پیشگیری از خونریزی در بیمارن هموفیلی با چند نکته
خونریزی در بیماران هموفیلی یکی از مشکلات اساسی و نگران کننده است که در این مطلب به شما گفته می شود با رعایت چند نکته می توان از خونریزی بیشتر پیشگیری کرد

از خونریزی بیشتر در بیماران هموفیلی چطور پیشگیری کنیم؟

بیماری هموفیلی بر اثر نوعی اشکال در انعقاد خون به وجود می آید، بنابراین بیشترین علایم  آن شامل  خون ریزی ها غیرطبیعی است. شایع ترین علامت این بیماری، خون ریزی زیاد و غیرقابل کنترل است.اگرچه بیماری هموفیلی درمانی ندارد، اما با این حال روش هایی برای مدیریت بیماری و اجتناب از خون‎ریزی وجود دارد.

 

 ورزش

ورزش منظم برای حفظ وزن سالم بدن و بهبود وضعیت عضلات و نیز استحکام استخوان ها بسیار مفید است. بیماران هموفیلی باید از انجام ورزش هایی که احتمال آسیب به عضلات در آن ها زیاد است و نیز ورزش های تن به تن و رزمی خود داری کنند. گزینه های ورزشی امن برای این افراد شامل : شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری است.


 اجتناب از مصرف برخی داروها

بیماران مبتلا به هموفیلی باید از مصرف برخی دارو ها که می‌تواند به رقیق شدن خونشان منجر شود، خودداری کنند (داروهایی نظیر وافارین و هپارین).

آن‌ها همچنین باید از مصرف زیاد برخی داروهای دیگر نظیر آسپیرین و ایبوپروفن خودداری کنند. مصرف استامینوفن برای این بیماران بی خطر است.

بیشتر بدانید : راهنمای کامل مصرف ایبوپروفن

بیشتر بدانید : قرص آسپرین چیست و چطور عمل می کند؟


 رعایت بهداشت دهان و دندان

به منظور جلوگیری از نیاز به هرگونه عمل دندان پزشکی که می تواند به بروز خون ریزی‎های شدید منجر شود، تمیز کردن کامل لثه‎ها و دندان‎ها به صورت منظم، ضروری است.

دندان پزشک تان، می‎تواند توصیه هایی را به شما ارائه دهد تا به بهترین شکل ممکن بتوانید دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید.


 واکسیناسیون منظم

انجام معاینات سالانه در یک مرکز درمانی هموفیلی به منظور اطمینان حاصل کردن از این که بیمار تحت مراقبت کافی قرار دارد، ضروری است. نیاز است بیمار مبتلا به هموفیلی به طور منظم برای عفونت‎های خونی تحت آزمایش قرار بگیرد و درباره انجام واکسیناسیون هپاتیت A و B با پزشک خود مشورت کند.


بیشتر بدانید : بیماری هموفیلی چه تاثیری بر زندگی فرد مبتلا می گذارد؟

بیشتر بدانید : روز جهانی هموفیلی 17 آوریل + هموفیلی چیست؟

بیشتر بدانید : اولین علائم هموفیلی


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/ealth
منبع: khorasannews.com