خطراتی که دستگاه بخور یا رطوبت ساز برای سلامت شما دارد
اگر چه افزایش رطوبت با دستگاه بخور یا رطوبت ساز میتواند تنفس را در کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم یا آلرژی بهبود ببخشد اما هنگامی که دستگاه بخور یا رطوبت ساز, هوای آلوده وارد فضا کند، با وارد شدن قارچ ها (که به عنوان مواد آلرژی زا شناخته میشوند) در فضا علائم آلرژی و آسم تشدید میشود.

شرایط نگهداری دستگاه بخور یا رطوبت ساز
خطرات دستگاه بخور یا رطوبت ساز برای سلامت شما

به دلایل فراوان استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت ساز به خصوص در فصل سرد و ماههای خشک زمستانی بسیار مفید است. دستگاه بخور یا رطوبت ساز با انتشار رطوبت به هوای خانه به شما کمک میکند با آنفلوانزا مقابله کرده و مشکل خشکی چشم ها را برطرف کنید و نگذارید سینوس هایتان خشک شود. همچنین با رطوبت مناسب هوا دیگر پوستتان خشک نمیشود. اما نکته این جاست که ممکن است دستگاه بخور یا رطوبت ساز خود را به درستی تمیز نکنید و به همین علت ممکن است به شدت بیمار شوید.


ایلین مارتی پروفسور بیماریهای عفونی در دانشگاه بین المللی فلوریدا میگوید: مطالعات نشان میدهد که 75 درصد از نمونه هایی که با سواب (ابزاری شبیه گوش پاک کن) از دستگاه بخور یا رطوبت ساز گرفته شد رشد قارچ ها و 87 درصد رشد باکتری ها در آنها را نشان میداد. این اتفاقی است که نه تنها در خانه ها، بلکه در کلینیک ها و بیمارستان ها از جمله بخش آی سی یو نیز رخ میدهد.

تنفس هوای آلوده از دستگاه بخور یا رطوبت سازی که به باکتری یا قارچ آلوده شده است، شما را در خطر سینه پهلو، حمله های آسم یا بیماریهای ریوی مانند بیماری لژیونر(نوعی از بیماری سینه‌پهلو) قرار میدهد و در صورتی که بیماری تنفسی مزمن داشته باشید، رطوبت ساز علائم تان را بدتر میکند.

دکتر مارتی میگوید: اگر چه افزایش رطوبت میتواند تنفس را در کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم یا آلرژی بهبود ببخشد اما هنگامی که دستگاه بخور یا رطوبت ساز, هوای آلوده وارد فضا کند، با وارد شدن قارچ ها (که به عنوان مواد آلرژی زا شناخته میشوند) در فضا علائم آلرژی و آسم تشدید میشود.

 


چهار روش برای استفاده بی خطر و مطمئن از دستگاه بخور یا رطوبت ساز:

1- مرتبا آب دستگاه بخور را عوض کنید

باکتری ها و قارچ ها در آب راکدی که در دستگاه بخور و رطوبت ساز باقی می ماند، به راحتی تکثیر شده و گسترش می یابند و تمامی این اتفاق ظرف تنها چند روز رخ میدهد. به همین علت باید آب دستگاه بخور و رطوبت ساز را هر روز عوض کنید تا از تجمع باکتری ها و قارچ ها در آن جلوگیری کنید به خصوص اگر از دستگاه بخور و رطوبت ساز یا دستگاه بخور سرد استفاده میکنید. فیلترهای دستگاه بخور یا رطوبت ساز باید هر دو ماه یک بار تعویض شوند.


2- همه روشهای تمیز کردن دستگاه بخور و رطوبت ساز، نتیجه یکسانی ندارند

روش تمیز کردن ساده در این مورد بهترین راه حل است. دکتر مارتی توصیه میکند از آب یا شوینده های بر پایه الکل برای تمیز کردن دستگاه بخور یا رطوبت ساز استفاده کنید و مطمئن شوید پیش از تخلیه مخزن آب دستگاه، آن را از برق بکشید. سپس سطوح داخل آن را خشک کنید و دوباره با آب تمیز پر کنید. در صورتی که رسوبات یا جرم در مخزن مشاهده میکنید، آنها را با استفاده از شوینده های بر پایه اتانول(یا الکل اتیلیک, که محلول آن بعنوان محلول ضدعفونی کننده کاربرد دارد.) بزدایید.

هرگز نباید از شوینده های شیمیایی مانند محصولاتی که حاوی پروکسید هیدروژن(هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه (H۲O۲) یک اکسنده متداول است که به عنوان سفید کننده استفاده می‌شود) هستند استفاده کنید. علت آن این است که بیماری وحشتناکی ممکن است در نتیجه آن اتفاق بیفتد. در صورتی که فردی از ضد عفونی کننده نامناسب برای رطوبت ساز استفاده کند، وضعیتی به نام "آسیب ریوی مربوط به ضد عفونی کننده رطوبت ساز" (humidifier disinfectant-associated lung injury) اتفاق می افتد. این وضعیت با نشت خود به خودی هوا در ریه ها، پیشرفت سریع بیماری و عدم پاسخ به درمان، مشخص میشود و حتی ممکن است به مرگ منجر شود.


3-از آب مناسب برای دستگاه بخور و رطوبت ساز استفاده کنید

دکتر مارتی میگوید همیشه باید دستگاه بخور یا رطوبت ساز را از آب بسته بندی، آب معدنی و یا آب فیلتر شده با دستگاه های تصفیه پر کنید. استفاده از فیلترها یا کارتریج ها نیز در صورتی که با دستگاه شما سازگاری داشته باشد، مفید است. اگر چه ممکن است تصور کنید حالا که از آب فیلتر شده استفاده میکنید لازم نیست آن را مرتبا تمیز کنید اما حتی در این شرایط هم باید دستگاه بخور یا رطوبت ساز را هر روز تمیز کنید و آب آن را عوض نمایید.

 

4- یک دستگاه بخور یا رطوبت ساز جدید را جایگزین کنید

دکتر مارتی میگوید در نهایت به مرور زمان رسوبات در دستگاه بخور یا رطوبت ساز جمع میشوند و به سختی میتوان آنها را تمیز کرد و حتی شاید این کار غیر ممکن شود در نتیجه رشد باکتری ها و قارچ ها تسریع و تسهیل میشود. به عبارت دیگر اگر دستگاه شما بیش از چند سال عمر کرده است یا حتی اگر آن را مرتب تمیز نمی کنید، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و رطوبت ساز جدیدی خریداری کنید. خوشبختانه امروزه رطوبت سازهای زیادی در دسترس هستند.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ