درمان سریع تر سرماخوردگی های ویروسی
 با آغاز فصل سرمابیشتر مبتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی می شویم امابرای درمان سریع تر سرماخوردگی های ویروسی با ما همراه باشید 

 چگونگی درمان آسان تر سرما خوردگی ویروسی

اگر به دنبال درمان‌های طبیعی و جایگزین برای علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید، در اینجا 12 مورد آورده شده است که می‌تواند به تسکین علائمتان کمک کند.

بدانید چه زمانی نباید علائم را درمان کنید

باور داشته باشید یا نه، علائم آزاردهنده‌ای که شما در اثر سرماخوردگی یا آنفلوانزا تجربه می‌کنید بخشی از روند طبیعی بهبود است؛ در واقع این‌ها شواهدی است مبنی بر اینکه سیستم ایمنی بدنتان در حال مبارزه با بیماری است؛ به عنوان مثال، تب، روش تلاش بدن شما برای از بین بردن ویروس‌ها با ایجاد محیطی گرم‌تر از حد طبیعی است.

علاوه بر این، گرمای تب باعث می‌شود پروتئین‌های کشنده‌ی میکروب‌ها در خون شما سریع‌تر و مؤثرتر گردش کنند. بنابراین، اگر یکی دو روز تب خفیفی را تحمل کنید، در واقع ممکن است سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

سرفه نیز یکی دیگر از علائم مفید است که موجب پاکسازی راه‌های تنفسی شما از مخاط‌های غلیظی که می‌تواند میکروب را به ریه‌ها و بقیه بدنتان برساند، می‌شود.

حتی گرفتگی بینی هم بهتر است یا به صورت ملایم یا اصلاً درمان نشود. یک ماده ضداحتقان مانند سودافد (پزودوافدرین) جریان خون در رگ‌های بینی و گلوی شما را محدود می‌کند؛ در حالی که اغلب شما می‌خواهید جریان خون را افزایش دهید؛ زیرا با افزایش جریان خون مناطق آلوده گرم شده و به ترشحات کمک می‌کنند تا میکروب‌ها را از بدنتان خارج کنید.

 مکررا بینی خود را به روش صحیح تمیز کنید

هنگام سرماخوردگی مهم است که به طور مرتب فین کنید به جای اینکه موکوس‌های درون بینی‌تان را به سمت سرتان بازگردانید؛ اما هنگامی که شما محکم و قوی فین کنید، فشار حاصله می‌تواند خلط حامل میکروب را به داخل مجرای گوشتان برده و باعث گوش‌درد شود. بهترین راه برای تخلیه‌ی بینی این است که انگشت خود را بر روی پره‌ی یک سوراخ بینی فشار دهید و به آرامی از دیگری فین کنید تا پاک شود.

بر طرف کردن گرفتگی بینی با آب نمک گرم 

شستشو با آب نمک به باز شدن احتقان بینی کمک می‌کند و در عین حال ذرات ویروس و باکتری‌ها را نیز از بینی‌تان می‌زداید. در اینجا یک دستورالعمل مشهور را برایتان آورده‌ایم: 1/4 قاشق چای‌خوری نمک را با یک 1/4 قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین در 240 سی‌سی آب گرم مخلوط کنید. از یک سرنگ حباب‌دار یا دستگاه شستشو دهنده‌ی بینی استفاده کنید تا آب داخل بینی فرو رود. در حالی که مایع را داخل یک سوراخ بینی‌تان می‌کنید، با استفاده از فشار آرام انگشتتان سوراخ دیگر بینی را بسته نگه دارید. اجازه دهید تخلیه شود. دو تا سه بار تکرار کنید، سپس سوراخ دیگر بینی را پاکسازی کنید.

گرم نگهداشتن بدن و استراحت کردن

گرم نگه داشتن بدن و استراحت در هنگام اولین مواجهه با سرماخوردگی یا آنفولانزا به بدنتان کمک می‌کند تا انرژی خود را مستقیم به سمت سیستم ایمنی ببرد. سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری به انرژی نیاز دارد؛ بنابراین با استراحت به آن کمک کنید تا راحت‌تر انرژی‌اش را تأمین کند.

غرغره کردن

غرغره کردن می‌تواند گلو را مرطوب کرده و تسکین موقت آن را به همراه آورد. بدین منظور نصف قاشق چای‌خوری نمک را در 240 سی‌سی آب گرم حل کرده و چهار بار در روز غرغره کنید.

برای کاهش خارش گلو از یک محلول غرغره قابض مانند چای حاوی تانن به منظور سفت و محکم کردن غشاها کمک بگیرید. یا از یک غرغره غلیظ و چسبناک تهیه شده با عسل یا عسل و سرکه سیب استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو را در دو فنجان آب گرم بریزید و با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. بگذارید این مخلوط قبل از غرغره تا دمای اتاق خنک شود.

نوشیدن مایعات گرم

مایعات گرم گرفتگی بینی را رفع می‌کنند، از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند و غشاهای ملتهب ناراحت‌کننده که بین بینی و گلوی شما ایجاد می‌شوند را تسکین می‌دهند. اگر دچار احتقان شدیدی هستید به طوری که نمی‌توانید شب‌ها بخوابید، از دمنوش‌های گیاهی سفارش شده بدین منظور استفاده کنید.

یک دوش پر بخار بگیرید!

حمام بخار راه‌های بینی شما را مرطوب می‌کند و می‌تواند به آرامشتان کمک کند. اگر در اثر آنفلوانزا دچار سرگیجه شده‌اید، در حالی که روی یک صندلی در نزدیکی دوش نشسته‌اید حمام بخار بگیرید.

 از یک ضماد یا مرهم برای زیر بینی‌تان استفاده کنید

گذاشتن یک خمیر کوچک از ضماد منتول در زیر بینی‌تان می‌تواند به باز شدن راه‌های تنفسی و ترمیم پوست تحریک شده در پایه بینی‌تان کمک کند. منتول، اکالیپتوس و کافور همگی دارای ترکیبات بی‌حسی خفیفی هستند که می‌توانند به تسکین درد بینی جریحه‌دار شده در اثر تمیز کردن با دستمال کاغذی کمک کنند. با این حال، فقط آن را در قسمت بیرونی، زیر بینی خود بمالید، نه داخل آن.

استفاده کردن از کمپرس‌های گرم یا سرد برای گرفتگی سینوس‌ها

هر دو مورد موثرند. می‌توانید کیسه‌های گرم یا سرد قابل استفاده‌ی مجدد را از داروخانه خریداری کرده و یا خود آن را تهیه کنید. برای داشتن یک کمپرس گرم می‌توانید از یک حوله که با اتو گرم شده استفاده کنید. البته ابتدا دما را تست کنید تا مطمئن شوید خیلی داغ نیست. برای داشتن یک کمپرس سرد هم می‌توانید از یک کیسه کوچک نخودفرنگی داخل فریزرتان کمک بگیرید.

 یک بالش اضافی زیر سر خود بگذارید

بالا بردن سرتان هنگام استراحت و خواب به تسکین گرفتگی بینی کمک خواهد کرد. اگر زاویه ایجاد شده نامناسب است سعی کنید بالش اضافی را به گونه‌ای زیر بالش اصلی‌تان قرار دهید تا شیب تدریجی‌تری ایجاد کند و گردنتان اذیت نشود.

 اجتناب از سفر با هواپیما

سفر هوایی در فردی که دچار احتقان سرماخوردگی یا آنفلوانزا است به دلیل تغییر فشار در هنگام برخاستن و فرود هواپیما می‌تواند به پرده‌ی گوش آسیب برساند. اگر باید پرواز کنید و چاره‌ای ندارید از مواد ضد احتقان استفاده کنید و اسپری بینی‌تان را همراه داشته باشید تا درست قبل از برخاستن و فرود آمدن هواپیما از آن استفاده کنید.

جویدن آدامس و قورت دادن مداوم نیز می‌تواند به تسکین فشار کمک کند.

 خوردن غذاهایی مبارز با عفونت 

در اینجا برخی از غذاهای خوب برای خوردن هنگام سرماخوردگی یا آنفلوانزا آورده شده است:

  •  موز و برنج برای آرام کردن ناراحتی معده و کنترل اسهال
  •  مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند فلفل دلمه
  •  زغال‌اخته اسهال را کنترل می‌کند و از نظر آسپیرین طبیعی غنی است که می‌تواند به کاهش تب و درد کمک کند.
  •  هویج که حاوی آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است.
  •  فلفل چیلی می‌تواند سینوس‌ها را باز کرده و به رقیق شدن مخاط در ریه‌ها کمک کند.
  •  زغال اخته می‌تواند به جلوگیری از چسبیدن باکتری‌ها به سلول‌های دیواره‌ی مثانه و مجاری ادراری کمک کند.
  •  خردل یا ترب کوهی می‌تواند به رفع مخاط در راه‌های هوایی کمک کند.
  •  پیازها حاوی مواد فیتوشیمیایی هستند که به بدن کمک می‌کنند تا برونشیت و سایر عفونت‌ها را پاکسازی کند.
  •  چای سیاه و سبز که حاوی کاتچین هستند؛ یک ماده‌ی فیتوشیمیایی که گفته می‌شود دارای اثرات آنتی‌بیوتیکی و ضد اسهال طبیعی است.

به یاد داشته باشید، شرایط جدی مانند عفونت‌های سینوسی، برونشیت، مننژیت، گلودرد چرکی و آسم می‌توانند مانند سرماخوردگی به نظر برسند. اگر علائم شدیدی دارید یا به نظر نمی‌رسد که در حال بهتر شدن هستید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : آنفولانزا و سرماخوردگی و 10 افسانه درست و غلط

بیشتر بدانید : چه افرادی باید حتما واکسن آنفولانزا بزنند؟

بیشتر بدانید : درمان گلو درد در خانه با این روش های ساده


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net