کولونوسکوپی چگونه انجام می شود؟ +سن مناسب برای کولونوسکوپی
کولونوسکوپی فرایندی پزشکی است که برای تشخیص مشکلات و بیماری های دستگاه گوارش استفاده می شود، در این مطلب چگونگی انجام کولونوسکوپی و سن مناسب برای انجام آن مورد بررسی قرار می گیرد

 کولونوسکوپی چرا و چگونه انجام می شود؟

کولونوسکوپی منظم، راهی برای غربالگری و تشخیص به موقع سرطان روده بزرگ یا کولون یا پولیپ‌های پیش‌سرطانی در سنین بالاست. معمولا توصیه می‌شود غربالگری با کولونوسکوپی از ۵۰ سالگی شروع شود و تا ۷۵ سالگی ادامه یابد.کولونوسکوپ، وسیله لوله‌ای دراز و انعطاف‌پذیر با قطری حدود 1.25 سانتی‌متر است که تصویری از پوشش داخلی روده بزرگ نشان می‌دهد تا پزشک از نظر وجود ناهنجاری‌ها آن را بررسی کند. کولونوسکوپ از طریق راست‌روده وارد و تا انتهای دیگر روده بزرگ پیش برده می‌شود.کولونوسکوپ، قابل‌خم شدن است بنابراین پزشک می‌تواند آن را در طول قوس‌های روده بزرگ به جلو براند.

روده,کولونوسکوپی

ممکن است هنگام انجام عمل از شما خواسته شود، تغییر وضعیت بدهید تا در حرکت دادن کولونوسکوپ به پزشک کمک شود. کولونوسکوپ، هوا را به روده بزرگ می‌دمد تا روده باز شود و بتوان واضح‌تر درون آن را دید. هنگام انجام این عمل، ممکن است احساس خفیف چنگه شکمی داشته باشید.با کشیدن نفس‌های عمیق و آهسته هنگام این عمل می‌توان این مشکل را تخفیف داد.

هنگامی که کار پزشک تمام شد، در حالی که پوشش درونی روده بزرگ را به دقت بررسی می‌کند، وسیله را به آهستگی خارج خواهد ‌کرد. در هنگام انجام کولونوسکوپی ممکن است ضایعات خوش‌خیمی هم کشف شوند که به علت بی‌علامت بودن تا به حال تشخیص داده نشده باشند. شایع‌ترین این ضایعه‌ها دیورتیکولوز و هموروئید هستند.

بیشتر بدانید : در چه مواردی باید کولونوسکوپی انجام داد؟

بیشتر بدانید : کولونوسکوپی ترس ندارد


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com