بیماری آب سیاه چشم، بسیار خطرناک ولی قابل پیشگیری
یک فوق تخصص گلوکوم (آب سیاه )گفت: بسیاری از موارد آب سیاه زمانی تشخیص داده میشود که بیماری بسیار پیشرفت کرده و دیر است و تنها راه مقابله با آن پیشگیری و درمان به موقع آب سیاه است است

 

مهمترین عامل درمان بیماری آب سیاه، درمان به موقع و پیشگیری است

دکتر قاسم فخرایی گفت: آب سیاه یک بیماری شایع است که بخصوص در افراد بالای ۴۰ سال شیوع دارد و در افرادی که سابقه خانوادگی دارند این احتمال بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه افزایش فشار داخل چشم مسئله مهم در بیماری آب سیاه است، گفت :‌ در نوع شایع این بیماری، فشار داخل چشم به تدریج افزایش می یابد به همین دلیل فرد متوجه بیماری خود نمی شود و زمانی به پزشک مراجعه می کند که دیر شده است.

این فوق تخصص آب سیاه تأکید کرد: مراجعه منظم به چشم پزشک برای تشخیص به هنگام و جلوگیری از پیشرفت بیماری آب سیاه ضروری است چرا که در بیشتر موارد افزایش فشار داخل چشمی موجب آسیب رسیدن به عصب بینایی می شوند.

فخرایی گفت : در این بیماری سلول‌های عصب بینایی بتدریج از بین می‌روند و در نتیجه بیمار دچار افت بینایی می‌شود و در نوع حاد آن که شیوع کمتری دارد فشار داخل چشم ناگهانی افزایش می‌یابد و بیمار دچار درد چشم، افت دید، سردرد، درد اطراف چشم و قرمزی چشم می‌شود.

وی افزود: اقدامات درمانی در هر مرحله از بیماری آب سیاه فقط برای حفظ وضعیت موجود است و نمی‌توان دید از دست رفته بیمار را برگرداند، در مراحل اولیه بیماری دارو تجویز می‌شود و می توان از برخی انواع لیزر به عنوان جایگزینی برای یک یا دو دارو استفاده کرد ولی اثر آنها با گذشت زمان کم می شود.

این فلوشیپ چشم پزشکی، همچنین از بی تأثیر بودن همه این روش ها در برخی موارد و لزوم استفاده از روش های جراحی در این بیماران سخن گفت.

دکتر فخرایی همچنین به برگزاری بیست و سومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران در ۶ تا ۹ آبان اشاره کرد و گفت : روش‌های نوین درمان برای بیماران گلوکومی عنوان نشستی تخصصی در این کنگره است و در این نشست همچنین دیدگاه‌های تازه‌تری در درمان بیماران گلوکومی مطرح و بررسی خواهد شد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irpezeshkan.com