برای پیشگیری از التهاب مفاصل، مسواک بزنید
بیماری‌های لثه حداقل دو برابر در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شایع‌تر است.
پزشکان بر اساس نتایج یافته‌های جدید خود مدعی شدند که مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها در پیشگیری از عارضه التهاب مفصلی موثر است. در این بررسی پزشکان آمریکایی به ارتباط میان باکتری عامل بیماری لثه و شروع زودهنگام آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و همچنین پیشرفت سریع‌تر و تشدید این عارضه پی بردند. به گفته پزشکان، این باکتری آنزیمی تولید می‌کند که موجب باقی ماندن برخی پروتئین‌های خاص در بدن می‌شود.

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه «لوئیس‌ویل» در ایالت کنتاکی اظهار کردند: سیستم ایمنی بدن، این پروتئین‌ها را مضر تلقی می‌کند و برای مقابله با آنها فعال می‌شود. در بیمارانی که سابقه ابتلا به التهاب مفاصل را دارند پیامدهای بعدی این فرآیند، بروز التهاب مزمن است که می‌تواند به تخریب و فرسایش استخوان‌ها و مفاصل منجر شود.

در مطالعات پیشین نیز مشاهده شد که بیماری‌های لثه حداقل دو برابر در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شایع‌تر است. به گفته پزشکان باکتری عامل بیماری لثه، آنزیمی خاص موسوم به PAD را تولید می‌کند. این آنزیم نیز باقی‌مانده‌های برخی پروتئین‌ها را به «سیترولین» تبدیل می‌کند که بدن آن را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و در نتیجه واکنش دفاعی از خود نشان می‌دهد.

دکتر «جان پوتمپا» در این رابطه می‌گوید: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد آنزیم PAD ممکن است ارتباطی بین عفونت «پریودنتال ژنژیوالیس P» و آرتریت روماتوئید به وجود آورد هر چند لازم است آزمایش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
نشانه های بیماری لثه
زنان و خطر بیماری های لثه
این ماده التهاب لثه را بهبود می دهد
تاثیر لثه ها بر لبخند شما !
دلایلی که باعث بیماری لثه می شوند