7  موردی که شما باید در سالن ورزش رعایت کنید
شاید شما به تازگی عضو یک سالن ورزشی شده اید. ممکن است  این سالن دومین خانه بشمار آید. 

رعایت بهداشت در سالن های ورزشی

وقتی که در یک کلاس ورزشی ثبت نام می کنید در واقع آن سالن ورزشی خانه دوم شما می شود.و چیزی که مسلم است، سالن ورزشی محلی برای زایش میکروب هاست.

البته، ما هرگز نمی خواهیم شما را از عرق ریختن و تمرین کردن در باشگاه های ورزشی منصرف کنیم، اما اگر شما می خواهید دور از باکتری ها باشید در مقابل سطوح پر از میکروب آنجا هشیار  باشید.

 

1. توپ بسکتبال

1. توپ بسکتبال

یک مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، شهر ایروین، حضور باکتری استافیلو کوکوس اورئوس ( ایجاد مسمومیت غذایی می‌کند. باکتری ممکن است به شکل همزیست بر روی پوست وجود داشته باشد و از بینی یک سوم از مردم جدا شود.این باکتری به میزان کمتر ممکن است در گلو نیز وجود داشته باشد. استافیلوکوک اورئوس ممکن است بر روی سطوح خشک برای هفته‌ها تا ماه‌ها زنده بماند.) بر روی توپ های بسکتبال و والیبال را پایش کردند. محققان دریافتند باکتری می تواند تا 72 ساعت بر روی سطح یک توپ زنده بماند. البته، مقدار باکتری کمین کرده بر روی توپ ها بستگی به چگونه تمیز کردن آنها در اغلب اوقات دارد. ما هرگز به شما نمی گوییم که بازی کردن را متوقف کنید! اما با توجه به زمانی که میکروب ها می توانند روی سطوح اطراف شما در سالن های ورزشی زنده بمانند، از شستن دست ها و خشک کردن توپ خود اطمینان حاصل کنید.

 

2.  استخر شنا

2.  استخر شنا

بررسی انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها CDC نشان می دهد که 58 درصد از نمونه های آزمایش شده آب استخر های شنا با باکتری ای کولی E. coli (شایعترین عامل عفونت دستگاه ادراری است که حدود 90 درصد عفونت های ادراری در زنان جوان را به خود اختصاص میدهد.) آلوده هستند، این باکتری شاخصی برای آلودگی مدفوعی است. علاوه بر این، مطالعه نشان داد که نیمی از تمام استخرهای عمومی در حال نقض قوانین بهداشتی هستند و تقریبا 11 درصد این اماکن عمومی باید در اسرع وقت بسته شوند.

شما فکر می کنید که استخرتان تمیز است زیرا بویی شبیه کلر را در آن استشمام می کنید؟ در حقیقت بوی شیمیایی که شما در استخرهای عمومی حس میکنید کلر خالص نمی باشد بلکه ترکیبی از کلر، باکتری، ادرار و عرق است. کارشناسان بر این عقیده اند که استخرهایی که عاری از میکروب هستند نباید چنین بویی را بدهند.  در هر صورت چنانچه استخر شما مشکلی نداشته باشد هم شما باید قبل و بعد از شنا، دوش بگیرید.

 

3. تشک ورزش

3. تشک ورزش

آیا شما برای کشش خود از تشک های ورزشی استفاده می کنید؟ اکنون زمان آن فرارسیده است تا در مورد رفتارهای روتین(همیشگی) خود تامل نمایید. کارشناسان بر این باورند تشک های همگانی می توانند همه چیز را از زگیل تا عفونت های باکتریایی(استاف ها) که باعث اسهال می شوند را انتقال می دهند. بنا به گفته آقای Jack Foley، مدیر انجمن پزشکی ورزشکاران دانشگاه Lehigh، این مورد انتقال بسیار به نحوه تمیز کردن سالن ورزشی بستگی دارد.

" مردم در ورزشگاه بیشتر احتمال دارد به یک عفونت باکتریایی مبتلا بشوند اگر پوست به پوست با یک فرد آلوده و یا با سطوح سکوها، گیشه، دیوارها، آینه ها، تشک های ورزش، تجهیزات هوازی در تماس باشند و این منجر به ایجاد خراش، بریدگی برروی پوست خودشان شود، بسیار محتمل ابتلا به عفونت باکتریایی ازجمله استاف که خیلی رایج می باشد، می شوند. " اصلی ترین دلیل آن امکانات و بهداشت فردی ضعیف روزانه می باشد." گاهی اوقات، حتی قرار دادن حوله به عنوان یک " سد یا محافظ"  بر روی تشک های ورزشی برای پاک نگهداشتن بدن خود کافی نمی باشد، خصوصا اگر شما آن سمت از حوله را که بر روی تشک قرار داشته است، برای خشک کردن خود استفاده کنید.

اگر شما مطمئن نیستید هرچند وقت یکبار تشک ها ضدعفونی می شوند، باید از تشک شخصی خود استفاده نمایید. 



4. کیف ورزشی 

4. کیف ورزشی

کیف شما پر از لباس و میکروب های خودتان است، بنابراین  مشکلی وجود ندارد. صحیح است؟ نه اشتباه است. هنگامی که شما لباس های عرق کرده و کثیف خود را در کیف تان پرت می کنید، در واقع شما تمام میکروب و باکتری هایی که در طول تمرین، به هنگام نشستن بر روی دستگاه ورزشی، صندلی و وزنه تماس داشته اید را با خود می برید.

بعد از هر تمرین، لباس های خود را بشویید و هفته ای لااقل یکبار کیف خود را بشویید.

 

 

5. لوازم ورزشی

5. تجهیزات سنگین؛ ماشین های هوازی

غیر ممکن است که از تمیز بودن این وسایل مطمئن شوید. آخرین موردی که شما باید از آن اطلاع داشته باشید امکان مریض شدن از طریق امکانات و تجهیزات سالن ورزشی می باشد.

 قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها در محیط های مرطوب و نم دار مانند کابین دوش ها و فضاهای اسپا spa وجود دارند و قراردادن بطری آب و حتی لباس ورزشی برای خشک شدن برروی دستگاه های ورزشی، بطور بالقوه شرایط را برای تولید و انتقال عفونت ایجاد می کند.

مطمئن شوید که تمام تجهیزات ورزشی را با دستمال های آنتی باکتریال یا حوله کاغذی ضدعفونی کرده اید، و به طور منظم از مایع ضدعفونی کننده های اوتوماتیک دیواری برای شستن دست هایتان استفاده کنید.(جا مایع هایی بر روی دیوار که محتوی مواد ضدعفونی هستند)

 

 

6. بطری آب شما

6. بطری آب

احتمالا برای حفظ اصول بهداشتی شما بطری آب شخصی خود را به سالن ورزش می بری، اما اگر شما آن را از منبع آب مشترک یا سردکننده، دوباره پر می کنید، شما خودتان را در معرض میکروب افراد دیگر قرار می دهید.

تحقیقات نشان داده است که آب سرد کن ها و منابع آب عمومی میتوانند سطح بالایی از باکتری را داشته باشند. در بعضی موارد این مقدار بیش از  تعداد میکروب های موجود در ظرف غذای یک سگ می باشد. اکنون نوشیدن آب از این مخازن را تصور کنید. در این وضعیت به لحاظ هیدراته ( آب رسانی بدن) بودن بدنتان می تواند خیالتان راحت باشد، اگر در این مورد مقداری پیشگیری کنید.هرگز بطری خود را از منابع عمومی آب، دوباره پر نکنید، و اگر می خواهید بطری آب خود را داخل جالیوانی روی دستگاه ورزشی قرار دهید، قبل از آن از حوله کاغذی به عنوان یک محافظ از تماس بطری با دستگاه ورزشی خودتان استفاده نمایید. 

 

 

7. کف اتاق رختکن

 7. کف اتاق رختکن

در کتاب " راز زندگی میکروب ها" به نوشته میکروبیولوژیست Philip Tierno ،قارچی که باعث بیماری "پای ورزشکاران" می شود در کف سالن های رختکن و کف دوش های سالن های ورزشی دیده می شوند. ممکن است شما قبلا شنیده اید اما آیا شما می دانستید که در هوای گرم احتمال به آن  بیشتر است و همچنین مردان بیش از زنان به آن مبتلا می شوند؟ اگر شما می خواهید در سالن ورزشی حمام کنید لطفا کفش صندل خود را فراموش نکنید  این کفش ها برای شما یک سد محافظتی ایجاد می کند. اطمینان حاصل یابید که بعضی اقدامات احتیاطی را پیگیری می کنید مثل شستن دست ها و پوشاندن زخم ها. حداقل انتظار برای هر فرد این است که تمرین های معمول زیبایی اندام  بسیار مهمتر از خطر بیماری پوستی است، چنانچه ما توصیه های پیشگیری روزانه را به کار ببریم.

 

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ