علت این آبریش آلرژی یا سرماخوردگی نیست، مراقب باشید!
 عوامل مختلفی وجود دارد که باعث میشود ما آبریزش بینی داشته باشیم اما یک نوع آبریزش بینی ممکن است خطر ساز شود

 دلایل بروز آبریزش بینی

بسیاری از افراد دچار حساسیت فصلی بوده و در بهار و پاییز دچار آبریزش بینی می‌شوند؛ همه ما گاهی سرما می‌خوریم و آبریزش بینی علامت شایع و شناخته شده ابتلا به آنفلوآنزا‌ست؛ برخی افراد هم به سینوزیت مزمن مبتلا هستند و ترشح از بینی و پشت حلق در روزهای زیادی از سال وجود دارد.

تمام این بیماران برای درمان آبریزش بینی به متخصصین گوش و حلق و بینی یا پزشكان دیگر مراجعه كرده و درمان دارویی دریافت می‌كنند. اما نوعی آبریزش بینی وجود دارد كه اهمیت و علت آن زمین تا آسمان متفاوت است و درمان آن را جراح مغز و اعصاب و جراح قاعده جمجمه انجام می‌دهد.ضربه به سر و صورت در تصادفات، سقوط و نزاع ممكن است اتفاق افتاده و سبب ایجاد شكستگی در سینوس‌های اطراف بینی شود.

اگر این شكستگی در قسمت بالای سینوس‌ها و در واقع در قاعده جمجمه رخ دهد و استخوان شكسته پرده‌های اطراف مغز را پاره كند، مایع مغزی نخاعی از داخل جمجمه به سینوس‌ها و بینی جریان می‌یابد؛ این یعنی ارتباط محیط استریل اطراف مغز با محیط آلوده بینی و خطر انتقال عفونت و در نهایت مننژیت.

مكرر دیده می‌شود كه بیماران دچار نشت مایع مغزی نخاعی به‌دلیل بی‌توجهی به این علامت و عدم مراجعه یا تشخیص اشتباه، مدت‌ها تحت درمان با داروهای ضدحساسیت قرار می‌گیرند و به این دلیل آگاهی از این عارضه ضربه به سر بسیار مهم است.

مایع مغزی نخاعی مایعی شفاف است كه برخلاف ترشحات بینی لزج و چسبناك نیست. با خم كردن سر از بینی به بیرون می‌چكد و با عقب بردن سر وارد حلق شده و مزه شوری یا شیرینی آن احساس می‌گردد.بیماری كه دچار نشت مایع مغزی نخاعی شده حتما باید در مركز درمانی بستری شود و تحت مراقبت و مداوا قرار گیرد، زیرا خطر بروز عفونت مغزی هر لحظه او را تهدید می‌كند.

گام اول درمان این بیماران تجویز داروهای كاهنده حجم مایع مغزی نخاعی است و در صورت عدم موفقیت، باید به‌طور روزانه از ستون فقرات كمری بیمار مایع مغزی نخاعی با سوزنی نازك كشیده شود تا شاید ترمیم خودبه‌خودی شكستگی و پارگی پرده‌های اطراف مغز اتفاق بیفتد.

عدم موفقیت این درمان‌ها، انجام جراحی برای ترمیم شكستگی قاعده جمجمه را ناگریز می‌سازد. جراحی این بیماران گاهی به صورت آندوسكوپی از طریق بینی و گاهی به شكل باز از طریق جمجمه توسط جراح مغز و اعصاب متبحر در جراحی قاعده جمجمه انجام می‌گیرد.


 بیشتر بدانید : چگونه به سرعت آبریزش بینی را قطع کنیم + دلایل آبریزش بینی

بیشتر بدانید : چه کنیم تا مبتلا به آبریزش بینی نشویم

بیشتر بدانید : مننژِت خطری برای بیماران در بستر


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health