خطر ابتلا به آسم با مصرف مواد شوینده
با نزدیک شدن به آخر سال و انجام خانه تکانی استفاده از انواع مواد شوینده رایج می شود اما این مواد شوینده خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهند که در ادامه به آن اشاره می شود

مراقب مواد شوینده آسم آور باشید

شیوع آسم درکودکان در ایران، طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. طبق آن‌چه وزارت بهداشت اعلام کرده است، نزدیک به 10 درصد کودکان و نوجوانان در ایران آسم دارند.

بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندشان آسم دارد، به درستی می‌دانند که محیط زندگی باید تمیز و بدون گرد وغبار اضافه باشد. حالا در مطالعه جدیدی محققان کانادایی به این نتیجه رسیده‌اند که در زمینه نظافت خانه، حفظ تعادل اهمیت دارد چرا که افراط در تمیزی خانه و اصرار به برق زدن همه‌جا، خود می‌تواند احتمال ابتلا به آسم را تشدید کند.

در این مطالعه که توسط محققان دانشگاهی در ونکوور کانادا انجام شده است، بیش از دو هزار خانواده دارای نوزاد مشارکت داشتند. عادات خانواده‌ها در تمیز کردن خانه و مواد شوینده‌ای که از آن استفاده می‌کردند و سپس وضعیت کودکان این خانواده‌ها از نظر بروز علایم تنفسی به مدت سه سال تحت بررسی قرار گرفت.


شوینده‌هایی که آلوده می‌کنند!

نتایج این بررسی نشان می‌دهد، فرزندان خانواده‌هایی که دقت زیادی روی نظافت خانه داشتند و برای این کار از شوینده‌های مختلف استفاده می‌کردند، 37 درصد بیشتر از فرزندان خانواده‌هایی که کمترین میزان استفاده از شوینده‌ها را داشتند، مبتلا به آسم شده بودند.

دلیل این موضوع هم طبق نظر این محققان به واسطه ورود مواد شیمیایی مضر بعد از استفاده از شوینده‌های شیمیایی است. بر این اساس، محققان کانادایی در خصوص استفاده زیاد از شوینده‌های شیمیایی هشدار می دهند و تاکید می کنند اصرار زیاد به برق زدن خانه، می‌تواند باعث آلودگی هوای خانه شود و از آن‌جا که نوزادان و خردسالان، زمان زیادی را در خانه می گذرانند، این آلودگی هوا می‌تواند باعث آسیب مجاری تنفسی آن ها
شود.

با توجه به یافته‌های این مطالعه، بهتر است در این روزهایی که خانه‌تکانی آغاز شده است، دقت بیشتری در استفاده از شوینده‌ها داشته باشید و آلودگی هوای خانه، ناشی از استفاده زیاد از شوینده‌ها را، دست کم نگیرید.

بیشتر بدانید : خانه تکانی و تاثیرات آن بر سلامت

بیشتر بدانید : خطرناک ترین شوینده های خانه تکانی کدامند؟

بیشتر بدانید : خانه تکانی امسال را مردها انجام دهند لطفا

بیشتر بدانید : پاکسازی ریه ها بعد از خانه تکانی با این خوراکی ها

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/heallth
منبع: khorasannews.com