پیشگیری از سکته مغزی در زنان با چند نکته مهم
 سکته مغزی شیوع زیادی در بین خانم ها دارد که با رعایت برخی نکات می توان از بروز آن پیشگیری کرد، در این مطلب چند نکته مهم در این باره بیان می شود

 علت سکته مغزی در زنان

سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ در ایران است؛ اما در کنار آن، سکته‌های مغزی زمانی که باعث فوت افراد نمی‌شود، در بسیاری از مواقع به آسیب‌های طولانی‌مدت منجر می شود و زندگی فرد را دچار تغییرات اساسی می‌کند. آمار نشان می‌دهد که سن سکته مغزی در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است. با توجه به این نکات، سراغ یکی از مطالعاتی رفته‌ایم که همین هفته نتایج آن منتشر شده و به  بررسی سبک زندگی در زنان و خطر سکته مغزی پرداخته است.

بیشتر بدانید : سکته مغزی چه علائمی دارد وچطور درمان می شود؟

زنان و سکته مغزی

آمارهای جهانی نشان می‌دهد زنان به صورت کلی بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. البته این موضوع در ایران قابل بحث است اما این‌که به هر صورت سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ زودرس (زیر 70 سال) در زنان ایرانی است، موضوعی است که متخصصان بر آن اتفاق نظر دارند.با این حال همان طور که اشاره شد، جدای از بحث مرگ ناشی از سکته، مشکلات حرکتی و افت توانمندی‌های شناختی-حرکتی ناشی از سکته، مسئله جدی دیگری است که سالانه زندگی زنان زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بدانید : 6 عامل سکته مغزی در زنان را بشناسید

بیشتر بدانید : چرا سکته مغزی در زنان بیشتر است؟

عوامل خطر سکته

نتایج مطالعات پیشین نشان می‌دهد برخی عوامل، خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. این عوامل عبارت است از:

  • سیگار کشیدن
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • مشکلات قلبی- عروقی

بر این اساس متخصصان به زنان درخصوص ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود برای کاهش خطر سکته مغزی  توصیه هایی می‌کنند؛ اما سوالی که همیشه مطرح بوده ، این است ‌که تغییرات در چه سنی می‌تواند احتمال خطر را کاهش دهد؟ آیا اگر افراد ،تازه در میان سالی متوجه ایرادات سبک زندگی خود شوند و در پی رفع آن برآیند، کمک‌کننده است؟

مطالعه‌ای 26 ساله برای پاسخ به یک سوال

در مطالعه جدیدی که انجمن قلب آمریکا انجام داده است، متخصصان در پی پاسخ به این سوال بر آمدند که آیا ایجاد تغییر در سبک زندگی در میان سالی می‌تواند به پیشگیری از سکته مغزی کمک کند؟ و این‌که چه تغییراتی در این سن می‌تواند در این زمینه مفید باشد؟ برای  یافتن پاسخ این سوالات، محققان اطلاعات حدود 60 هزار زن با میانگین سنی 52 سال را جمع‌آوری و سپس وضعیت سلامت این زنان را به مدت 26 سال پیگیری کردند. تغییرات سبک زندگی این زنان در این مطالعه  طی این سال‌ها بررسی و در کنار آن اطلاعات مربوط به سکته مغزی در آن ها جمع‌آوری شد.

پیگیری وضعیت شرکت‌کنندگان در این مطالعه نشان داد، زنانی که در سنین میان سالی دست به اصلاحاتی در سبک زندگی خود زده بودند، به میزان قابل توجهی در سنین بالاتر کمتر دچار سکته مغزی شده بودند. سه تغییر در سبک زندگی که تاثیر بیشتری داشت، عبارت است  از: ترک سیگار، ورزش روزانه و کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن. افرادی که توانسته بودند این سه تغییر را در زندگی خود ایجاد کنند تا حدود 25  درصد کمتر از افرادی که این تغییرات را ایجاد نکرده بودند،دچار سکته مغزی شدند. در کنار این سه مورد، تغییر در تغذیه روزانه به صورت مستمر هم توانست تا 23 درصدخطر سکته مغزی را کاهش دهد.

اصلاح الگوی تغذیه و کاهش خطر سکته

در این مطالعه مشخص شد افزایش مصرف ماهی و آجیل در کنار کاهش مصرف گوشت قرمز می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. البته زمانی این تغییرات بیشترین تاثیر را نشان می‌داد که در کنار ترک سیگار، ورزش روزانه و کاهش وزن انجام می‌شد.

با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، متخصصان بر این باورند که زنان حتی اگر در میان سالی دست به تغییر سبک زندگی خود بزنند و به یک سری نکات توجه داشته باشند، می‌توانند تا حد قابل ملاحظه‌ای خطر سکته مغزی را کاهش دهند. البته توجه داشته باشید که هر چه این اصلاحات در سنین پایین‌تری آغاز شود، شما می‌توانید از فواید آن بهره بیشتری ببرید.

بیشتر بدانید : انواع سکته مغزی، سکته ایسکمیک و سکته هموراژیک

بیشتر بدانید : علت های باورنکردی سکته مغزی که از آنها بی خبر هستید

بیشتر بدانید : چگونه عوارض بعد از سکته مغزي را کاهش دهيم

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com