چاقی،مسبب پیری مغز
 چاقی بسیار عوارض خطرناکی دارد که یکی از آن عوارض پیر شدن مغز است، که چاقی باعث تسریع بخشیدن به این عمل پیری می شود

چاقی مغز شمارا پیر میکند

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد،داشتن اضافه وزن مغز را ضعیف می‌سازد.
اضافه وزن و بالا بودن سایز کمر مغز را ضعیف می‌کند. در حقیقت، چاقی باعث می‌شود روند پیر شدن مغز 10 سال یا بیشتر تسریع پیدا کند.

به گفته محققان در افرادی که دور کمر و شاخص توده بدنی آنان بالاست قشر مغزی نیز باریک‌تر است که در گذشته ارتباط بین باریک بودن قشر مغزی با افت عملکرد مغز تایید شده است.

این ارتباط در افرادی که کمتر از 65 سال دارند بیشتر دیده می‌شود. در حقیقت، وضعیت بدن به لحاظ وزن بخصوص پیش از افزایش سن با کاهش ماده خاکستری مغز ارتباط دارد.

قشر مغز خارجی‌ترین لایه مغز است و نقش کلیدی در حافظه دارد.

در این بررسی محققان شاخص توده بدنی و سایز کمر 1300 نفر با میانگین سنی 64 سال را اندازه‌گیری کردند. حدود شش سال بعد اسکن مغزی این افراد به منظور بررسی ضخامت قشر مغزی، حجم مغز و فاکتورهای دیگر انجام شد.

شاخص توده بدنی حدود یک چهارم از افراد شرکت کننده 30 یا بالاتر بوده که چاق در نظر گرفته می‌شوند. همچنین در نیمی از آنان شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 بوده که دچار اضافه وزن بودند و شاخص توده بدنی مابقی کمتر از 25 بوده است.

محققان با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون فشار خون بالا، مصرف مواد الکلی، استعمال سیگار و عوامل تاثیرگذار دیگر بر قشر مغز دریافتند: شاخص توده بدنی بالا را باریک‌تر شدن قشر مغزی ارتباط دارد.


بیشتر بدانید : پیر شدن غیر عادی مغز با این علایم همراه است

بیشتر بدانید : این مدل صبحانه خوردن چاق تان می کند، مراقب باشید!!

بیشتر بدانید : برای به تعویق انداختن پیری مغز باید این دو نکته را رعایت کنید


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir