اورژانس های چشمی که باید بشناسید!
چشم هم مانند سایر اعضای بدن ممکن است با شرایط حاد و اورژانس مواجه شود، در این صورت مراجعه به مرکز درمانی می‌تواند مشکل‌گشا باشد و از عواقب ناخوشایند و احتمالا غیرقابل جبران پیشگیری کند

آنچه باید در باره اورژانس های چشمی بدانید

اورژانس‌های چشمی طبقه‌بندی مشخصی دارند و ضروری است همه درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند. مراجعه افراد به مراکز اورژانس چشمی به دو دسته «واقعی» و «غیرواقعی» تقسیم‌بندی شده و در مجموع 5 سطح را در بر می‌گیرد که برای هرکدام باید اقدامات درمانی مناسب انجام شود.

 

سطح1: سوختگی‌های شیمیایی

منظور از سوختگی‌های شیمیایی، آسیب‌دیدگی با مواد اسیدی و قلیایی است. این گروه از بیماران باید در کوتاه‌ترین زمان به مرکز درمانی منتقل شوند. نکته حائز اهمیت اینکه در سال‌های اخیر سوختگی‌های اسیدی افزایش یافته است. گویا افراد بدون توجه به نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات محافظتی با مواد اسیدی کار می‌کنند و گاهی دچار آسیب‌های شدید و غیرقابل بازگشتی می‌شوند. گام اول در این مورد، پیشگیری است. اما چنانچه حادثه اتفاق افتاد، مهم‌ترین کار شست‌و‌شوی محل سوختگی با آب فراوان است، اگر این مرحله به دقت انجام شود شانس درمان افزایش می‌یابد.

مصدومان ناشی از سوختگی شیمیایی به محض ورود به مرکز درمانی آزمون سنجش PH را پشت سر می‌گذارند تا در صورت خنثی نشدن میزان PH شست‌و‌شو ادامه یابد. این اقدام در مورد بچه‌ها به دلیل بی‌قراری زیاد، در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می‌شود.

پس از طی مراحل درمانی، تجویز دارو انجام می‌شود اما در صورتی که شدت سوختگی زیادی باشد با تشخیص چشم پزشک متخصص، حتی ممکن است کار تا پیوند قرنیه هم پیش برود.

 

سطح2: عفونت‌های بعد از عمل

این عفونت‌ها ممکن است بعد از عمل آب مروارید یا عمل‌های داخل چشمی ایجاد شود. به صورت طبیعی افرادی که تحت اعمال جراحی چشمی قرار می‌گیرند پس از عمل مقداری درد، سوزش و احساس وجود جسم خارجی دارند که به مرور برطرف می‌شود.

اگر درد خیلی زیاد باشد یا فرد با تاری‌دید بسیار محسوس، حساسیت بالا به نور، تورم پلک ترشحات چرکی و قرمزی خیلی شدید چشم مواجه شود، احتمال عفونت وجود دارد. با مشاهده این علایم باید در کمترین زمان به مرکز درمانی مراجعه شود تا نمونه‌برداری و سایر اقدامات بالینی صورت بگیرد.

 

سطح3: گلوکوم زاویه بسته حاد

گلوکوم زاویه باز درد شدید ندارد و فرد در طول زمان با افت دید مواجه می‌شود اما در گلوکوم زاویه بسته شرایط فرق می‌کند و فرد به طور ناگهانی در یک چشم با درد شدید، تاری دید، قرمزی سطح همان چشم، مشاهده هاله دور نور، سردرد شدید و حالت تهوع مواجه می‌شود.

در این حالت، چشم پزشک با بررسی وضعیت فشارچشم به سرعت اقدامات درمانی را انجام می‌دهد و در اولین مراحل تجویز دارو و سرم صورت می‌گیرد.

این بیماران باید در فاصله زمانی یک تا سه ساعت به مرکز درمانی مراجعه کنند تا فشار چشم آنها اندازه‌گیری شده و اقدامات ضروری برای کاهش میزان فشارچشم انجام شود در غیر این صورت به عصب چشم آسیب رسیده و بینایی برگشت‌ناپذیر می‌شود.

 

سطح4: عفونت‌های معمولی

این عفونت‌ها به صورت گل‌مژه، خارش یا سوزش چشم ظاهر می‌شود و ضرورتی برای مراجعه سریع وجود ندارد. در این حالت خود فرد می‌تواند با شست‌وشو و رعایت نکات بهداشتی، عفونت را کنترل کرده یا در صورت بروز مشکلات بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کند.

 

سطح5: بیماری‌های عادی چشم

این بیماری‌ها شامل خشکی چشم، شوره مژه و تاری دید معمولی است و نیازی به مراجعه فوری به مراکز درمانی ندارد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.cim