6 علت ترک پاشنه پا
گاهی ترک هایی در پاشنه پا ایجاد می شود که بسیار نا خوشایند هستند اما در این مطلب به دلایل و راه حل های آن می پردازیم 

 چرا پاشنه پا ترک می خورد؟

اگر متوجه شده اید پاشنه ی پاهایتان ترک خورده، احتمالاً با خود فکر می کنید که دلیلش کم آبی یا خشکی پوست تان است. با این حال، در بعضی موارد خشکی و ترک خوردن پاشنه پا دلایل دیگری دارد. در ادامه به ۶ دلیل نامشهود ترک پاشنه پا و روش های حل این مشکلات خواهیم پرداخت.

1- اضافه وزن

پاها وزن تمام بدن را به دوش می کشند. بنابراین اگر اضافه وزن داشته باشید، این مسأله باعث می شود به لایه های چربی ای که در زیر پاشنه ی پاها قرار دارند، فشار بیشتری وارد شود. در این حالت لایه های چربی مجبور می شوند به اطراف پهن شوند تا وزن بیشتری را تحمل کنند. پوست تان هم اگر خشک باشد، ترک خواهد خورد.

روش حل مشکل:

می توانید وزن ایده آل خود را بر حسب سن، قد و جنسیت خود به راحتی محاسبه کنید. مطالب زیادی در این مورد در اینترنت وجود دارد. سعی کنید وزن خود را همیشه در بازه ی «نرمال» نگه دارید. به علاوه، این مسأله را در نظر داشته باشید که بیماری دیابت هم می تواند باعث ترک خوردن پاشنه ی پاها شود، بنابراین میزان قند خون خود را به طور مرتب چک کنید.

2- کمبود ویتامین

بدون وجود بعضی ویتامین های ضروری، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی، پوست شما نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد و خشک و ضخیم می شود.

روش حل مشکل:

از مواد غذایی حاوی ویتامین های A، B3، C و E، زینک و اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید.

3- پوشیدن کفش های نامناسب

کفش های پشت باز مثل صندل ها باعث می شوند چربی زیر پاشنه ی پاها به اطراف پهن شود و احتمال ترک خودن پاشنه ها بالا رود. کفش هایی که اندازه ی مناسبی ندارند و کف آن ها باریک است هم می توانند باعث ترک خوردن پاشنه ی پاها و احساس درد در این قسمت شوند.

روش حل مشکل:

از کفش های پشت بسته استفاده کنید که تکیه گاه مناسبی برای پاشنه ی پاها ایجاد می کنند. به علاوه می توانید با مراجعه به یک پاپزشک از مناسب بودن اندازه ی کفش های خود مطمئن شوید.

4- یائسگی

بعضی زنان بعد از یائسه شدن دچار «کراتودرمای اکتسابی» (ضخیم‌ و پوسته‌ پوسته شدن کف دست و پاها که علت ژنتیکی ندارد) می شوند، مشکلی که ممکن است منجر به ترک خوردن پوست روی پاشنه ی پاها و دیگر بخش های بدن شود.

روش حل مشکل:

برای خلاص شدن از ترک پاشنه، می توانید از پمادهای موضعی حاوی استروژن استفاده کنید. اما فراموش نکنید که ابتدا باید با یک پزشک درباره ی مشکل خود مشورت کنید.

5- طولانی ایستادن 

ایستادن به مدت طولانی، به ویژه روی سطوح سفت و سخت یا چوبی، می تواند باعث وارد آمدن فشاری اضافی به پاشنه ی پاها و تحت فشار قرار گرفتن پوست این ناحیه شود.

روش حل مشکل:

سعی کنید به مدت طولانی سرپا نایستید. در صورت امکان در طول روز گهگاه چند ورزش ساده انجام دهید تا فشار وارده به پاشنه ها از نو تقسیم شود.

6- درست حمام نمی کنید

گرفتن حمام داغ و طولانی مدت آنقدرها که فکر می کنید خوب نیست چون آبی که از روی پوست می گذرد چربی طبیعی آن را از بین می برد و این مسأله در نهایت باعث سفت و خشک شدن پوست می شود. به علاوه، استفاده از صابون ها و شوینده های قوی می تواند به سد دفاعی طبیعی پوست صدمه وارد کند (سد دفاعی پوست، خارجی ترین لایه در سطح پوست است که از سلول و لیپید یا همان چربی تشکیل شده و مانع از تبخیر رطوبت سطح پوست و از بین رفتن چربی محافظ پوست می شود).

روش حل مشکل:

هنگام حمام کردن همیشه به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید، زمان حمام کردن خود را هر چه کمتر کنید تا جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را بگیرید، پاهای خود را بعد از شستن شان با یک حوله خشک کنید و حتماً یک کرم مرطوب کننده به آن ها بزنید. به علاوه بهتر است از استفاده از صابون های قوی یا محصولات پوستی معطر خودداری کنید.


بیشتر بدانید : هشت روش برای تسکین سریع ورم پاها

بیشتر بدانید : درمان ترک پا با وازلین و لیمو چگونه امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : درد كف و پاشنه پا


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com