چگونه از پیامدهای ترک سیگار پیشگیری کنیم؟
ترک سیگار با وجود تمام خواصی که دارد می تواند پیامدهایی مانند اضافه وزن به همراه داشته باشد

از پیامدهای ترک سیگار پیشگیری کنید

در آستانه سال جدید یکی از مهم‌ترین برنامه هایی که برای زیست سالم تر خود و خانواده می‌توانید انجام دهید این است که اگر سیگار می‌کشید آن را ترک کنید اما جالب است بدانید نتیجه بررسی ها نشان می‌دهد 53 درصد افراد سیگاری پس از ترک سیگار دچار اضافه وزن می شوند و 8 درصد در سال اول ترک سیگار 4  تا 7 کیلوگرم وزن اضافه پیدا می‌کنند، اما برای پیشگیری از اضافه وزن بعد از ترک سیگار چه کنیم ؟

در واقع افرادی که سیگار را ترک می‌کنند نسبت به افرادی که لب به سیگار نمی زنند وزن بیشتری اضافه نمی‌کنند.

 ترک سیگار قدمی بسیار مهم

12 ساعت پس از ترک سیگار سطح مونوکسید کربن در خون به حد طبیعی می رسد، در عرض دو هفته  عمل گردش خون و عملکرد ریه بهبود می یابد و طی یک هفته خطر بروز بیماری قلبی به نصف آن چه هنگام سیگار کشیدن بود کاهش پیدا می‌کند.ترک سیگار بر تمام فعالیت های بیولوژیک بدن اثر می گذارد .

 راهکاری برای غلبه بر افزایش وزن

 حجم و مقدار وعده غذایی

استعمال سیگار پرز چشایی را ضعیف می‌کند و حس بویایی را از بین می‌برد. پس از ترک و بازگشت حس چشایی غذا طعم جدید پیدا خواهد کرد و کنترل حجم غذای مصرفی کمی سخت می‌شود.

برای ناهار دو فنجان سبزی برگدار که 30 کالری است، سرکه بالزامیک همراه با پروتئین بدون چربی و مقدار کمی پاستا یا پیاز، گوجه‌فرنگی، قارچ ، فلفل دلمه‌ای هر کدام یک‌ چهارم پیمانه را در کمی روغن‌ زیتون و سیر تفت دهید و با نصف پیمانه برنج قهوه‌ای و پروتئین بدون چربی میل کنید.

 خوردن تنقلات سالم

یکی از علت هایی که افراد پس از ترک سیگار ریزه ‌خواری می‌کنند این است که حرکت سیگار زمان کشیدن را دارند تقلید می‌کنند اما با این عادت احتمال مصرف تنقلات غیرسالم و پرکالری بیشتر می شود.

بنابراین خوراکی هایی  را با سبزی‌های کم‌ کالری و سرشار از آب را  جایگزین کنید. برای مشغول نگه داشتن دست و دهان ، میوه تازه و مرکبات را که نیاز به پوست کندن دارد به برنامه خود اضافه کنید.

 بالا بردن سوخت‌ و ساز بدن

سیگار کشیدن کمی سوخت ‌و ساز بدن را بالا می‌برد بنابراین هنگامی که سیگار را ترک می کنید باید میزان سوخت‌وساز بدن را به حداکثر برسانید.این روش ها می تواند شامل بالا بردن آب مصرفی، چای سبز، اضافه کردن فلفل قرمز به غذا، افزودن ادویه هایی  مانند زنجبیل، فلفل سیاه ، سیر و پوست مرکبات به غذا باشد.

 بالا بردن فعالیت

علاوه بر سوزاندن کالری ، ورزش هوس سیگار کشیدن شما را زایل می کند. برای این‌که ورزش را کنار نگذارید، ورزشی را انتخاب کنید که ضربان قلب را افزایش دهد.

بیشتر بدانید : فواید ترک سیگار برای دوران سالمندی

بیشتر بدانید : بعد از ترک سیگار چه بخوریم؟

بیشتر بدانید : بعد از ترک سیگار چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟+سیر زمانی

بیشتر بدانید : ترک سیگار با این 7 نکته آسان تر می شود

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com