برای پیشگیری از چاقی چه کنیم؟
با وجود اینکه جامعه به سوی چاقی در حال حرکت است باید مراقب باشید که به این مشکل دچار نشوید

چند راه برای پیشگیری کردن از سونامی چاقی

چاقی و اضافه وزن همیشه دغدغه متخصصان بوده است اما به تازگی زمزمه های جدیدی به گوش می‌رسد که گویا به سونامی چاقی و اضافه وزن نزدیک شده‌ایم. در کودکان و نوجوانان نسبت به ۳۰ سال گذشته چاقی دو برابر شده است. بر اساس آمار NHS در هر سه کودک، یک کودک چاق است که مشکلات متعدد روحی، روانی و تحصیلی برای آنان ایجاد می کند. ادامه مطلب را درباره پیشگیری از چاقی و اضافه وزن مطالعه کنید:

 داشتن خواب کافی

تحقیقات نشان می دهد که هم کودکان و هم بزرگ سالانی که به اندازه کافی نمی خوابند ممکن است وزن بیشتری داشته باشند. این روزها با آشنایی کودکان با فضای مجازی و تعطیلی مدارس ساعت خواب کودکان کم شده است و زمینه بروز چاقی بیشتر شده است.

 در طول روز چه خوراکی هایی می‌خوریم؟

بچه ها و همین طور بزرگ‌ترها فرصت های زیادی برای خوردن غذاهای ناسالم در خارج از خانه دارند. شما نمی توانید همیشه برای نظارت بر آن‌چه می خورند همراه شان باشید، اما پرسیدن درباره آن می تواند کمک کننده باشد.

  چربی های «بد» و چربی های «خوب»

برخلاف تصوری که در دهه 90 درباره رژیم غذایی کم چرب وجود داشت، همه چربی ها بد نیستند. مصرف چربی‌های رژیمی سالم، مانند چربی‌های غیراشباع چندگانه، می‌تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد و خطر چاقی را کاهش دهد.

 مصرف میزان زیاد فیبر 

مطالعات همچنان نشان می دهد که فیبر غذایی در حفظ وزن نقش دارد. یک کارآزمایی در سال 2012 نشان داد افرادی که به مدت 12 هفته سه بار در روز مکمل فیبر مصرف کردند تا 5 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

 داشتن فعالیت‌های هوازی منظم

گنجاندن فعالیت بدنی منظم در برنامه خود برای حفظ یا کاهش وزن، از جمله مزایای دیگر و مهم است. 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته توصیه می شود.

 بحرانی ترین سن برای چاقی چه زمانی است؟

حیاتی ترین و بحرانی ترین زمان در بروز چاقی سنین بین 6 تا 9 سالگی است. برای تشخیص چاقی و اضافه وزن در بزرگسالان معیاری موجود است، با عنوان "نمایه توده بدنی" که در مقاطع مختلف تعاریف گوناگونی نظیر اضافه وزن، چاقی و لاغری با استفاده از آن تعیین می شود. اما درباره کودکان این موضوع کمی متفاوت است چرا که قد و وزن کودکان به طور مرتب در حال تغییر ‌ است. درخصوص تعیین چاقی و لاغری کودکان و نوجوانان جداولی برحسب سن و قد آن ها در نظر گرفته شده است که متخصصان کودکان و تغذیه و همچنین در مراکز بهداشت با بررسی وضعیت کودک هم تشخیص می دهند کودک دارای اضافه وزن یا کاهش وزن است .

 بزرگترین اشتباه والدین

یکی از اشتباهاتی که والدین در حق کودکان خود انجام می دهند دادن خوراکی در هنگام تماشای تلویزیون است. والدین این تصور را از خود دور کنند که هرچه کودک چاق تر باشد سالم تر است. اگر فردی در سنین کودکی و نوجوانی مبتلا به چاقی باشد بالطبع بروز بیماری های غیرواگیر در او به تعجیل می افتد به عبارتی اگر احتمال این وجود داشته باشد که فرد در 40 سالگی دیابت بگیرد در 20 سالگی به این بیماری مبتلا می شود.

 مضرات بیشتر چاقی در بانوان

 در خانم ها اضافه وزن و چاقی به مراتب پر عارضه تر از آقایان است و می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای را روی ترشحات هورمونی آن ها بگذارد و باعث بلوغ زودرس در دختران شود که همین بلوغ زودرس می تواند زمینه ساز بسته شدن صفحه رشد استخوانی شود در نتیجه کوتاهی قد در آن ها شیوع می یابد. 

بیشتر بدانید : علت این افزایش وزن نفخ است یا چاقی؟؟

بیشتر بدانید : چاقی جز عوامل سرطان زا به حساب می آید

بیشتر بدانید :  انواع چاقی و عوارض چاقی

بیشتر بدانید : چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com