اگر به کرونا مبتلا شوید چه کارهایی باید انجام دهید؟
کرونا ویروسی است که چند وقتی است که به طور جدی برای انسان ها خطری بزرگ محسوب می شود اگر به این ویروس مبتلا شدید اقداماتی هست که باید رعایت کنید 

 اقدامات مراقبتی کرونا

 از مواقعی که نیاز به مراقبت پزشکی دارید، باید فعالیت‌های خارج از خانه را محدود کنید. به محل کار، مدرسه، یا مکان‌های عمومی نروید. همچنین از حمل و نقل عمومی یا تاکسی استفاده نکنید.

در خانه خود را از دیگر افراد و یا حیوانات خانگی جداکنید. سعی کنید تا حد امکان، در یک اتاق مجزا و دور از بقیه افراد خانه بمانید. همچنین در صورت امکان، از دستشویی و حمام مجزا استفاده کنید. این نکته را در نظر بگیرید که در دوره بیماری از نگهداری حیوانات خانگی یا سایر حیوانات خودداری کنید.

پیش از مراجعه حضوری به پزشک با وی تماس بگیرید. اگر از قبل وقت معاینه دارید، با پزشک تماس بگیرید و اطلاع دهید که به کووید۱۹ مبتلا و یا مشکوک به ابتلا هستید. انجام این کار به کادر درمانی کمک می‌کند که اقداماتی را جهت پیشگیری از آلوده شدن دیگران انجام دهند.

زمانی‌ که در ارتباط با دیگر افراد یا حیوانات هستید برای مثال، وقتی همزمان در یک اتاق یا در یک وسیله نقلیه هستید و پیش از ورود به مطب پزشک باید ماسک بزنید. اگر نمی‌توانید بنابر دلایلی مانند ایجاد مشکل در تنفس از ماسک استفده کنید، دقت کنید افرادی که با شما زندگی می‌کنند نباید با شما همزمان در یک اتاق باشند و باید هنگام ورود به اتاق شما ماسک بزنند.

هنگامی که عطسه و سرفه می‌کنید جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بگیرید و دستمال کاغذی‌های استفاده شده را در سطل در دار بیندازید؛ سپس فوراً دست‌های خود را حداقل به مدت۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید و یا دست‌هایتان را با مواد تمیز کننده الکل دار مخصوص دست که حاوی حداقل ۶۰ تا ۹۵ درصد الکل است تمیز کنید؛ به طوریکه مواد را به کل دست‌ها آغشته کرده و آنقدر به هم بمالید تا خشک شود. در صورتی که کثیفی دست‌ها قابل توجه است ترجیحاً باید از آب و صابون استفاده کنید.

حتما از بشقاب، لیوان، فنجان، ظروف غذاخوری، حوله یا رختخواب مجزا از سایر افراد خانه و یا حیوانات خانگی استفاده کنید. پس از هر بار استفاده از این وسایل باید آنها را به طور کامل با آب و صابون بشویید.

سطوحی که مرتباً لمس می‌شوند شامل پیشخوان، روی میز، دستگیره در، وسایل داخل حمام، توالت، تلفن، کیبورد، تبلت، تمام سطوحی که ممکن است روی آنها خون، مدفوع و یا ترشحات بدن باشد را حتما باید تمیز کنید.

دستمال نظافت و اسپری تمیز کننده را طبق دستورالعمل موجود روی برچسب آنها استفاده کنید. برچسب‌ها شامل دستورالعمل‌هایی برای استفاده صحیح و موثر از مواد تمیز کننده هستند؛ از جمله اقدامات احتیاطی که باید هنگام استفاده از این مواد انجام دهید؛ مثل پوشیدن دستکش و اطمینان از وجود جریان مناسب هوا هنگام استفاده از مواد شیمیایی.

در صورت شدید شدن بیماری و مشاهده علائمی مثل تنگی نفس هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. از پزشک خود درخواست کنید که با وزارت بهداشت یا مرکز بهداشت محلی تماس بگیرد. افرادی که تحت مراقبت ویژه و یا مراقبت خانگی هستند باید از دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی مرکز بهداشت محلی خود و یا متخصصان بهداشت پیروی کنند.

در موارد اورژانسی با ۱۱۵ تماس بگیرید و به افراد اعزامی اورژانس اطلاع دهید که شما مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به کووید۱۹ -هستید. در صورت امکان، تا پیش از رسیدن افراد اورژانس پزشکی ماسک بزنید.

بیماران مبتلا به کووید۱۹ باید تا زمانی که خطر انتقال ثانویه به افراد دیگر به حداقل برسد در قرنطینه خانگی بمانند. زمان خروج از قرنطینه خانگی برای هر فرد متفاوت است و طبق نظر پزشک و وزارت بهداشت و مرکز بهداشت محلی انجام می‌گیرد.


 بیشتر بدانید : آیا ویروس کرونا از طریق هوا هم منتقل می شود؟

 بیشتر بدانید : شناسایی فرد مبتلا به کرونا چطور امکانپذیر است؟

بیشتر بدانید : کدام گروه خونی بیشتر به کرونا مبتلا می شود؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir