6 روش برای گذر سلامت از زمستان و بهبود سریعتر سرماخوردگی
اگر نکاتی مهم را در سبک زندگی خود رعایت کنید احتمال ابتلا به سرماخوردگیتان کاهش پیدا کرده و فصل زمستان را به سلامت پشت سر می گذارید

پیشگیری و درمان سریع سرماخوردگی با رعایت این نکات

اگر این 6 روش را برای سلامت در زمستان به کار ببرید احتمال این که از سرماخوردگی به دور بمانید بسیار زیاد است.

بیشتر بدانید : باورهای غلط در مورد سرماخوردگی که باید فراموش شوند


پیشگیری و درمان سریع سرماخوردگی با تغذیه سالم

غذای سالم

تمایل به مصرف چیپس و شکلات در زمستان بیشتر می شود ولی خوردن مواد غذایی سالم سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و به از بین بردن ویروس ها قبل از ایجاد بیماری کمک می کند. میوه ها و سبزیجات بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند به خصوص سبزیجات با برگ سبز و هر چیزی که ویتامین ث زیادی داشته باشد از قبیل فلفل دلمه و مرکبات. شمما باید روزانه حداقل 140 تا 225 گرم میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید.

بیشتر بدانید : پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با 8 مکمل موثر


پیشگیری و درمان سریع سرماخوردگی با شستشوی دست ها

اگر چه برخی از ویروس ها از طریق هوا منتقل می شوند ولی تعداد زیادی از آن ها از طریق دست ها وارد بدنمان می شوند. اگر به وسایلی که شخص بیمار آن ها را لمی کرده ، رویشان عطسه کرده یا با تنفسش تماس داشته و به هر شکلی آلوده شده باشد، دست بزنید و همان دست را به صورتتان بزنید یا با آن ساندویچ بخورید، میکروب ها را وارد بدنتان خواهید کرد. شستشوی منظم دست ها یکی از موثرترین روش ها برای دور نگه داشتن ویروس سرماخوردگی است اگر در جایی هستید که قادر به شستن دست نیستتید از ژل های ضد عفونی کننده قبل از غذا خوردن یا دست زدن به کیبورد و موبایل خود استفاده کنید.


همه چیز را ضد عفونی کنید

البته نیاز به ضد عفونی کردن همه چیز نیست ولی اقلام یا سطوحی که به طور منظم با آن ها در تماس هستید می توانند منبع میکروب شوند. موبایل، تلفن ثابت، تبلت، کیبورد کامپیوتر، میز کار، کنترل همه در معرض خطر هستند. می توانید از یک دستمال آنتی باکتریال هر دو روز یک بار یا بعد از تماس فرد بیمار استفاده کنید.


ورزش منظم داشته باشید

پیاده روی

شاید در هوای سرد زمستان حس دویدن و پیاده روی قبل از سر کار رفتن را نداشته باشید ولی باید بدانید که ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و باعث می شود کمتر سرماخورده شوید. اگر هوا خیلی سرد است می توانید برای ورزش به باشگاه بروید و به جای دویدن در فای باز روی تردمیل بدوید.


پیشگیری و درمان سریع سرماخوردگی به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی یکی دیگر از فعالیت های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. خوابیدن 8 ساعت در روز برای حفظ سلامتی لازم است.


اجتناب از افراد بیمار

همیشه نمی توانید از فردی که مبتلا به سرماخوردگی یا ویروس است اجتناب کنید ولی این کار به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. اگر قرار است به دیدن شخصی بروید که سرماخورده شده بهتر است قرار ملاقاتتان را به زمانی دیگر موکول نمایید.


اگر سرماخورده شدید برای درمان سریع تر چه کنید؟

سرماخوردگی

اگر با وجود تمام این نکات به سرماخوردگی مبتلا شدید با رعایت یکسری نکات می توانید سریعتر بهبود پیدا کنید:

مصرف ویتامین ث . مطالعات زیادی نسان داده است که مصرف ویتامین ث مدت زمان و شدت سرماخوردگی را کاهش می دهد.

مصرف روی . مصرف روی هم میتواند مدت زمان سرماخوردگی را کمتر کند شاید کمتر از 3 روز.

نوشیدن چای . چای به طور طبیعی حاوی تئوفیلین theophylline است که برونشیت را به تاخیر انداخته و کمک می کند بهتر نفس بکشید.

هیدراته بمانید . آب رساندن به بدن فرد بیمار مهم است به خصوص اگر سرماخورده باشید. هیدراته ماندن بدن به کاهش موکوس کمک کرده و سرفه را کمتر می کند.

سیر بخورید . سیر برای از بین بردن سرماخوردکی مناسب است. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر مدت زمان سرماخوردگی را کاهش می دهد. بهتر است سیر را خرد کرده 15 دقیقه  در فضای اتاق بگذارید بماند تا مواد مفیدش فعال شوند سپس مصرف نمایید.


بیشتر بدانید : 7 نشانه که می گوید سرماخوردگی شما جدی تر از آن است که فکر می کنید



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ