سندرم بینایی رایانه و مقابله با ان
آیا شما از کسانی هستید که ساعت‌ها مقابل صفحه نمایشگر رایانه می‌نشینید و سپس با سر درد، چشم‌های تار و خشک و گردن دردناک از پشت میز بلند می‌شوید؟ پس این مقاله را بخوانید

 سندرم بینایی رایانه (CVS) چیست؟

آیا شما ساعت‌ها مقابل صفحه نمایشگر رایانه می‌نشینید و سپس با سر درد، چشم‌های تار و خشک و گردن دردناک از پشت میز بلند می‌شوید؟ اگر چنین است دچار سندرم بینایی رایانه(CVS) هستید. این بیماری برای کسانی اتفاق می‌افتد که در روز، بیش از سه ساعت مقابل یک صفحه نمایش می‌نشینند. سندرم بینایی رایانه ای برای حدود 70 میلیون نفر در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.

بعضی محققان معتقدند، این سندرم در حال تبدیل شدن به اولین خطر شغلی قرن 21 است. گردن درد، سردرد تنشی و خشکی چشم از عواقب اجتناب‌ناپذیری خواهند بود که در صورت رعایت کردن برخی نکات، بسادگی قابل برطرف شدن هستند. همچنین با رعایت آنها حداقل می‌توانیم به فرزندانمان عادات خوب نشستن در مقابل صفحه نمایش را یاد دهیم.

مطالعه روی 642 دانش‌آموز 11 تا 18 سال نشان می‌دهد که 70 درصد از آنها حداقل دو ساعت در روز از رایانه استفاده می‌کنند. بیش از نیمی از آنها از درد چشم، تاری دید، سردرد و خشکی چشم شکایت دارند. این شرایط برای افرادی که دوربین یا نزدیک‌بین بودند، وخیم‌تر بود. حالت‌های یاد شده پس از دور شدن از مقابل صفحه نمایش بسرعت برطرف می‌شد. البته برای برخی هم چند روز طول می‌کشید تا چشم‌ها به حالت عادی برگردند. فاصله چشم حدود یک‌سوم از این افراد تا مانیتور بسیار کم بود.

زمانی که شما مطلبی را از روی نمایشگر رایانه می‌خوانید، چشم فشار بیشتری را تحمل می‌کند، چرا که تصاویر از پیکسل‌ها (نقاط نورانی کوچکی که مرکز روشن و لبه‌های تار دارند) ساخته شده‌اند. چشم ما به طور دائم باید برا ی خواندن کلمات و تصاویر، تمرکز، استراحت و دوباره تمرکز کند که این کار عضلات چشم را بسیار خسته می‌کند. قانون 20ـ20ـ20 با چنین حالتی مقابله می‌کند. این قانون می‌گوید: پس از هر 20 دقیقه کار در مقابل مانیتور، 20 ثانیه به نقطه‌ای که 20 متر از شما فاصله دارد، خیره شوید.

هنگام خیره‌شدن به مانیتور، تعداد پلک زدن‌های ما از حالت عادی کمتر است. بنابراین پلک زدن را آگاهانه بیشتر کنید تا با مرطوب شدن سطح چشم التهاب چشم‌ها کاهش یابد. مانیتورهای مسطح با فیلترهای ضد اشعه و داشتن نور کافی، دوست چشم شما محسوب می‌شوند. اگر عینکی هستید، از شیشه ضدتشعشع استفاده کنید.

در خصوص نحوه نگاه کردن و فاصله چشم تا صفحه باید گفت، این موضوع تا حدودی تجویزی است. بهتر است، از بالا به صفحه نگاه کنید و مانیتور حدود 10 تا 15 درجه زیر سطح چشمان شما قرار گرفته باشد. همچنین فاصله مناسب چشم تا صفحه مانیتور بین 46 تا 66 سانتی‌متر است. فاصله نزدیک‌تر باعث می‌شود، چشم برای تمرکز بیش از حد فشار تحمل کند. همچنین هنگام نشستن از صندلی‌های مناسب استفاده کنید تا به گردنتان آسیب کمتری برسد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir