اگر از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف استفاده می کنید, این ماده شیمیایی خطرناک وارد ادرارتان می شود!
اگر از مواد غذایی  با پوشش پلاستیکی یا کنسرو شده استفاده می کنید، این مواد شیمیایی خطرناک وارد ادرار می شود.BPA یک عامل مختل کننده غدد درون ریزاست، بدین معنا که دارای پتانسیلی است که در هورمون های فرد مداخله می کند.

مضرات ظروف یکبارمصرف ناشی از Bisphenol A بیسفنول ای(BPA)

هر چند سال یکبارتوجه یک سری از گزارش های رسانه ها بر خطر ناشی از Bisphenol A بیسفنول ای(BPA) جلب می شود، ماده ای شیمیایی که در ساخت پلاستیک از آن استفاده می شود. این ماده همه جا حاضر است: در بطری آب، ظروف پلاستیکی و در پوشش سبزیجات کنسرو شده. با توجه به مطالعه اخیر مراکز کنترل بیماری ها،به همین دلیل است که 95 درصد افراد بزرگسال امریکا دارای مقداری BPA در ادرار خود هستند.


بر اساس گزارش اداره غذا و دارو، مواد غذایی بسته بندی شده موضوعی خاص هستند، به ویژه اگرحرارت داده شده ، خراشیده یا آسیب دیده باشند. اما صرفنظر از آنچه که می خورید، دور بودن از سایر منابع BPA مانند عینک، لنز، اسباب بازی ها، رنگ، لوله های آب و حتی هوا کاری بسیار دشوار است.


چرا موضوع BPAنگران کننده است؟

BPA یک عامل مختل کننده غدد درون ریزاست، بدین معنا که دارای پتانسیلی است که در هورمون های فرد مداخله می کند. اداره دارو و غذای امریکا اعلام کرده که BPA در سطح فعلی موجود در مواد غذایی بی خطر است. در واقع سازمان دارو و غذا ، انجمن ملی سلامت، مرجع سلامت غذایی اروپا و سازمان جهانی بهداشت همگی بر سر اینکه  BPA الزاما برای سلامت افراد خطرناک نیست توافق دارند وتاکنون هیچ پیامد واقعی گزارش نشده، حداقل در بزرگسالان.


اما درمورد نوجوانان، کودکان و نوزادان در رحم مادر، بسیاری از همین سازمان ها اعلام می کنند که تاثیرات مضر  BPA در حداقل میزان توجه هستند. بدین جهت، در جولای سال 2012 سازمان غذا و دارو، استفاده از این ماده شمیایی را درلیوان ها و بطری های کودکان غیرقانونی اعلام کرد و در جولای 2013 درخواست کرد که BPA از پکیچ های مربوط به کودکان زیر هفت سال حذف شود. چرا که عقیده بر این است که در سال های اول زندگی، قرار گرفتن در معرض BPA ممکن است مضرتر باشد، اگرچه هنوز شواهد قطعی در دست نیست.


چند توصیه برای اینکه کمتر درمعرض BPA باشیم:

1.مواد غذایی باز خریداری کنید.(مثل سبزیجات تازه)
2.مواد غذایی را در ظروف شیشه ای یا سرامیکی نگهداری کنید و حرارت دهید.
3.مصرف پلاستیک یا ظروف یکبارو ظروف نقره را کاهش دهید.
4.از سرپوش فاقد BPA برای ظروف شیشه ای خود استفاده کنید. (روی بسته بندی آن "فاقد BPA" ذکر شده )
5.اجتناب از نوشیدنی ها، مواد غذایی و سوپ های کنسروی. در عوض سبزیجات منجمد یا سوپ فوری که با مقوا بسته بندی شده اند تهیه نمایید که فاقد BPA هستند.
6.از دندانپزشک خود بپرسید آیا موادی که استفاده می کند مثل لوازم پر کردن دندان و ... دارای BPA هست یا خیر، اگر چنین است   درخواست جایگزین کنید.
7.از هر نوع ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف برای غذا خوردن و پذیرایی دست بکشید...
8.از بطری های آب فاقد BPA استفاده نمائید. (دنبال برچسب فاقد BPA باشید و حواستان به بطری های قدیمی بازیافت باشد.)
9.بسیاری از رسیدهای خرید در مغازه ها روکش BPA دارند. آنها را در جایی دورتر بایگانی کنید یا در حالت بهتر درخواست کاغذهای مقاوم کنید آن هم فقط برای تراکنش های مهم.
10.میز و پیشخوان با حوله واقعی  پاک کنید نه با حوله کاغذی. به دلیل اینکه در برخی محصولات کاغذی از BPA استفاده می شود. مطالعه ای در این زمینه نشان داده که حوله کاغذی ساخته شده از مواد بازیافتی حاوی میزان قابل توجهی BPA است



تهیه و ترجمه:گزوه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ