نفخ غیر طبیعی را جدی بگیرید، نفخ شدید نشانه بیماری های جدی!
گاهی نفخ شدید و غیر قابل تحمل می شود که معمولا با تغذیه در ارتباط است، اما گاهی شدت نفخ نشان دهنده وجود بیماری های خیلی جدی در بدن است که در ادامه به آنها اشاره می شود

نفخ غیر طبیعی نشانه یکی از این بیماری ها

در برخی از شرایط نفخ دیگر یک علامت مزاحم نیست و می‌تواند نشانه‌های نگران کننده‌ای داشته باشد به طوری که نیاز به توجه فوری پزشکی را ایجاد کند.

بیشتر بدانید : علائمی که خبر از جدی بودن نفخ شکمتان می دهند


درد ناحیه لگن

نفخ همراه با درد در ناحیه لگن شاید نشانه‌ای از ابتلا به سرطان تخمدان باشد. به خصوص اگر با علائم دیگری مثل احساس سیری زودرس در حین غذا خوردن و نیاز ناگهانی و مکرر به اجابت مزاج، همراه باشد.


کاھش وزن

حدود یک درصد جمعیت به بیماری سلیاک مبتلا ھستند. در این بیماری خودایمنی، بدن به گلوتن موجود در مواد غذایی واکنش نشان داده و سطح روده فرد که باید به طور طبیعی، دارای پرز باشد، صاف می‌شود. رایج ترین علائم سلیاک، اسھال و کاھش وزن ھستند. اما نیمی از افراد مبتلا ھم علائمی دارند که در ظاھر، ھیچ ربطی به روده ندارد، مثل کم خونی، خارش پوستی، سردرد و مراحل اولیه پوکی استخوان.


انقباضات شکمی شدید

برخی از افراد، این علامت را با انقباضات شکمی ناشی از عادت ماھیانه یا حتی انگل اشتباه می‌گیرند اما اگر این انقباضات در پایین و سمت چپ شکم اتفاق بیفتند، ممکن است که نشانه ابتلا به بیماری دیورتیکولیت باشند. در این بیماری، کیسه‌ھای کوچکی در آستر بخش‌ھای پایینی روده بزرگ ایجاد شده و این کیسه‌ھا ملتھب می‌شوند. اگر انقباضات شدید با تب ھمراه باشند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


اسھال خونی

اگر نفخ با دردھای مکرر شکم ھمراه باشد، می‌تواند نشانه بیماری‌ھای روده‌ای مثل کرون یا کولیت اولسراتیو باشد. در حدود 40 درصد بیماران علائمی به غیر علائم گوارشی را ھم تجربه می‌کنند. از جمله این علائم می‌توان به مشکلات دید (درد چشم و تاری دید)، خارش پوستی و خستگی، اشاره کرد.

بیشتر بدانید : پیشگیری از اسهال خونی چگونه امکان پذیر است؟


سرطان معده
دی ان ای

این سرطان معمولا در اوایل بدون علامت است یا علائم مبهمی مانند نفخ، سوء هاضمه یا احساس پری در قسمت فوقانی شکم دارد.

 بیشتر بدانید : علایم سرطان معده را بشناسید


بیماری کرون

این بیماری یک حالت خود ایمنی است که روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و ممولا در روده کوچک یا روده بزرگ است. نفخ یکی از شایع‌ترین علائم کرون است ضمن این که کرون می‌تواند منجر به تنگی و انسداد روده شود و علاوه بر نفخ، کاهش وزن، تهوع و استفراغ بعد از غذا را ایجاد کند.

 بیشتر بدانید : بیماری کرون چیست و چه علائمی دارد؟ + انواع کرون


سرطان کولون

 

یکی از شایع‌ترین علائم این سرطان نفخ است. اگر سرطان قسمت‌های بالاتر روده بزرگ را درگیر کند، نفخ ممکن است تنها علامت اولیه باشد. سرطان روده بزرگ دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در افراد غیر سیگاری در ایالات متحده است.


بیشتر بدانید : علت نفخ شدید و درمان نفخ، از زبان یک متخصص تغذیه

بیشتر بدانید : علت این افزایش وزن نفخ است یا چاقی؟؟

بیشتر بدانید : از بین بردن نفخ شکم بدون دارو و با 25 خوراکی


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir