برای کنترل خونریزی زخم چه اقداماتی انجام دهیم؟
پانسمان زخم و کنترل خونریزی آن مسئله مهمی است که همه ما باید نسبت به آن آگاهی داشته باشیم، در ادامه به چند نکته مهم در این باره اشاره می شود

 برای بند آوردن خونریزی زخم چه کار کنیم؟

همه ما ممکن است در طول زندگی خود به دلایل مختلف، مانند استفاده از چاقو، یا هنگام اصلاح صورت با یک بریدگی مواجه شویم. حتی بریدگی های کوچک نیز می توانند موجب خونریزی شدید شوند و زخمی که خونریزی دارد، بدون در نظر گرفتن این که چه اندازه ای دارد، هیچ گاه نباید نادیده گرفته شود.

نکته هایی که در ادامه به آنها اشاره شده است برای توقف خونریزی از جراحات نسبتا خفیف کاربرد دارند. در صورت مواجهه با خونریزی شدید یا بروز زخم و بریدگی در شکم یا سینه با اورژانس تماس بگیرید.


دست های خود را بشویید

اگر بریدگی کوچک است، ابتدا دست های خود را به خوبی بشویید تا از گسترش عفونت به زخم باز پیشگیری شود. اما اگر زخم بسیار بزرگ است، بهتر است بلافاصله روی آن فشار وارد کنید تا از خونریزی جلوگیری شود.


فشار اعمال کنید

این مهم‌ترین اقدام در زمان مواجهه با بریدگی است که خونریزی آن متوقف نمی شود. فشار مداوم برای چند دقیقه امکان لخته شدن طبیعی خون و کاهش خونریزی را فراهم می کند.

از یک پارچه یا باند تمیز برای اعمال فشار روی زخم استفاده کنید. در مواردی که فرد به یک اختلال خونریزی مبتلا نیست، اعمال فشار برای حداکثر 10 تا 15 دقیقه باید برای توقف خونریزی کافی باشد. اگر این روش کمکی به توقف خونریزی نکرد باید به پزشک مراجعه کنید.


پیش از استفاده از درمان های خانگی دوباره فکر کنید

ممکن است درباره درمان های خانگی که به توقف خونریزی از زخم کمک می کنند، چیزهایی شنیده باشید که معمولا شامل استفاده از موادی مانند پاپریکا، خاک رس بنتونیت، یا پودر قهوه روی بریدگی برای کمک به لخته شدن خون می شوند. پاپریکا دارای تراکم بالای آهن است که احتمالا دلیل استفاده از این گزینه طبیعی برای توقف خونریزی را توضیح می دهد.

خاک رس بنتونیت و پودر قهوه نیز حاوی خواصی هستند که ممکن است رگ های خونی و بافت های پوست را منقبض کرده تا به لخته شدن خون کمک شود. اما آگاهی از این که چنین روش هایی به واقع استریل هستند، غیرممکن است. در صورت استفاده از آنها، پاکسازی و ضد عفونی کردن زخم پس از آن همچنان اهمیت دارد.


پس از توقف خونریزی چه کاری انجام دهیم؟
پانسمان زخم

پس از توقف خونریزی، به خوبی زخم را بررسی کرده و میزان آسیب را تجزیه و تحلیل کنید. آیا گرد و غبار یا ماده خارجی در آن قرار دارد؟ اگر این گونه است آن را تمیز کنید. پاکسازی و ضد عفونی کردن محل زخم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


پاکسازی محل زخم با کمک آب و صابون و در صورت نیاز استفاده از موچین

زخم را زیر جریان آب برده و اطراف آن را به آرامی با یک صابون ملایم شستشو دهید. تلاش کنید صابون به صورت مستقیم وارد زخم نشود. از تخلیه هر گونه گرد و غبار و مواد دیگر که ممکن است در زخم گیر کرده باشند، اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید از یک موچین ضد عفونی شده استفاده کنید. اگر نمی توانید آنچه در زخم گیر کرده است را خارج کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


استفاده از پماد آنتی بیوتیک

زمانی که زخم تمیز و خونریزی متوقف شد، زمان آغاز بهبودی است. استفاده از یک پماد آنتی بیوتیک روی زخم پس از توقف خونریزی برای پیشگیری از عفونت اهمیت دارد. این کار به محافظت و مرطوب نگه داشتن بریدگی کمک می کند.


پانسمان زخم

بریدگی ها و خراش های کوچک را می توانید پس از استفاده از پماد آنتی بیوتیک باز بگذارید، اما اگر زخم بزرگ‌تر است یا احساس می کنید به محافظت بیشتر نیاز دارد می توانید آن را با کمک باند یا گاز و چسب پانسمان کنید. حداقل روزی یک بار پانسمان را تعویض کنید تا زمانی که بریدگی کاملا بسته شده و بهبود یابد.


تزریق واکسن کزاز

اگر زخم عمیق یا کثیف است، تزریق واکسن کزاز را مد نظر قرار دهید. این کار به پیشگیری از عفونت و بیماری جدی کمک می کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا تزریق واکسن کزاز-دیفتری هر 10 سال یک بار را توصیه کرده است.


نظارت بر زخم تا زمان بهود کامل

اگر تمام مراحل بالا را انجام داده اید، زخم احتمالا به صورت عادی طی یک یا دو هفته آینده بهبود می یابد. با این وجود، شما باید نسبت به هر گونه نشانه هشدار دهنده عفونت، مانند قرمزی، گرما، حساسیت به لمس، ترشحات، یا تورم اطراف بریدگی توجه داشته باشید. اگر فکر می کنید زخم عفونی شده است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : یک زخم را چه طور باید درمان کرد تا جای آن بهتر و سریعتر خوب شود؟

بیشتر بدانید : زخم را چطور ببندیم و خونریزی را بند آوریم؟

بیشتر بدانید : کدام زخم ها به ضد عفونی نیاز دارند؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com