رطوبت داخل ماسک می تواند از انتشار کرونا به ریه جلوگیری کند
 ماسک زدن فعلا بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا می باشد که طبق آخرین تحقیقات رطوبت داخل ماسک می تواند از انتشار این ویروس به ریه جلوگیری کند

 رطوبت داخل ماسک می تواند مفید باشد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد رطوبت داخل ماسک‌های صورت می‌تواند انتشار ویروس کرونا به ریه‌ها را محدود کند و به ایجاد عفونت خفیف منجر ‌شود. 

 بر اساس این تحقیق، تجمع گاز و بخار در داخل ماسک صورت می‌تواند به کاهش میزان آسیب ناشی از کووید ۱۹ در صورت آلوده شدن فرد به این ویروس کمک کند. اعتقاد بر این است که افزایش رطوبت موجود در هوای میان دهان و ماسک فرد، به بدن وی کمک می‌کند تا ذرات ویروس را از مجاری تنفسی خود خارج کند.

متخصصان موسسه ملی بهداشت آمریکا متوجه شدند که رطوبت ناشی از ماسک باعث هیدراته شدن مجاری تنفسی می شود و اجازه می‌دهد مخاط آلوده پاک شود و از رسیدن آن به ریه‌ها که به این اندام آسیب می زند و ابتلا به موارد شدید کووید ۱۹ را منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند.

محققان در مقاله‌ای در زمینه این مطالعه نوشتند که توانایی انواع مختلف الیاف مصنوعی و طبیعی در جذب آب، به شدت دما بستگی دارد. الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم در جذب آب به طور ویژه موثر هستند اما الیاف پلی استر یا نایلون مصنوعی این کار را تا حد بسیار کمتری انجام می‌دهند. همچنین در این آزمایش مشخص شد استفاده از ماسک میزان رطوبت را افزایش می‌دهد اما در محدوده‌های مختلف.این گروه تحقیقاتی متوجه شدند در دمای اتاق، ماسک جراحی رطوبت هوای استنشاق شده را بیش از یک سوم افزایش داد (۳۸ درصد)، در حالی که ماسک‌های N95 و پلی استر-پنبه، محتوای آب موجود در هوای استنشاق شده را تا ۶۰ درصد افزایش دادند. همچنین ماسک‌های سنگین پنبه‌ای، تقریبا به دو برابر شدن رطوبت هوای استنشاق شده منجر شدند.

 افزایش سطح رطوبت، علتی است که احتمالاً بیشتر افرادی که ماسک بر صورت دارند، بدون این که آن را تشخیص دهند و بدانند این رطوبت برای آن ها مفید است، احساس می‌کنند.

 این تحقیق بر اهمیت استفاده از ماسک به عنوان روشی ساده و در عین حال موثر برای محافظت از افراد اطراف و همین طور  محافظت از خود در برابر عفونت‌های تنفسی به ویژه در ماه‌های فصل زمستان که حساسیت به این ویروس‌ها افزایش می‌یابد، تاکید می‌کند.

در واقع نتایج این مطالعه تاکیدی است بر این که استفاده از ماسک‌های صورت خطر ابتلا به موارد شدید کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد. 

 بیشتر بدانید : در روزهای کرونایی یک ماسک بزنم یا دو ماسک؟

بیشتر بدانید : استفاده همزمان از دو ماسک ایمنی را بالا می برد

بیشتر بدانید : متناسب بودن ماسک با صورتتان مهم تر از جنس آن می باشد

بیشتر بدانید : آیا موقع ورزش کردن می توان از ماسک استفاده کرد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir