روش های درمانی خار پاشنه
 در واقع خار پاشنه یک زائده استخوانی در پاشنه پا است که ممکن است عواملی از جمله اضافه وزن و... داشته باشد اما در این مطلب روش های درمانی به جز عمل جراحی به شما معرفی می شود

 خار پاشنه چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

خار پاشنه، یک زائده‌ استخوانی‌ در پاشنه‌ پا است که در اثر التهاب فاسیای کف پا (یک نوع رباط) ایجاد می ‌شود. التهاب طولانی مدت فاسیا باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا می شود. این امر ضمن ایجاد مشکلاتی در راه رفتن، همراه با درد است.

درد خار پاشنه، مبهم است اما گاهی به صورت درد تیز نیز حس می ‌شود؛ محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است. شدت این درد در ابتدای صبح، پس از بیدار شدن و پس از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می شود. همچنین راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیای سنگین نیز منجر به افزایش درد می‌ شود.

اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، پوشیدن کفش نامناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ یا کفش بدون پاشنه و صاف، التهاب مفاصل و همچنین ناهنجاری‌ هایی که منجر به راه رفتن غیر عادی می ‌شود، از مهمترین علل التهاب فاسیای کف پا و علت خار پاشنه است.

اغلب فرد هنگام راه رفتن بر اثر درد سعی می کند فشار زیادی به پای مبتلا وارد نکند، در نتیجه لنگان لنگان راه می رود. این امر به مرور زمان در صورت مداوا نشدن این عارضه، ناراحتی هایی در قسمت تحتانی کمر و زانو ایجاد می کند بنابراین باید خارپاشنه درمان شود و به منظور پیشگیری از تشدید عوارض آن باید افراد از پرداختن به فعالیت هایی که باعث وارد آمدن فشارهای پیاپی به پا می شود، خوداری و از کفش های طبی با کفی مخصوص پا استفاده کنند.

روش های درمانی

  • از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

  •  وزن خود را کاهش دهید؛ مصرف چربی ‌ها را کمتر و ویتامین C را بیشتر کنید.

  •  از پد مخصوص خار پاشنه در کفش تان استفاده کنید. پد، باعث کاهش فشار روی پاشنه و بهبود درد پا می شود.

  •  کفی ویژه خارپاشنه پا در کفش تان بگذارید تا از فشار پا روی پاشنه کاسته شود.

  •  یک باند پهن در کف پا و زیر انگشتان پایتان قرار دهید و دو سر آن را در دست بگیرید و بکشید ( انگشتان پا به صورت نزدیک شوند). این وضعیت را سی ثانیه نگه دارید. این کار را هفت یا هشت مرتبه در روز تکرار کنید.

  •  یک پا را جلوتر از پای دیگرتان قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید ( تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود). در این حالت باید در پشت ساق پایتان، احساس کشش کنید. این وضعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت مرتبه در روز انجام دهید.

  • با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسید. این کار را سه مرتبه در روز برای هر پا، انجام دهید.

  •  یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید( تمامی انگشتان پا باید اطراف خودکار را بگیرد). برای پنج ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار، سه یا چهار مرتبه در روز کافی است.

  •  هر روز عصر یا صبح به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید، سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشتکوب، آرام به روی پاشنه پایتان بکوبید (ضربه هایتان نباید محکم باشند).

  •  مقداری آب در یک لیوان بستی بریزید و آن را در فریزر قرار دهید. پس از گذشت نیم ساعت، یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و بگذارید کاملا یخ ببندد، چوب بستنی را در دست بگیرید و به صورت دایره ‌های هم پوشان روی پاشنه پا بکشید، به طوری که هر دایره، نصف دایره قبل را بپوشاند.

بیشتر بدانید : ارتباط چاقی و استعداد ابتلا به خار پاشنه

بیشتر بدانید : دردسرهای کف پای صاف را می دانید؟

بیشتر بدانید : خار پاشنه پا چیست؟ درمان خانگی خار پاشنه پا

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir