پیشگیری از سرطان روده بزرگ با آسپیرین چطور امکانپذیر است؟
آسپپرین یکی از داروهای رقیق کننده خون است که به تازگی محققین دریافته اند به پیشگیری از سرطان روده بزرگ نیز کمک می کند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم

آیا مصرف آسپیرین به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند؟

محققان متوجه شدند، آسپرین مانع تولید آنزیمی از سلول های خونی به نام پلاکت می شود که به آنها اجازه می دهد در کنار هم جمع شوند. سلول های تومور می توانند به این توده ها متصل شده و در سراسر بدن پخش شوند یا متاستاز ایجاد کنند.

بیشتر بدانید : نشانه های اولیه سرطان روده بزرگ که باید بدانید

بیشتر بدانید : قرص آسپرین چیست و چطور عمل می کند؟

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،«جین فیگوئیدرو»، مدیر ارشد تحقیقات جامعه و سلامت در موسسه سرطان «ساموئل اوشین» در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس گفت: آسپرین از فعال شدن پلاکت ها جلوگیری می کند و همچنین می تواند متاستازها را مهار کند. این در حالی است که استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر آسپیرین، غیر استروئیدی که به عنوان NSAID نیز شناخته می شوند مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن با نتایج بهتری همراه نبودند.

محققان در این مطالعه داده های بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده را در آمریکا تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد که زمان استفاده از آسپرین بسیار مهم باشد. بیمارانی که حداقل ۱۵ ماه قبل از تشخیص سرطان روده بزرگ یا راست روده از آن استفاده کردند، کمتر شاهد گسترش تومور خود بودند.

محققان اظهار داشتند که ارتباط میان مصرف آسپرین کودک و میزان مرگ و میر بسیار مهم است اما با این حال متذکر شدند که هنوز به شواهد بیشتری نیاز است. در عین حال این مطالعه نشان می دهد بیمارانی که پس از تشخیص سرطان شروع به مصرف آسپرین کردند، نتایج بهتری نسبت به افرادی داشتند که آسپرین مصرف نکردند اما این تفاوت قابل توجه نبود.

محققان گفتند: ممکن است یافته های این مطالعه یک گزینه سبک زندگی ارزان قیمت برای افرادی ارائه دهد که می خواهند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند یا در صورت تشخیص پیش آگهی، آنها را بهبود بخشند.

نتایج این مطالعه در مجله National Cancer Institute منتشر شده است.

بیشتر بدانید : مصرف قرص آسپیرین چطور از سرطان دستگاه گوارش پیشگیری می کند؟

بیشتر بدانید : خوردن قرص آسپیرین و اهدای خون در درمان غلظت خون موثر است؟

بیشتر بدانید : مشخصات افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: