ضد عفونی کردن خرما برای ماه رمضان چگونه انجام می شود؟
این روزها با وجود بحران کرونا همه به فکر ضد عفونی کردن برخی مواد غذایی و خشکبار مانند خرما هستند که در ادامه به نکاتی برای ضد عفونی کردن خرما اشاره می شود

خرما را چطور ضد عفونی کنم؟

یكی از متداول‌ترین سوالات كه به‌خصوص در ماه روزه‌داری بیشتر پرسیده می‌شود این است كه خرما را كه پای ثابت سفره افطار است چگونه شست و شو دهند تا سبب نابودی این ویروس شود. از نظر بهداشتی شستن خرما مثل هر میوه دیگری قبل از مصرف ضروری است زیرا احتمال دارد این میوه در نخلستان‌ها زمانی كه روی درخت است به‌ واسطه گرد‌و‌غبار، فضولات پرندگان و حشرات موذی یا در زمان چیدن و درجه‌بندی شدن توسط كارگران به برخی میكروارگانیسم‌ها آلوده شده باشد.

بنابراین خرماهایی كه به روش سنتی بسته‌بندی یا به صورت فله‌ای عرضه می‌شود به شست‌وشو نیاز دارد. با‌توجه به شیوع ویروس كرونا و توصیه‌های بهداشتی بهتر است پس از خرید خرما آن را به ظروف دردار منتقل و در یخچال نگهداری كنید و هنگام مصرف، خرما را به‌خوبی با آب شست‌وشو داده و پوستش را جدا كنید. از شست‌وشوی خرما با مواد ضدعفونی‌كننده الكلی یا حاوی كلر یا شوینده‌های رایج اجتناب كنید.

زیرا این میوه نه‌تنها بوی این تركیبات را به خود جذب می‌كند بلكه احتمال نفوذ مواد ضدعفونی‌كننده به بافت این محصول بسیار زیاد است. اغلب خرماهای خشك به‌راحتی قابل شست‌وشو هستند اما رطب كه رطوبت بیشتری دارد و شست‌وشوی آن كمی مشكل است را می‌توانید در حدی كه محصول دچار سوختگی نشود داخل فر حرارت دهید. البته خرمای خشك را هم می‌توانید كمی مرطوب كرده و داخل فر حرارت دهید.

بیشتر بدانید : اضطراب کرونا و قرنطینه چه تاثیری بر قاعدگی می گذارد؟

بیشتر بدانید : ضد عفونی کردن ماسک برای استفاده مجدد موثر است؟

بیشتر بدانید : خواص خرما و اهمیت مصرف خرما در ماه رمضان چیست؟

خرماهای كارخانه چطور؟

لازم است بدانید خرماهایی كه در كارخانه درون بسته‌بندی‌های مقاوم و غیرقابل نفوذ نایلونی وكیوم یا بسته‌بندی شده‌اند مراحل شست‌وشو و ضدعفونی را به صورت بهداشتی طی كرده‌اند.

به این صورت كه در كارخانجات یا كارگاه‌های دارای مجوز بهداشت زیرنظر مسؤول فنی قبل از بسته‌بندی، خرما را شست‌وشوی اولیه داده و پس از آن میوه را ضدعفونی كرده و برای افزایش ماندگاری سرما یا گرمای ضعیف یا پرتو و اشعه به خرما می‌دهند تا آنزیم‌های آن غیرفعال و از فعالیت میكروب‌ها كاسته شود. این شیوه برای حذف ویروس كرونا كارآمد خواهد بود و دیگر نیازی به شست‌وشوی بیش از حد یا پوست‌گیری و حرارت‌دهی وجود ندارد.

بیشتر بدانید : اگر روزی 2 عدد خرما بخورید چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟

بیشتر بدانید : شرایط اهدای پلاسمای خون به بیماران کرونایی چیست؟

بیشتر بدانید : خواص خرما از دیدگاه طب سنتی برای بیماری ها

بیشتر بدانید : گروه خونی O واقعا کرونا نمی گیرند یا شایعه است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir