بی‌تحرکی هم به اندازه ژنتیک باعث افزایش زوال عقل است
دانشمندان گفته‌اند نداشتن تحرک کافی می‌تواند به همان اندازه‌ای سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری زوال عقل شود که پیش از این برای عوامل ژنتیک در نظر گرفته می‌شد

بی تحرکی خطرناک تر از عوامل ژنتیک برای زوال عقل و آلزایمر

بر اساس تحقیقی جدید معلوم شده که برای افراد مسن‌تر، ورزش نکردن یا نداشتن تحرک کافی، احتمالا به همان اندازه‌ای آنها را مستعد ابتلا به زوال عقل و آلزایمر می‌کند که افرادی با عوامل ژنتیک در خطر ابتلا به آن قرار دارند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در جهان حدود ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مبتلا به زوال عقل زندگی می‌کنند که تخمین زده می‌شود این آمار تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برسد.

آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است و حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری را در امریکا شامل می‌شود.

بر اساس یافته‌های پژوهشی که در مجله بیماری‌های مرتبط با آلزایمر (Alzheimer's Disease) منتشر شده، یکی از بزرگترین عوامل خطر برای این بیماری، آپولیپوپروتئین ای، یا APOE است که به ژن e4 نیز معروف است.

انجمن آلزایمر اعلام کرده بزرگسالانی که دارای یک کپی از ژن APOE e4 باشند نسبت به آنها که این ژن را ندارند به احتمال زیاد سه برابر بیشتر امکان دارد که به آلزایمر مبتلا شوند در حالی که اگر کسی دو نسخه از آن را داشته باشد حتی ۸ تا ۱۲ برابر هم بیشتر محتمل است که دچار این بیماری شود.

با اطلاع از اینها، اکنون گزارش تحقیقی که از سوی جنیفر هیز، در دانشگاه مک‌مستر کانادا صورت گرفته حکایت از آن دارد که خطر ابتلا به زوال عقل در افرای مسن با تحرک اندک بسیار بیشتر است.

یک راهنمای فعالیت فیزیکی در امریکا توصیه کرده که بزرگسالان مسن‌تر باید حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش‌های هوازی با شدت متوسط و یا ۷۵ دقیقه با شدت زیاد در طول هفته داشته باشند، اما مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله پیری و فعالیت بدنی (Journal of Aging and Physical Activity) منتشر شده نشان می‌دهد بزرگسالان ۶۰ سال به بالا حدود ۹/۴ ساعت از روز را بی‌تحرکند که این زمان معادل ۶۵ تا ۸۰ درصد از ساعات روزبیداری آنهاست.

در مطالعه جدید، موضوع ارتباط فعالیت بدنی و احتمال ابتلا به زوال عقل در بین ۱۶۴۶ بزرگسال مسن شرکت‌کننده در تحقیق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این اشخاص در آغاز علامتی از بیماری زوال عقل نداشتند اما ۵ سال بعد که وضعیت آنها مورد نظارت قرار گرفت در کسانی که ژن APOE e4 را نداشتند اما فعالیت‌های ورزشی انجام نمی‌دادند موارد زوال عقل بیشتر گزارش شده بود. 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir