آیا جایگزینی برای گوش پاک کن، جهت خارج کردن جرم گوش وجود دارد؟
 هیچ گاه نباید خودسرانه و بدون دستور پزشک گوش خودش را تمیز کنید، یا نباید با گوش پاک کن یا هر وسیله ی دیگری جرم را خارج کنید. اما آیا جایگزینی برای گوش پاک کن، جهت خارج کردن جرم گوش وجود دارد؟ جرم گوش چیست؟ چرا ایجاد می شود و چه زمان باید تمیز شود؟ کسانی که سعی می کنند گوش شان را به طور مداوم...

 هیچ گاه نباید خودسرانه و بدون دستور پزشک گوش خودش را تمیز کنید، یا نباید با گوش پاک کن یا هر وسیله ی دیگری جرم را خارج کنید. اما آیا جایگزینی برای گوش پاک کن، جهت خارج کردن جرم گوش وجود دارد؟


جرم گوش چیست؟ چرا ایجاد می شود و چه زمان باید تمیز شود؟

کسانی که سعی می کنند گوش شان را به طور مداوم تمیز کنند، ممکن است مشکلاتی را برای گوش خود ایجاد کنند، چون پوست کانال گوش و همین طور پرده ی گوش از ظریف ترین نقاط پوستی بدن هستند، بنابراین ضروری است که، مراعات این قسمت را بکنید. ازهمین امروز سعی کنید، عادت تمیز کردن گوش را ترک کرده و دیگر از گوش پاک کن استفاده نکنید.

اگر هم بیمار هستید و یا جرمی در گوش خود احساس میکنید، هیچ گاه نباید خودسرانه و بدون دستور پزشک گوش خودش را تمیز کنید، یا نباید با گوش پاک کن یا هر وسیله ی دیگری جرم را خارج کنید. پزشک نیز ترجیح می دهد تا هنگامی که جرم گوش باعث انسداد کامل کانال گوش نشود و شنوایی بیمار کم نشده باشد، جرم گوش بیمار را خارج نکند. پیشنهاد ما این است که، اگر مشکلی در گوش خود حس کردید، حتی بصورت گرفتگی گوش به پزشک مراجعه کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گوش ها برای چه به صدا در می آیند؟

 

روش هایی که برای خارج کردن جرم از گوش استفاده می شوند

با استفاده از قطره های روغنی مثل گلیسیرین فنیکه بصورت چکاندن در داخل کانال گوش، باعث نرم شدن جرم گوش می شوید و خارج کردن آن را آسان می کنید. یکی دیگر از روش های مرسوم برای خارج کردن جرم، شست و شوی کانال گوش با آب ولرم است که، البته در مبتلایان به سوراخ پرده ی گوش و دیابت نباید از این روش استفاده کرد.

خارج کردن جرم گوش با قاشقک و ساکشن گوش نیز روش مؤثری است که، توسط متخصصان گوش و حلق و بینی انجام می شود. ساکشن دستگاهی است که، عملکردی مشابه جارو برقی دارد و ایجاد مکش می کند. میزان مکش دستگاه ساکشن گوش به اندازه ای است که، هیچ گونه آسیبی به پرده ی گوش وارد نمی کند. در این روش سر ساکشن مخصوص گوش وارد گوش شده و دستگاه با کشیدن جرم گوش کانال گوش را تمیز می کند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : عفونت گوش میانی

 

آیا راهی برای پیشگیری از جمع شدن جرم گوش وجود دارد؟

متأسفانه، راهی برای جلوگیری از تولید جرم گوش و تجمع جرم در داخل کانال گوش وجود ندارد. فقط تأکید می شود که، از تمیز و دستکاری کردن گوش خودداری کنید، چرا که این امر می تواند منجر به فشرده شدن جرم گوش و تجمع آن در داخل کانال گوش شود.

 

آیا گوش به جرم گیری عادت می کند؟

شست و شوی یا جرم گیری گوش باعث نمی شود که، گوش به جرم گیری عادت کند. بلکه همان دلیلی که باعث تجمع جرم در داخل کانال گوش شده و بیمار را نزد پزشک کشانده، دو مرتبه بیمار را مجبور خواهد کرد که به دلیل تجمع جرم گوش به پزشک مراجعه کند. البته این مراجعه ی بعدی برای افراد، مختلف است. یعنی فردی ممکن است یک سال بعد مجبور به مراجعه نزد پزشک شود و فرد دیگری ممکن است بعد از ده سال لازم باشد که، مجدداً به پزشک مراجعه کند.

 

چرا گوش ما جرم تولید می کند؟

جرم گوش که به آن واکس گوش هم گفته می شود، به طور طبیعی توسط غددی که در پوست کانال گوش قرار دارند، ترشح می شود و نقش محافظت کننده، نرم کننده و خاصیت ضد باکتریایی دارد. فقدان جرم گوش می تواند منجر به خشکی و خارش گوش شود. به طورطبیعی جرم تولیدشده به تدریج و مرتباً از طرف پرده ی گوش به سمت بیرون حرکت می کند و با حرکات فک این ذرات جرم خشک شده، از کانال گوش خارج می شوند.

جرم گوش در نیمه ی بیرونی کانال گوش تولید می شود. بنابراین گاهی در معاینه ی گوش مشاهده می شود که، جرم در نزدیکی پرده ی گوش قرار دارد. این بدان معناست که بیمار سعی کرده با گوش پاک کن جرم گوش خود را خارج کند. او قسمت های بیرونی تر را خارج و قسمت های عمقی تر را فشرده کرده، مثل برفی که فشرده شده باشد.

 

چه کسانی مستعد تجمع جرم گوش هستند؟

۱-کسانی که میزان تولید جرم در گوش شان زیاد است.

۲-افرادی که کانال گوش شان تنگ است، یا انحنای کانال گوش شان بیشتر از حد معمول است.

۳-کسانی که کانال گوش شان موی زیاد دارد.

۴-افرادی که عادت دارند گوش شان را تمیز کرده یا دستکاری کنند.

 

چه زمانی باید گوش را تمیز کرد؟

جرم گوش تا هنگامی که باعث انسداد کامل کانال گوش نشود، منجر به افت شنوایی نشده و حتی فرد متوجه نمی شود که گوشش جرم دارد، اما هنگامی که انسداد کانال کامل شد، فرد متوجه کیپ شدن گوش و افت شنوایی می شود. معمولاً این اتفاق در زمان استحمام یا به دنبال شنا کردن ایجاد می شود. چون ورود آب به داخل کانال گوش باعث حجیم تر شدن جرم گوش موجود در کانال گوش می شود. جرم گوش همانند چوب وقتی درمعرض رطوبت قرار می گیرد، پف کرده و کانال را بیشتر از قبل می بندد.

بیمار هیچ گاه نباید گوش خودش را تمیز کند یا نباید با گوش پاک کن یا هر وسیله ی دیگری جرم را خارج کند. پزشک نیز ترجیح می دهد تا هنگامی که جرم گوش باعث انسداد کامل کانال گوش نشود و شنوایی بیمار کم نشده باشد، جرم گوش بیمار را خارج نکند.

 

علایم در ارتباط با جرم گوش کدامند؟

-درد گوش و احساس کیپ بودن گوش.

-کاهش شنوایی که ممکن است پیش رونده باشد.

-صدای وزوز در گوش.

-خارش و خروج ترشحاتی از گوش.

 

چرا نباید ازگوش پاک کن برای تمیز کردن جرم گوش استفاده کرد؟

بسته شدن کانال گوش به وسیله ی جرم یکی از شایع ترین علت های کم شنوایی است و معمولاً علت فشرده شدن و به عقب رانده شدن جرم گوش، استفاده از گوش پاک کن است. خارش گوش، عفونت گوش و پارگی پرده ی گوش نیز از جمله عوارض دیگر استفاده از گوش پاک کن است. بخصوص در مورد گوش کودکان توصیه اکید می شود که، به هیچ وجه از گوش پاک کن استفاده نکنید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : اصول راهنمای جدید برای درمان عفونت گوش کودکان 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:pezeshkin.ir