برای بهتر هضم شدن غذا این 6 عادت را ترک کنید
هضم غذا مسئله مهمی است که علاوه بر سلامت بر روی اندام ما نیز تاثیر می گذارد اما برخی عادت ها بدون اینکه بدانیم باعث مختل شدن هضم غذا می شوند که در ادامه به این عادت ها اشاره می کنیم

این 6 عادت را ترک کنید تا غذا بهتر هضم شود

اختلالات گوارشی جزء شایع‌ترین شکایت‌های جسمی است که بسیاری از افراد مبتلا هستند. گرچه خوردن غذاهای چرب و سنگین یا نوشیدن آب همراه غذا در این زمینه تاثیر جدی دارند اما گاهی اوقات، اختلالات گوارشی به‌دلیل عادت‌های اشتباه پس از صرف غذا ایجاد می شوند که باید آنها را ترک کرد.

بیشتر بدانید : هضم غذا را با رعایت چند نکته برای معده تان آسان کنید!

بیشتر بدانید :  10 روش برای هضم بهتر غذا

در ادامه این مطلب به 6 عادت غذایی اشاره کرده ایم که ترک آنها موثر خواهد بود. این عادت ها عبارتند از: 

1. چرت‌زدن بلافاصله پس از صرف غذا

گرچه 10 تا 15 دقیقه چرت روزانه به تقویت انرژی و بازیابی توان بدن برای فعالیت‌های روزمره کمک می کند اما باید بین صرف غذا و چرت روزانه حدود 2 ساعت فاصله باشد. در واقع، درازکشیدن بلافاصله پس از غذا روند هضم را کاهش می‌دهد زیرا در این وضعیت مواد غذایی پیش از هضم و رسیدن به روده‌‌ها مدت طولانی‌تری در معده باقی می‌مانند. 

2. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن پس از صرف غذا یکی از عادت‌های رایج افراد سیگاری است. در کنار همه مضراتی که سیگار برای سلامت دارد، پس از صرف غذا بسیار خطرناک است زیرا نیکوتین وارد مجرای گوارشی می‌شود و خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

3. نوشیدن چای

نوشیدن چای پس از صرف غذا به‌نظر دلچسب می‌رسد در حالی‌که باید این نوشیدنی‌ به یک تا دو ساعت پس از غذا موکول شود. علت این است که تانین موجود در چای مانع از عملکرد بعضی از آنزیم‌های گوارشی شده و موجب اختلال در جذب آهن می‌شود. در مورد قهوه نیز توصیه به رعایت چنین فاصله زمانی می‌شود.

4. آدامس‌ جویدن

برخلاف تصور، آدامس‌جویدن هیچ تاثیر مثبتی بر بهبود هضم ندارد. از طرفی، بعضی افراد به‌خصوص در محل کار برای جلوگیری از خواب‌آلودگی یا ایجاد رایحه مطبوع دهان آدامس می‌جوند اما در واقع آدامس‌جویدن باعث ورود حجم زیادی از هوا به معده می‌شود که روند هضم را کاهش داده و زمینه‌ساز نفخ می‌شود. 

بیشتر بدانید : آدامس بجویم یا نجویم؟

5. نشستن مداوم 

گرچه بلافاصله درازکشیدن پس از صرف غذا اصلا توصیه نمی‌شود اما نشستن مداوم نیز ایده خوبی نیست. قرار گرفتن بدن در حالت نشسته باعث ایجاد فشردگی معده می‌شود و روند هضم را مشکل می‌کند. بهترین راهکار این است که پس از صرف غذا حدود 10 دقیقه پیاده‌روی آرام داشته باشید تا غذا بهتر هضم شود.

6. انجام تمرینات ورزشی

ورزش برخلاف تاثیرات عالی که دارد پس از غذا مفید نیست. بدن نمی‌تواند همزمان به دو فرایند مهم ورزش و هضم غذا بپردازد زیرا هر یک از این فعالیت‌ها نیاز به انرژی هستند که همزمانی باعث فشار به اندام‌ها خواهد شد. 

بیشتر بدانید :  برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟

بیشتر بدانید :  هضم غذا و تقویت معده با این ماده غذایی

بیشتر بدانید :  خواص درمانی نمک در هضم بهتر غذا

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir