به چه دلایلی دچار عطسه های مکرر می شوید؟
برخی افراد در روز به تعداد زیاد و پشت سرهم عطسه می کنند، آیا می دانید علت این مساله مربوط با وجود مواد حساسیت زا در محیط زندگی است؟!

مواد حساسیت زا علت اصلی عطسه

وجود برخی ترکیبات مانند اسپزی ها، مواد آلرژی زا، گرد و خاک در خانه یا محل کار از جمله عوامل اصلی بروز عطسه می باشند. در حقیقت این موادحاوی ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که بر روی سیستم تنفسی واکنش منفی بر جای می گذارند؛ که عکس العمل این واکنش بروز عطسه می باشد.

 

چه افرادی بیشتر دچار عطسه می شوند؟

در واقع افرادی که سیستم تنفسی حساس تری دارند، به عوامل آلرژی زا (حساسیت زا) بیشتر واکنش نشان می دهند و عطسه های بیشتری می کنند.

 

چه عوامل و وسایلی باعث بروز عطسه می شوند؟

یک مطالعه در آمریکا در سال 2011 نشان داده که برخی وسایل خاص در محل زندگی عامل اصلی بروز عطسه هستند و در مورد حضور یا عدم حضور این وسایل باید آگاه بود. از جمله این وسایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

انواع شمع

به خصوص شمع های با بوهای خاص و آروماتیک می توانند باعث بروز عطسه شوند. پس در صورتی که تعداد زیادی شمع های بودار در داخل خانه دارید، سعی نمایید آنها را در جاهایی قرار دهید که هوا در آنجا جریان داشته باشد تا بوهای ناشی از شمع در یک منطقه تجمع نکند.

اثر شمع بر بروز عطسه
اثر شمع بر بروز عطسه

 

جارو (دستی یا برقی)

هر دو نوع جارو می توانند عامل بروز عطسه باشند. در واقع جارو کردن با جابه جایی گرد و غبار باعث بروز عطسه می شود. البته محفظه یا کیسه جمع آوری گردوغبار موجود در جاروهای برقی به عنوان عامل اصلی بروز عطسه شناخته شده اند. پس سعی نمایید در هنگام خالی کردن کیسه جارو برقی حتما از ماسک استفاده نمایید.

جارو کردن عامل بروز عطسه
جارو کردن عامل بروز عطسه

 

پنجره های درزدار موجود در خانه

این پنجره ها، بخصوص در فصول سرد سال به دلیل به ورود هوای سرد به داخل محیط زندگی، عامل بروز عطسه هستند. پس بهترین راه استفاده از درزگیر برای عدم ورود هوای سرد به داخل اتاق می باشد.

 

وجود گلدان های گل در خانه

در حقیقت خاک موجود در گلدان ها می توانند حاوی مواد آلرژی زا باشند. به همین دلیل توصیه می شود در صورتی که می خواهید گلدان های گل را در آپارتمان یا یک فضای بسته نگه دارید، حتما از خاک های استاندارد و فاقد مواد آلرژن استفاده نمایید. برای این منظوز بهتر است که خاک گلدان را از گل فروشی های معتبر تهیه نمایید.

 

اسباب بازی ها و عروسک های پرزدار

پرزهای مصنوعی عروسک ها می توانند منشاء بروز عطسه در افراد با حساسیت های تنفسی باشند. در این مورد توصیه می شود که هر از چند گاهی این عروسک ها در ماشین لباسشویی و یا با دست شسته شوند تا عوامل آلرژن موجود بر روی آنها از بین برود.

عطسه به دلیل وجود عروسک در خانه
عطسه به دلیل وجود عروسک در خانه


اتاق های پشت به نور 

این اتاق ها، اکثرا در زمستان ها نور کمی دارند. پس به دلیل سرمای موجود در آنها می توانند عاملی برای بروز عطسه باشند. توصیه می شود که در زمان غروب آفتاب و روزهای سرد، کمتر در این اتاق ها اقامت داشته باشید.

 

بالش های موجود بر روی مبل یا تخت.

در بسیاری از منازل برای زیبایی بیشتر خانه بر روی مبل ها و یا بر روی تختخواب از چندین بالش اضافی با ترکیبات و رنگ های خاص استفاده می شود. این بالش ها به مرور زمان قادرند گرد و غبار و مواد آلرژن را به خود جذب نمایند و باعث بروز عطسه شوند. به همین دلیل توصیه می شود که به طور منظم این بالش ها شسته شوند و در مورد افرادی که در روز عطسه زیاد می کنند توصیه اکید می شود که از بالش های کمتری برای تزئین خانه استفاده شود.

اثر وجود بالش بر عطسه کرردن
اثر وجود بالش بر عطسه کرردن

 

زیر پایی

به طورکلی زیرپایی های پرزدار جلوی درب ورودی یا جلوی درب حمام از جمله وسایلی هستند که می توانند باعث بروز عطسه شوند. علت آن هم رطوبت موجود در داخل آنها است. توصیه می شود که زیرپایی ها هر هفته نظافت شوند تا از وجود ترکیبات حساسیت زا عاری شوند.

زیرپایی و مواد حساسیت زا
زیرپایی و مواد حساسیت زا


درجه حرارت محیط داخل ساختمان

سرد یا گرم بودن بیش از اندازه محیط زندگی هر دو می توانند از عوامل تشدید کننده بروز عطسه باشند. پس توصیه می شود که همیشه سعی کنید درجه حرارت معتدل را برای محیط زندگی خود انتخاب نمایید. این درجه حرارت باید بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد باشد.

 

میزان رطوبت موجود در محیط.

محققان علوم سلامت معتقدند که میزان رطوبت کمتر از 40 درصد در هوا می تواند عامل محرک برای سیستم تنفسی بدن باشد که نشانه آن بروز عطسه است. پس سعی نمایید که بخصوص در فصول سرد سال با گرم کردن بیش از حد محل زندگی خود، هوا را خشک ننمایید.



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ