داروی مسکنی که دشمن کبد است
این دارو برای دردهای خفیف و متوسط بکار می رود.
رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تخریب کبد را خطرناکترین عارضه مصرف خودسرانه و بسیار داروی استامینوفن عنوان کرد.

دکتر رویا رحیمی اظهار داشت: متاسفانه در بررسی نسخ پزشکان در شش ماهه ابتدایی سال جاری 13 درصد بیماران حداقل یکی از اشکال داروی استامینوفن را دریافت کرده‌اند. وی این میزان تجویز را غیرمنطقی دانست و خاطرنشان کرد: همچنین استامینوفن بدون نسخه هم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و قطعا مقدار مصرف این دارو بسیار بیشتر از آن است که در نسخ وجود دارد.

به گفته رحیمی، داروی استامینوفن اثر ضد تب و ضد درد داشته و هیچگاه نمی توان از آن به عنوان داروی ضد التهاب استفاده کرد. وی تصریح کرد: همچنین استامینوفن برای دردهای خفیف و متوسط بکار رفته و برای تسکین دردهای شدید باید از داروی دیگری استفاده شود.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عوارض داروی استامینوفن را بسته به میزان مصرف آن متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: میزان مورد نیاز این دارو نیز بسته به سن افراد متفاوت است و افراد بزرگسال چنانچه بیش از چهار گرم معادل هشت عدد قرص را در روز مصرف کنند قطعا اثر سمی بر روی کبد آنها خواهد داشت که در بدترین حالت موجب تخریب کبد آنها خواهد شد. وی تصریح کرد: میزان مصرف بالای دو گرم استامینوفن یعنی معادل چهار قرص در روز در کودکان و در افراد لاغر نیز همین عوارض را در پی دارد.

رحیمی افزود: چنانچه داروی استامینوفن به میزان مورد نیاز اما در طولانی مدت توسط فرد مصرف شود امکان ایجاد عوارضی مانند آسیب‌های کلیوی، کم خونی و افزایش قند و اسید اوریک خون را در پی خواهد داشت. رحیمی تصریح کرد: با توجه به عوارض گفته شده برای این دارو، مردم باید از مصرف خودسرانه آن پرهیز کرده و تنها تحت نظر پزشک اقدام به مصرف این دارو نمایند. وی یادآور شد: علاوه بر این افراد باید نسبت به عدم حساسیت به مصرف این دارو مطمئن شوند، زیرا حساسیت به آن عوارضی همچون حساسیت‌های پوستی، جوش و خارش پوست را در پی دارد.

رحیمی توصیه کرد: در تب‌هایی که بیش از سه روز طول می‌کشد و نیز دردهایی که در افراد بزرگسال بیش از 10 روز و در کودکان بیش از 5 روز ادامه دارد حتما به پزشک مراجعه کنند. این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: استامینوفن داروی اعتیادآور نبوده و به هیچ عنوان وابستگی فیزیکی و روانی در افراد ایجاد نمی‌کند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
موثرترین راه درمان کبد چرب
خطری به نام کبد چرب
رژیم غذایی برای کبد چرب
این ماده غذایی محافظ کبد است
چگونه به سرطان کبد مبتلا می شویم؟