عینک آفتابی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟
 استفاده از عینک آفتابی در تابستان یک مسئله بسیار مهم است اما استفاده از هر نوع عینک آفتابی توصیه نمی شود

بهترین عینک آفتابی چه عینکی است؟

عینک آفتابی برای حفاظت از چشم ها در مقابل بخش آبی طیف نور مرئی و نور ماورای بنفش طراحی شده است. چشم‌پزشکان توصیه می کنند از عینک آفتابی (با قابلیت مهار 99 تا 100 درصد اشعه ماورای بنفش) استفاده کنید اما تنها راه تعیین میزان قدرت محافظتی عینک‌های آفتابی، اندازه گیری آن توسط کارخانه های تولیدکننده یا عینک سازی های معتبر است.

بیشتر بدانید : چطور از چشم های خود مراقبت کنیم؟

بیشتر بدانید : چرا باید در هوای برفی هم عینک آفتابی بزنیم؟

بیشتر بدانید : عینک آفتابی مناسب تابستان باید چه ویژگی هایی داشته باشد

بنابراین عینک آفتابی تان را از مراکز معتبر تهیه کنید و به هیچ عنوان از عینک غیراستاندارد استفاده نکنید. در ادامه مطلب به بررسی استانداردهای عینک آفتابی می پردازیم:

فریم عینک آفتابی 

فریم و دسته عینک آفتابی باید به گونه ای باشد که حداقل نور از اطراف به چشم برسد و از طرفی فاصله آن از چشم‌ها به اندازه ای باشد که مژه ها به عینک برخورد نکند. عینک های دارای دسته پهن گزینه مناسبی است چون  از دو طرف از چشم ها محافظت می کند. عینک آفتابی استاندارد باید از زیر ابروها تا نزدیک گونه‌ها را پوشش دهد، بهتر است همراه عینک از کلاه آفتابی هم استفاده کنید.

رنگ لنز

رنگ لنز عینک آفتابی ضمانت‌کننده کیفیت بهترآن نیست . بعضی از لنزها در قسمت های فوقانی رنگ تیره تر و در بخش های پایینی رنگ روشن تری دارند. به عبارتی قسمت بالایی محافظت بیشتری در مقابل نور خورشید داشته و قسمت پایینی برای دید بهتر طراحی شده است .

رنگ سبز و خاکستری لنزها  تمام شعاع‌های نوری را به یک اندازه از خود عبور می دهد و برای انواع فعالیت های ورزشی و بیرونی مناسب است. رنگ قهوه ای لنزموجب افزایش عمق دید می شود.

رنگ زرد بیشتر از هر رنگ دیگری طول موج آبی نور را که برای چشم مضر است فیلتر می کند. رنگ قرمز باعث افزایش عمق دید و کاهش خستگی چشم می شود.

اشعه ماورای بنفش خورشید

اشعه ماورای بنفش خورشید دارای سه نوع طول موج B ،A  و C است:

  1. نوع A توسط عدسی چشم جذب می‌شود و ضرری برای چشم ندارد.

  2. نوع B موجب سوختگی پوست می شود ومی تواند موجب کوری برگشت ‌پذیر شود و فرد برای 12 تا 48 ساعت بینایی خود را از دست بدهد و درطولانی مدت، آب مروارید ، تغییر در مرکز دید و  ناخنک چشم را به وجود آورد.

  3. نوع C در لایه ازن جذب می شود و به زمین نمی‌رسد.

چگونه عینک آفتابی غیر استاندارد ضرر می رساند؟

استفاده از عینک آفتابی باعث می‌شود در سایه ایجاد شده از عینک، مردمک چشم بازتر شود و اگر عینک استاندارد نباشد و نتواند UV را جذب کند، تمام اشعه‌های مضر به داخل چشم نفوذ می‌کند.

بعضی چشم پزشکان می گویند از عینک‌ آفتابی استفاده کنید که 99 تا 100 درصد اشعه های ماورای بنفش نوع A و B را جذب کند و به میزان 75 تا 90 درصد از شدت نور مرئی بکاهد.

یک روش ساده برای سنجش میزان محافظت عینک آفتابی

میزان محافظت عدسی عینک درمقابل اشعه فرابنفش خورشید با دستگاهی به نام UV متر سنجیده می شود. راه  ساده‌ای برای امتحان این موضوع وجود دارد، یک عینک فتوکرومیک را بردارید و عدسی عینک آفتابی را جلوی آن در مقابل نور خورشید بگیرید.

اگر عدسی عینک آفتابی استاندارد باشد، اشعه فرابنفش خورشید را جذب می‌کند و در نتیجه عینک فتوکرومیک تغییر رنگ نمی‌دهد .برای فهمیدن مناسب بودن تیرگی عینک باید وقتی در یک اتاق با نور معمولی با عینک به آینه نگاه می‌کنیم؛ چشم‌های خود را نبینیم.

به عبارتی حداکثر میزان عبور نور بین ۱۵ تا ۲۵ درصد مناسب است؛ یعنی عینک باید ۷۵ تا ۸۵ درصد نور را جذب کند یا بازتاب دهد.

بیشتر بدانید : اگر این علائم را در چشمان خود دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید

بیشتر بدانید : عینک آفتابی تقلبی چه آسیب هایی به چشم می زند؟

بیشتر بدانید : عینک آفتابی بزنید تا سرطان پلک نگیرید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com