ویروس های درون روده در ابتلای به دیابت نوع 1 موثر است
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ویروس‌های روده با ابتلا به دیابت نوع ۱ که نوعی بیماری مزمن خودایمن محسوب می‌شود، ارتباط دارند

 ارتباط ویروس‌های روده با ابتلا به دیابت نوع ۱

ساینس دیلی نوشت: دیابت نوع ۱، یک بیماری مزمن خودایمن است که در آن سیستم ایمنی بدن سلول های لازم برای کنترل سطح قند خون را تخریب می کند، افراد مبتلا به این بیماری به تزریق های انسولین و کنترل مداوم قند خون خود نیاز دارند.

اکنون مطالعه ای به ریاست محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که ویروس های روده فرد بر خطر ابتلای وی به دیابت تاثیر دارند. بر اساس نتایج این مطالعه، بدن کودکانی که جامعه ویروسی روده آنها تنوع کمتری دارد، بیشتر احتمال دارد که آنتی بادی های خود مخرب تولید کند که به دیابت نوع ۱ منجر می شود. علاوه بر این، کودکان حامل یک ویروس خاص متعلق به خانواده Circoviridae در قیاس با کودکان حامل اعضای یک گروه متفاوت از ویروس ها، کمتر احتمال داشت که مبتلا به دیابت شوند.

همچنین محققان در این مطالعه ویروسی را شناسایی کردند که تا حد زیادی با کاهش خطر تولید آنتی بادی ها علیه سلول های خود کودکان ارتباط داشت و گروه دیگری از ویروس ها را شناسایی کردند که با افزایش این خطر ارتباط داشتند، آنها تاکید کردند: به نظر می رسد تعادل این دو گروه ویروسی خطر تولید آنتی بادی هایی را که به دیابت نوع یک منجر می شوند ، کنترل می کنند.

محققان همچنین تفاوت هایی را در گروهی از ویروس ها به نام باکتریوفاژها bacteriophages کشف کردند که باکتری های روده و نه سلول های انسان را آلوده می کنند. آنها متوجه شدند کودکان حامل باکتریوفاژهایی (باکتری‌خوارها) که گونه های باکتریوئیدس Bacteroides - یکی از گروه های اصلی باکتری روده - را هدف قرار می دهند، بیشتر احتمال داشت که در مسیر ابتلا به دیابت قرار گیرند.

یافته های این مطالعه که در شماره ۱۰ ژوئیه نشریه اینترنتی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، راهی را برای پیش بینی و حتی پیشگیری دیابت نوع ۱ ارائه می دهد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir