آیا خوردن گرمی واقعا کرونا را درمان می کند؟ تاثیر ویتامین C بر کرونا
در دوران شیوع کرونا یکی ز ادعاها در مورد تغذیه مناسب برای این ویروس این است که خوردن گرمی ها به پیشگیری از کرونا و درمان سریعتر آن کمک می کند، در این مطلب به بررسی این ادعا پرداخته می شود

مقابله با کرونا با خوردن گرمی ها!

یكی از مسائلی كه بحث جدی بر سر آن مطرح شد، مساله تاثیر یا عدم تاثیر مصرف ویتامین C، اعم از مكمل و مواد غذایی حاوی این ویتامین روی جلوگیری از ابتلا بود. با دكتر كوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره ویتامین C گفت‌وگو كرده‌ایم كه در ادامه می‌خوانید.

ویتامین C از بهترین آنتی‌اكسیدان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این كه تصور كنیم مصرف ویتامین C بتواند به شكل ناگهانی با دوز بالا تاثیر شگفت‌انگیزی روی تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد، نادرست است. درواقع سیستم ایمنی بدن باید همیشه فعال باشد تا بتواند در مقابل عوامل بیماری‌زا، مقاومت لازم را داشته باشد او اضافه می‌كند:

بیشتر بدانید : پیشگیری از کرونا با مصرف ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی

بیشتر بدانید : برای مقابله با کرونا چقدر ویتامین D مصرف کنیم خوب است؟

بیشتر بدانید : کرونا ویروس را با این داروها تحریک نکنید!

در بحث ابتلا به بیماری به‌ویژه بیماری عفونی می‌توان گفت كمبود ویتامین C می‌تواند باعث اختلال در عملكرد سیستم ایمنی بدن شود. اما به این معنی نیست كه مصرف دوز بالای آن می‌تواند به‌طور ناگهانی تاثیر خاصی بر عملكرد سیستم ایمنی بدن بگذارد.

این‌كه روزانه چند وعده میوه یا سبزی می‌خورید، مهم است. اگر شخصی روزی سه واحد سبزی و دو واحد میوه تازه مصرف كند، نیازی به مصرف مكمل ویتامین C نخواهد داشت. ویتامین C نقش افزوده نداشته و باعث نمی‌شود سیستم ایمنی بدن به شكل خاص‌تری تقویت شود. سرد و گرم درست نیست حتما در چند ماه اخیر بارها شنیده‌اید كه ویروس كرونا، طبع سرد دارد و با خوردن مواد غذایی با طبع گرم، ویروس نابود خواهد شد.

یا این‌كه شنیده‌اید ویتامین C طبع را به سمت سردی برده و خوردن آن مناسب نیست. آیا این اظهارات درست است؟ 

خیر، این ادعا درست نیست. در مباحث پزشكی- تغذیه‌ای امروز، چیزی به اسم طبع سرد یا گرم مورد قبول نیست و وجود ندارد. بنابراین خوردن خوراكی‌هایی مانند زنجبیل، فلفل، سیر و... تاثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری كرونا ندارد. در علم، چیزی به اسم طبع سرد یا گرم نوع ویروس یا بیماری نیز وجود ندارد. بنابراین به پیغام‌های این‌چنینی‌ كه به دست شما می‌رسد، اعتماد و اعتنا نكنید.

ویتامین C بیشتر برای بعضی‌هاهمان‌طور كه افراد عادی بدون مشكل یا زمینه خاص بیماری به مكمل یا مصرف بیش از اندازه ویتامین‌C نیاز ندارند، بعضی افراد به دلیل شرایط خاص، باید كمی بیشتر ویتامین C دریافت كنند. افراد سیگاری به دلیل آسیبی كه دود به ریه‌های آنها وارد كرده است، باید مقدار بیشتری ویتامین C دریافت كنند؛

بیش از سه واحد سبزی یا دو واحد میوه روزانه. علاوه براین، ورزشكاران هم جزو گروه‌هایی هستند كه به ویتامین‌C بیشتری نیاز دارند. افرادی كه به هر دلیل برای آنها مصرف مكمل ویتامین C تجویز شده نیز در این گروه جای دارند. دكتر جعفریان اضافه می‌كند: بنابراین افراد عادی، نیاز به مصرف بیش از اندازه ویتامین‌C ندارند.

بیماری كرونا، بیماری تازه‌ای است. بنابراین تا به این ساعت نتیجه تحقیق خاصی روی تاثیر مصرف نوع خاصی از مواد غذایی برای جلوگیری از ابتلا به كرونا ارائه نشده است.

بنابراین آنچه به‌عنوان مواد غذایی یا نوشیدنی ضدكرونا ارائه می‌شود، پایه و اساس علمی ندارد. تنها نسخه ما، تغذیه كامل و سالم برای ارتقای عملكرد سیستم ایمنی بدن است.

بیشتر بدانید : آیا مصرف نوشیدنی های سردخطر مبتلا شدن به کرونا ویروس را افزایش می دهد؟

بیشتر بدانید : آیا با سرد شدن هوا کرونا دوباره برمی گردد؟

بیشتر بدانید : آخرین اخبار کرونا ویروس COVID-19

بیشتر بدانید : انتقال ویروس کرونا با شیرینی امکانپذیر است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir