیگر عوارض دیابت بر روی پوست این بیماران عنوان کرد و افزود: چنانچه دیده می‌شود دیابتی‌ها همیشه در ناحیه ساق پای احساس خشکی، پوسته پوسته شدن و زبری خاصی دارند. این خشکی بیش از حد در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر دیده می‌شود که موجب خارش شدید در این افراد می‌شود.
وی تصریح کرد: این خارش تنها با مصرف امولینت (نرم کننده)‌های مخصوص پوست‌های بسیار خشک برطرف می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : خبرگزاری آریا

مطالب پیشنهادی:
20 غذایی كه دشمن دیابت هستند
پاسخ به سوالات دیابت(1)
پاسخ به سوالات دیابت(2)
اگر باردارید و دیابت دارید، بخوانید!
قهوه ضد دیابت است؟!