مهم ترین علل کمر درد که کمی عجیب به نظر می رسند
کمر درد هر از گاهی برای همه ما اتفاق افتاده است، اما معمولا علت کمر درد آنقدر پیش پا افتاده است که به سادگی می توان آن را برطرف کرد

علت کمر دردها چیست؟ 

اکثر ما هر از گاهی در زندگی کمر درد را تجربه می کنیم. اکثر اوقات کمر درد نشانه وجود یک مشکل جدی مانند آرتریت یا شکستگی نیست. در حقیقت گاهی علت بروز کمر درد تشک شما یا کفش های مورد علاقه تان است. اگر بعد از یک آسیب دیدگی دچار کمردرد شده اید یا کمر دردتان خیلی شدید است و بیشتر از چند روز طول می کشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید، با این حال عادت های روزانه شما می توانند عامل بروز این مشکل باشند. 


رژیم غذایی نامناسب و کمر درد
فست فود

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند به شما در مقابله با کمر درد کمک کند، کاهش وزن و رسیدن به یک وزن مناسب است. اضافه وزن و چاقی احتمالا مهم ترین عامل بروز کمر درد است. یک رژیم غذایی پر چرب که کالری زیادی نیز وارد بدن شما می کند، منجر به افزایش وزن شما خواهد شد که این امر باعث بروز کمردرد یا درد مفاصل می شود. 


عدم تحرک یا ورزش نکردن
 زنی که روی کاناپه خوابیده

عدم تحرک منجر به افزایش وزن و بروز علائم کمر درد می شود. از طرف دیگر ورزش کردن تن عضلانی مورد نیاز را به شما می دهد و از کمر شما محافظت می کند و از بروز درد پیشگیری می کند. انجام تمرینات قدرتی و حرکات قلبی و عروقی به مدت 2 یا 3 بار در هفته – به ویژه حرکاتی که عضلات شکم و کمر را تقویت می کنند که این عضلات در کاهش علائم کمر درد بسیار مهم هستند – توصیه می شود. به علاوه یوگا و حرکات کششی را فراموش نکنید. 


شانه های افتاده 
کار کردن با کامپیوتر

وضعیت بد بدن نیز منجر به بروز کمر درد می شود. گوش های شما باید بالای شانه ها قرار بگیرند، شانه ها در راستای لگن ها و لگن ها نیز در راستای مچ پاها قرار بگیرند. خم کردن سر به سمت جلو یا انداختن شانه ها به جلو در زمان کار با کامپیوتر یا استفاده از تلفن همراه منجر به بروز گرفتگی عضلات و فشار وارد شدن به عصب ها می شود. سعی کنید در طول روز وضعیت مناسبی برای بدن خود حفظ کنید تا از بروز کمر درد پیشگیری کنید و یا علائم آن را برطرف کنید. 

صندلی محل کار هر زمان که مدت زیادی به یک حالت باقی بمانید، ممکن است دچار کمر درد شوید، چه روی صندلی محل کار خود نشسته باشید و یا روی صندلی اتومبیل خود و یا در یم جا ایستاده باشید. حتی تماشای طولانی مدت تلویزیون یا خواب طولانی هم منجر به بروز کمر درد  خواهد شد. مهم است که بلند شوید و کمی حرکت کنید. برای بهبود کمر درد یا پیشگیری از کمر درد هر 45 دقیقه یک بار از پشت میز کامپیوتر خود بلند شوید و چند دقیقه در اطرف راه بروید. 


کفش های کهنه 
کفش کهنه

فقط کفش های غیر استاندارد منجر به بروز کمر درد نمی شوند، گاهی کفش های استاندارد و مناسبی که حالا کهنه شده اند هم می تواند عامل کمر دردهای شما باشند. بنابراین حتما کفش های کهنه خود را کنار بگذارید و کفش های جدیدی را جایگزین آنها کنید. کفش هایی که دارای منحنی مناسب برای محافظت از کمر نیستند، می توانند بر روی ستون فقرات تاثیر بگذارند و منجر به بروز مشکلات زیادی از جمله کمردرد یا حتی گردن درد شوند. 


تشک عامل بروز کمر درد 
تشک

تشک مناسب به طور یکنواخت از کمر و بدن شما محافظت می کند، به این ترتیب در هنگام دراز کشیدن نباید هوایی بین بدن شما و تشک باشد. به یاد داشته باشید اگر در هنگام دراز کشیدن روی تشک درون آن فرو می روید، زمان آن رسید که تشک خود را عوض کنید. 


سوتین نامناسب 
سوتین نامناسب

اگر شما خانمی هستید که پستان های بزرگی دارید، در واقع در حال حمل وزن بیشتری در مقابل بدن خود هستید که بر روی انحنای ستون فقرات تاثیر گذاشته و منجر به بروز مشکلاتی در قسمت بالای کمر می شود. پوشیدن سوتینی که به درستی محافظی برای پستان ها فراهم می کند، می تواند وزن ناشی از پستان ها را به بدن نزدیک تر کند و به حفظ وضعیت بدن کمک کند. 


کیف سنگینی که روی دوش خود می اندازید 
کیف سنگین

در هر زمانی لازم است نوعی تعادل در وزن کیف خود یا کوله پشتی و یا حتی کیف پولی که در جیب پشت خود قرار می دهید، برقرار کنید. کیفی که در جیب پشت خود قرار می دهید می تواند بر روی عصب سیاتیک شما فشار وارد کند و منجر به بروز درد شود. کیف شما نیز می تواند به مهره های گردن آسیب بزند. 

پزشک ها معتقدند در اکثر موارد علت کمر درد بیماران کیفی است که هر روز با خود حمل می کنند. بنابراین قبل از اینکه با کیف خود از خانه خارج شوید، از خود بپرسید آیا واقعا این کیف و تمام وسایل داخل آن را نیاز دارید. بهتر است وسایل اضافه کیف خود را در خانه بگذارید و به این ترتیب از حمل وسیله های اضافه اجتناب کنید. 


سیگار کشیدن 
سیگار

دلایل زیادی برای ترک سیگار وجود دارد، که در اینجا یک دلیل دیگر برای ترک سیگار بیان می شود: سیگار فقط به قلب و ریه ها آسیب نمی زند. در حقیقت سیگار باعث تحلیل سلول ها در تمام قسمت های بدن می شود و از رسیدن اکسیژن به تمام سلول ها جلوگیری می کند. این امر منجر به ضعیف شدن عضلات و در نهایت بروز کمردرد می شود. بررسی ها نشان داده اند افرادی که سیگار می کشند، 3 برابر دیگران در معرض ابتلا به کمر درد هستند. 


استرس و افسردگی 
کار کردن با کامپیوتر

به گفته انجمن روانشناسی امریکا درد یک احساس جسمی و روحی است. کمر درد و گردن درد همراه با تنش عضلانی و سردرد همگی علائم هشدار دهنده استرس هستند. پژوهشی در همین زمینه در در سال 2016 در بیمارستان عمومی روانپزشکی بر روی بیش از 190 هزار نفر انجام شد که در این تحقیق محققان دریافتند افسردگی به طور قابل توجهی باعث بروز کمر درد می شود. 

مدیریت استرس با ورزش، رژیم غذایی مناسب، خواب کافی و برقراری ارتباط ب دوستان و اعضای خانواده به کاهش استرس و در نتیجه بهبود کمر درد کمک می کند. 


بیشتر بدانید : ورزش های خوب و بد برای کمردرد

بیشتر بدانید : کمردرد خود را بشناسید

بیشتر بدانید : انواع کمر درد و نشانه های کمر درد خطرناک

بیشتر بدانید : درمان کمردرد با یک روش سنتی موثر

بیشتر بدانید : درمان کمر درد با 10 عادت مناسب در روز

بیشتر بدانید : برای درمان کمر درد باید به کدام متخصص مراجعه کنید؟

بیشتر بدانید : درد پایین کمر شما, با این حالت های خوابیدن آرام می شود


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ