فاصله استاندارد از بیماران کرونایی براساس توصیه وزارت بهداشت
تاکنون در مورد فاصله از یکدیگر توصیه های زیادی شده است، اما اخیرا با انتشار ویدئویی در مورد سفر قطرات حاوی ویروس در فضا این فاصله تغییر کرده که در ادامه به آن اشاره می شود

فاصله ایمن از بیمار کرونایی چند متر است؟

فیلمی منتشر شده است که در آن نشان می‌دهد قطرات تنفسی یک فرد مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند هنگام عطسه تا فاصله ۸ متر دورتر از فرد پخش شوند که این فاصله چهار برابر فاصله‌ای است که محققان به منظور رعایت فاصله اجتماعی اعلام کرده‌اند.

بیشتر بدانید : زینک تا چه حد از بروز کرونا پیشگیری می کند؟

بیشتر بدانید : برای مقابله با کرونا چقدر ویتامین D مصرف کنیم خوب است؟

به گزارش دیلی میل،دانشمندان آمریکایی اخیرا فیلم اسلوموشنی منتشر کرده‌اند و در آن نشان داده‌اند قطرات تنفسی یک فرد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌تواند تا فاصله ۸ متر دورتر از آن فرد در هوا پخش شود و این در حالی است که کشورهایی که این بیماری در آنجا شیوع پیدا کرده است، از افراد خواسته‌اند با یکدیگر حداقل فاصله ۲ متری داشته باشند.

دانشمندان دریافتند که قطرات ویروسی که در سرفه و عطسه مشاهده می‌شود، می‌توانند در یک فضای مرطوب و گرم با سرعت بین ۳۳ تا ۱۰۰ فوت در ثانیه (۱۰ تا ۳۰ متر در ثانیه) حرکت کنند و این قطرات یک ابر گازی آلوده ایجاد می‌کنند که قادر است از فاصله ۲۳ تا ۲۷ فوت (هفت تا هشت متر) از آن مکان به جای دیگر برسد. جو مرطوب و گرم در درون ابر گازی باعث می‌شود که تبخیر قطرات موجود بسیار طولانی‌تر از حد معمول باشد.

پروفسور "بورویبا" در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) نوشته است: اقدامات کنونی برای فاصله اجتماعی مبتنی بر مدل‌های پیشین است. این امر به این دلیل است که آنها احتمال وجود یک ابر گاز گرم و مرطوب که قادر به حفظ قطرات ویروسی برای مسافت‌های طولانی‌تر است را در نظر نگرفته‌اند.

اگرچه راهکار فاصله اجتماعی در این زمان بحرانی بسیار مهم است، اما گویا درک فعلی برخی از فاصله اجتماعی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی بنابر الگوی توسعه یافته در دهه ۱۹۳۰ است.

هنگامی‌که یک فرد مبتلا به این بیماری عطسه می‌کند، قطرات تنفسی این فرد تا ۸ متر دورتر از مکانی که قرار دارند، پخش می‌شوند و سرانجام تبخیر این قطرات بستگی به اندازه آنها، سرعت ابر گازی و شرایط محیطی مانند دما و رطوبت دارد. در دمای بالا، عمر قطره می‌تواند تا ۱۰۰۰ برابر افزایش یابد. اما حتی پس از تبخیر، "هسته قطرات" ممکن است ساعت‌ها در هوا معلق بمانند و گرفتار جریان هوا از سیستم‌های تهویه یا تهویه مطبوع مانند سوپر مارکت‌ها یا حتی بیمارستان‌ها شود.

بر اساس گزارش چین در اوایل سال جاری، ذرات ویروسی می‌توانند در سیستم‌های تهویه در بیمارستان دراتاق‌های بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ یافت شوند.

پروفسور "بورویبا" گفت که مطالعه جدید وی در مورد نحوه حرکت ابرهای گاز آلوده می‌تواند توضیح دهد که چگونه ذرات ویروس می‌توانند از فاصله طولانی از یک بیمار به بیمار دیگر برسند. به همین دلیل استفاده و پوشیدن تجهیزات مناسب برای محافظت شخصی برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بیمارستان‌ها بسیار مهم است، حتی اگر از فاصله ۲ متری با بیماران در تماس هستند.


بیشتر بدانید : کرونا ویروس را با این داروها تحریک نکنید!

بیشتر بدانید : ویروس کرونا تا چند وقت روی سطح زنده می ماند؟ طریقه ضدعفونی کردن سطوح

بیشتر بدانید : بهبود فرد مبتلا به کرونا چند روز طول می کشد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir